2004. 12. 29. Fülöp Villő és Rédey Soma
A Bronz Ló súlya
15. Stockholmi Filmfesztivál
Kétségtelen, a Stockholmi Filmfesztivál nem tartozik a legnagyobbak közé: Cannes, Velence, Berlin vagy Karlovy Vary mellett nem tűnik oly kiemelkedőnek. A maga szerény, ámde annál súlyosabb (7,3 kg!) bronz lovacskájával nem az élvonalban vágtat, inkább megmarad önmagának (kiváltképp hazai közönségének), lehetőséget nyújtva a kevésbé ismerteknek. S ez korántsem jelenti színvonalának sekélyebb szintjét, a rendezvény értékének alacsonyabb mivoltját. Sőt! Talán éppen ez menti meg Stockholmot a fesztiválokat manapság körbeburkoló, hírnevével fojtogató hangulatától.
Mamoru Oshii: Ghost in the shell 2; Innocence |
Shinji Armaki Appleseed-je éppúgy, mint Mamoru Oshii Ghost in the shell 2: Innocence című alkotása a jövőben játszódó digitális animációs technikával készült sci-fi. Ezekben a világokban hétköznapi jelenséggé vált az ember-szerű robotok jelenléte: akiket vagy klónozással, mesterséges körülmények között alkottak meg, vagy gépként, alkatrészekből szereltek össze. Igaz, hogy az ellenségeskedéshez szükséges emberi tényezőket (az olyan érzéseket, mint az irigység, vagy a féltékenység) kihagyva alkották meg az Appleseed világjának klónjait, az általa teremtett világból az erõszakot nem sikerült teljesen megszüntetni. A film által terembett jövőbeli világban: Olympos városának társadalmában, ott lappang egyben a félelem és a csodálat érzése is. Ahol kiborgok harcolnak egymással a legmodernebb fegyverekkel, de ugyanakkor a lelkük mélyén ezek a gépek mégis képesek érzelmeket táplálni mások iránt.
Az Innocence jövőbeli világában a kiborgok (kik szintén emberi lélekkel bírnak) és a néhány fennmaradt ember mellett, a babák (akik viszont teljes mértékig robotszerű teremtmények), játsszák a fõszerepet. A babák világának megalkotása, nem új ötlet Mamoru Oshii részéről. 1995-ben készítette el a kiber-punk anime világának első részét, mely olyan filmekre is nagy hatással volt, mint például a Mátrix-trilógia. Az alkotás a maga atmoszférájával és történetével kategóriájának film noire-ja, melynek robotjai a létezés alapjaira keresik a választ. A szereplők irodalmi és filozófiai fejtegetései egyben szimbolikusan párhuzamot sugallnak napjaink problémáival is. A babák ezen emberi tulajdonságokkal való felruházása szintén nem új, a japán hagyományokban és kultúrában többször megjelenő elem. Ezen a hiten alapszik Oshii filmje, mely a mélyebb gyökerekben rejlő motívumok miatt válik értékesebbé.