- A következő lépés a MAFSZ életében a Budapesti Független Szemle. Miért érdemes oda egy ártalmatlan nézőnek betévednie az utcáról?

- Az Országos Független Filmfesztivált területi szemlék előzik meg szerte az országban, innen jutnak be a legjobb filmek az országos szemlére. A budapesti szemle csak egy a területi szemlék közül. A független szemle egyrészt abban különbözik minden más fesztiváltól, hogy minden nap, amikor a vetítéseknek vége van, a zsűrivel van egy nagyon nyitott konzultáció. Ezen a közönségből bárki részt vehet, bár elsősorban az alkotók konzultálnak a zsűrivel, gyakorlatilag arról, hogy a zsűri mit gondol az ő filmjeikről. Ez valamiféle kitárulkozás is, mert ahhoz merészség kell, hogy valaki odamenjen és elmondja, mit gondol a filmről. Máshol egyáltalán nem gyakorlat, hogy a zsűri nyilvános formában folytat egy megbeszélést. Ez nálunk azért szokott működni, mert nem az a fajta "kiül öt ember egy asztalhoz és a közönség a másik oldalon" megbeszélés. Évek alatt kialakult egy hihetetlen közvetlen forma. Van, amikor tényleg csak az alkotó és a zsűri beszélget, míg a többi ember a hűsön kávézik, de van olyan is, hogy negyven-ötven ember tátott szájjal ül és figyel. Szóval semmiképpen nincsen az egésznek egy hierarchikusan kommunikáló formája. A másik dolog pedig az, hogy minden filmet levetítünk ezeken a szemléken. Azért előtte meg szoktuk őket nézni, és valamennyire sorrendbe rakjuk. Azokat a filmeket, amiktől sikert várunk, vagy azt gondoljuk, hogy kiemelkedően jók a mezőnyben, azokat hátra szoktuk tenni, és nem úgy csináljuk, hogy a bejövő ötven, nyolcvan vagy száz filmet ömlesztve, vagy aki kapja-marja alapon vetítjük. Amelyik filmeket a válogatásnál gyengébbnek ítélünk, vagy olyan, túl hosszú dokumentumfilm, amin látszik, hogy az alkotója sem pontosan tudta igazán, mit akar, nincs rendesen megvágva, és mondjuk ötven perces, igazából véve 10 perc tömény tartalommal, ezeket előre szoktuk rakni. Mert fárasztó egy félig vágott filmet nézni. Ebből a szempontból igazán az országos fesztivál érdekes, amit soha nem tartunk Budapesten. Ennek megvan az az előnye, hogy ha elmegyünk Nyíregyházára vagy Pécsre, magyarul messze Budapesttől, akkor együtt vagyunk napokig és nem arról szól az egész, hogy időről időre kell rohanni.

- A Budapesti Független Szemlét eredetileg január 19-re terveztétek. Miért került át február elejére?

- A volt Blue Box mozi aminek a Kultiplex nevet adták, még félkész állapotban van, se fűtés, se vetítővászon, se projektor, még székek sincsenek, és úgy néz ki, hogy tizenkilencedikéig nem is lesznek. Ezért a fesztivál időpontját átraktuk február 9-10-11-ére, tehát péntek-szombat-vasárnapra. Pénteken öt órakor kezdődik majd a vetítési program. Aznap estére beraktunk egy konzultációt, hogy ne tolódjon át a másik napra, mert különben nagyon zsúfolt lenne a program. Ezt a konzultációt a megnyitó után, a kisteremben fogjuk rendezni, és utána, terveink szerint éjfélkor lenne egy dj-s buli, mint a nap vagy a fesztivál megnyitója. Szombaton kettőtől indul a vetítési program, a versenyprogram kis szünetekkel, és este kilenctől éjfélig-egyig, ha a közönség kívánja, konzultáció. Vasárnap délután kettőkor lenne az eredményhirdetés és a díjkiosztás. Mivel még a nevezési határidő sem járt le, sőt, úgy néz ki, hogy a fesztivál időpontmódosítása miatt még jobban ki fogjuk tolni a nevezési határidőt, nem tudom megmondani pontosan, mennyi film lesz a fesztiválon. Mielőtt nem zárjuk le a határidőt, el se kezdjük a szelektálást ezért nagyon keveset tudok mondani.

- Az országos szemléről tudtok már valamit?

- Májusban lesz, Nyíregyházán.