Az 1942-ben az orosz fronton játszódó történet (anti)hőse Lombos Mihály, aki vélhetően egy adminisztrációs hiba folytán mégsem térhet haza hosszú ideje kiérdemelt szabadságára. Az éjszakát a lövészárokban tölti, ahol beszélgetésbe elegyedik egy idős férfivel. A találkozás hatására megkérdőjeleződni látszanak haza, kötelesség, becsület és szerelem eszméi, amit csak megerősítenek azok a borzalmak, melyeket Mihály azt követően él át, hogy a következő reggelen orosz hadifogságba esik.

Füle Zoltán független produkcióban készült filmje melodramatikus felütéssel indít: hősünk megtört tekintetű Jurij Zsivágóként filozofál a háború értelmetlenségéről, és vágyódik szerelme, Elza után. Fogságba kerülését követően a tézisdráma átvált az ütközetek borzalmait és az emberi kegyetlenkedéseket naturalista részletességgel bemutató, invenciózusan kivitelezett dinamikus akciószekvenciák sorává; az alkotók fő célja saját bevallásuk szerint az amerikai stílusú akciójelenetek imitálása volt.

draga2 600

Kép forrása: Facebook

A rendező a második etap formai megoldásaiban a Becstelen Brigantykat, fordulataiban pedig (meglepő módon) a Harcosok klubja megoldásait idézi meg. Éles hangnemváltások kísérik végig a cselekményt: a jelentőségteljes távolba meredésekkel központozott didaktikus monológokat („Megesett rajta a szívem, pedig gyűlölnöm kéne. Hiszen ő az ellenség.”) olyan groteszkbe hajló jelenetek váltják, mint amelyben a történet egyetlen szerelmespárja – a durva kihallgatást követő jegyzőkönyvgépelést félbeszakítva – egy Sztálin-képnek dőlve hálja el a várva várt szerelmi nászt.

Ha az alkotók célja az említett hollywoodi akcióorientált stílus imitálása volt, akkor vállalásuk sikeresnek mondható. Mivel azonban a film nyilvánvaló gyenge pontja a rosszul megírt forgatókönyv, a végső csavar nem revelációként hat, hanem egyszerűen csak értelmetlen, mivel nincs kellőképpen elővezetve. Az árulkodó jelek kutatására specializálódott néző ugyan egy-egy félmondat sokatmondó kétértelműségéből előre sejtheti a film zárlatának poénját, ami azonban nem újszerűen, csupán egy nagy előd utánérzeteként hat. Ezen az sem segít, hogy a Drága Elza! ugyanazon csavart egy teljesen más zsáner keretei közé helyezi.

draga1 600

Füle Zoltán filmje érdekes párhuzamot mutat Oláh Gusztáv 1942-es Valamit visz a víz című filmjével; míg azonban utóbbi teret enged az enigmatikus Anada karakterével kapcsolatos különféle értelmezéseknek, a Drága Elza! hasonló dramaturgiai funkcióval bíró karaktere szájbarágós értelmezést kap a történet végére.

A film különböző minőségei tehát kioltják egymást; a moralizáló jelenetek fölött gyorsan átsiklunk, a végső poén előkészítéséhez a karakterek és a köztük lévő viszonyrendszer csupán jelzésszerű, egyedül az akciószekvenciák erős kezű levezénylése tart ki sziklaszilárdan.