Magyar animációs és kísérleti filmek
<i> Hotel Tubu </i>

<6856 JOBB N>A négyes rendezõi fogatból csak a két Buharov maradt, hogy a régi filmjeikbõl (<i>Program</i>) ismert figurákat újra rendezhessék a <i>Hotel Tubu</i>ban. „Nándi (Iván Buharov) nagyanyja állandó szereplõ, a kitömött madár pedig minden filmünkben motívum. A pofozott majom is családtag, õ Nándi húgának a pasija.”- árulta el Igor Buharov a kulisszatitkokat. Azon, hogy ebben a filmben Márkus Judit, <i>A másik ember iránti féltés diadala</i> címû filmjük hõsnõje nem szerepel, Igoron kívül a film másik fõszereplõje (és társrendezõje is egyben) Vasile Croat is sajnálkozott: „ A lányokból általában hiányzik a romantika, de amikor <i>A másik ember... </i>egyik jelenetében disznóvért kentem Judit meztelen hasára, akkor éreztem valamit.”

<b> Magyar animációk </b>

A kísérleti filmek mellett az idei magyar animmáció felhozatalt is végigtekinthettük. Nagybákay Mária Diána Millenniumi évfordulóra készített magyar népmese <i>Trilógiá</i>ban a királyfi lelopta Hamupipõke lábáról a cipõt, hogy szteppelhessen, kilopta Hófehérke torkából az aranyalmát a jogara mellé, hogy aztán elaludhasson Csipkerózsika mellett. Igor Lazin örökzöld <i>Kis tehen</i>e után jött egy-két frissebb darab Kispál Éva-Lévai Dóra gyerekhanggal narrált meséje, a temperával készített <i>Az Aranyalmafa</i>, majd a filccel rajzolt <i>Három nyulak</i>. Zelk Zoltán verses meséjében a három zápfogalakú rémnyúl gonoszul eszi a medvefejû cupákot. A szórakoztató animációt egy kis kulturális élmény követte a Pannóniafilm Grácia két képzõmûvészeti alkotásával: Orosz István: <i>Fekete Lyuk- Fehér lyuk</i> és M. Tóth Éva <i>Jelenések</i> címû filmjei próbáltak asszociációs gondolatsort ébreszteni a mediawaves közönségben. Hegedûs Márton: <i>A mesterlövésze</i>, Pál Balázs <i>Villi, az elefánt</i>ja viszont inkább a rekeszizmokra dolgozott. Zárásként Igor Lazin büdös lábú, mellét a pólóján kívül viselõ Hildájának (magyar hangja Ónodi Eszter) Hilda madarának és újdonsült kedvesének sztoriját is megismerhettük, ráadásul többféle változatban. Mert Lazin kivágott fejû narrátora feltette azt a képtelen esetet, hogy Hilda pasija mégsem volt halhatatlan. A Lázár Ervin írta groteszk történetén alapuló <i>Hilda története</i> Quimby zenéjével a nemzetközi animációs blokkban (Orosz Istvánéval együtt) is a legjobbak között van.

<b> Kisjátékfilmek</b> 
<i>Uno</i>

<6859 BAL N>Dyga a <i>Séta, Gyilkosok, Tempó, Öcsögök</i>  filmjei után most egy rövid science-fictiont forgatott. „Ez a horrorisztikus sci-fi Luc Besson <i>Élethalálharc</i>a és a <i>Mad Max</i> világképét is felidézi - jegyezte meg Dyga az <i>Uno</i>ról -, de remélem, annál több egyéniséget tudtunk adni a sztorinak, hogy egyszerû másolatnak nevezhetnénk.”

A film történetében <i>Macerás ügyek</i> Nyitrai Illése és a<i> Moszkva tér</i> Réthelyi Andrása valahol a buckák között fut egy titokzatos csomaggal. Egy nõ (Homonnay Kata) is velük menekül a turulgyolcsos kannibálok fenyegetése közben. A 13 perces filmet három operatõr vette fel 450 snittben. A felpörgetett cselekmény feszültségét nem a stáblista, hanem egy patetikus jelenet oldja fel.

<i>Hypnos</i>

<4900 JOBB N>A <i>Hypnos</i> annál kevesebb titkot rejt, mivel a kereszt szimbóluma és a „Jézuska látja” mondat egy egészestés filmhez illõ mennyiségben szerepel a tizenöt perces filmben, vagyis a nézõre nem sok feladatot bíz Fliegauf. Miután a szemlére nem válogatta be az elõzsûri a filmet, a várható botrány is kisebb lesz, mint amire a rendezõ számított. Nem is írták ki a film elejére az óvatos „bizonyos nézõk vallási és hitbeli meggyõzõdését sértheti a film” feliratot.

„Valódi, monoton hipnoszuggesztióval kezdõdik a film. Kicsit fennáll a veszélye, hogy hipnogóg állapotba kerül a nézõ – vázolta Fliegauf a <i>filmhu</i>nak adott interjújában a történetet. - A fõszereplõ lány (Thurzó Barbara) beül egy csoportos regresszív hipnoterápiára, nem tud semmit, minden oké. A terapeuta visszaviszi a csoportot a múltba. Egyszer csak kiderül, hogy milyen brutális dolog történt a lánnyal, amikor kicsi volt.”

<4893 BAL N>  „Öt éve szeretnék egy igazi, rendes, magyar dogmát. Ezzel ellentétben az lett, hogy egy olyan filmet csináltunk, ami az elsõ kockától az utolsóig ki van találva. Semmilyen improvizáció nincs benne. Tarrbélázás, janischattilázás az, amit csináltunk” - jegyezte meg Fliegauf. A <i>Hypnos</i> hagyományos technikájú (hosszú snittek, fahrtkocsis kameramozgások), minõségi képi világa - a produceri munkának is köszönhetõen - magasan felülmúlja az idei „nem kísérleti” szemlés átlagot, bár, mint tudjuk, az <i>Uno</i>hoz hasonlóan mégsem választotta be a szemlés előzsűri a versenyprogramba.

<b>GYÕRI EST színpad</b>
<i>Space és op art</i>

 <6857 JOBB N>A filmek után a zsinagógában <i>Izaline Calister Band</i>  fergeteges hangulatú koncertje zajlott. A közönség lazább tagjai feldobott karral énekelték a refrént ("uanana-uanana") a ráadásban játszott curacaoi dalhoz,  miközben a szigorú jegyellenõrök miatt a zsinagógából kintrekedtek egy <i>Space és op art</i> divatbemutatón találták magukat. A terv szerint a 60-as évek retró zenéje alatt egy ûrbisztróból léptek (volna) ki a geometrikus formákkal mintázott, egyszerû vonalú ruhában a modellek a kifutóra. Az ûrbisztró helyett plató állt a színpadon, és a lányok sem voltak hivatásos modellek. A divattervezõnek, Maráczy Manuélának is ez volt az elsõ bemutatkozása, eddig a filmjeivel (Csáki Lászlóval forgatott filmje volt többek között a <i>Hat nap</i> címû) szerepelt a Mediawave-en. Tavaly, az Iparmûvészeti Egyetem videó szakának elvégzése után váltott pályát, és ment Helsinkibe divattervezést tanulni. A finn ihletésû ruhák azonban magukért beszéltek, a modellek pedig improvizáltak. Egyedül Manuéla volt elégedetlen: "Legközelebb profibban, Budapesten, a teljes kollekcióval!" Ámen.