A Mielőtt befejezi a röptét a denevér a nyolcvanas évek végén, még a Kádár-rendszer utolsó évtizedében készült, és Makk Károly Egymásra nézve (1982) című filmjéhez hasonlóan ugyancsak egy akkor igen kényes témát dolgozott fel. A címe, amely jelentését a film által nyeri el, Shakespeare Macbethjéből való: „Mielőtt befejezi vaksi röptét / A denevér, mielőtt álmosan / Elzümmögi Hecate szaruszárnyú / Bogara az éj altató dalát: Iszonyú tett történik.” (Szabó Lőrinc fordítása).

A cselekmény főszála egy nem mindennapi szerelmi háromszög története: egy józsefvárosi családban az apa már évekkel ezelőtt Svájcba költözött, elhagyva feleségét (Bodnár Erika) és egyetlen fiát (Csontos Róbert), akik továbbélik így monoton és egyhangú életüket. Minden megszokottan zajlik; az édesanya pénztárosként dolgozik, állandóan emberek veszik körül, ám szenved a magánytól és a szeretetéhségtől, miközben kamaszfia apa nélkül felnőve próbálja megtalálni életének egyfajta célját.

Ekkor lép be az életükbe Laci (Máté Gábor), aki az édesanya szeretője lesz, és aki talán magának sem beismerve vonzódást érez a kiskamasz Robi iránt. Tímár Péter saját bevallása szerint nagy fába vágta a fejszéjét ezzel a forgatókönyvvel, hiszen elsőre számára is idegen volt a homoszexualitás témája, így „szakkönyvekkel” és pszichológiai irodalommal (Furcsa pár, Vadnarancsok, Halál Velencében) próbálta jobban beleásni magát a történetbe. A történetbe, amelyet, és ezt talán sokan nem is tudják, valós események ihlettek. Aki ebben a korszakban nőtt fel, annak talán ismerősen csenghet Szilágyi János Halló, itt vagyok című esti rádióműsora, melynek adásait Tímár gyakorta kazettán is rögzítette. Az egyik ilyen felvett hanganyag tartalmazta azt a megtörtént esetet, amely felkeltette a filmrendező érdeklődését. Sokáig, egészen két évig, csak „állt a polcon” a felvétel, várva, hogy valaki megfilmesítse. Majd Bacsó Péter támogatásának köszönhetően sikerült magának Tímárnak a vászonra vinnie a történetet. Ahogyan ő fogalmazott, a film szó szerint megrendelte magát, ahogyan az későbbi filmjénél, a Csinibabánál történt. Valahogyan mindig ráérzett arra, hogy mit kíván a társadalom, de ez nem is meglepő, ha tisztában vagyunk azzal, mennyi alázattal és figyelemmel tekintett és tekint a mai napig is a közönségre és magára a filmalkotásra.