A mecenatúra program filmes ágának 2016-os kerete a tavalyival megegyezően 1,92 milliárd forint. A tévéfilmek gyártására a Fehér György-pályázaton 600 millió forint jut, a forgatókönyvek írására szolgáló Egri Lajos-pályázaton 10 millió forint. A dokumentumfilmeket támogató Ember Judit-pályázat 330 millió forintból, az ismeretterjesztő filmeket finanszírozó Kollányi Ágoston-pályázat 250 millió forintból, az animációs filmek készítését célzó Macskássy Gyula-pályázat 180 millió forintból gazdálkodhat. A kísérleti és kisjátékfilmek támogatására szolgáló Huszárik Zoltán-pályázat kétfordulós lesz, összkerete a tavalyihoz képest megkétszereződik, 150 millió forintra növekedve. A már korábban támogatott animációs epizódok sorozatgyártását ösztönző Dargay Attila-pályázat kerete 200 millió forint lesz, a történelmi dokumentumfilmek készítésére kiírandó Nemeskürty István-pályázat 105 millió forinttal működik.
A rádiójátékokat támogató Cserés Miklós-pályázat kerete 50 millió forint, az előre nem látható magyar vonatkozású események helyszíni forgatását finanszírozó Escher Károly-pályázatra 20 millió forint, az online alkotások készítését elősegítő Neumann János-pályázatra belföldieknek 20 millió forint, a határon túliaknak további 5 millió forint jut. A filmes pályázatok legtöbbjén a keretek 10 százalékát a határon túli pályázóknak tartják fenn.
A testület 2011 óta 61 eljárásban összesen több mint 12,5 milliárd forinttal járult hozzá 733 művészeti alkotás készítéséhez, illetve 1538 esetben helyi vagy körzeti médium támogatásához. Nyolc ismeretterjesztő film közel 76 millió forintos támogatást nyert az NMHH Médiatanácsának Magyar Média Mecenatúra programjában a Kollányi Ágoston-pályázat harmadik fordulójában. A Médiatanács 2011 óta 147 ismeretterjesztő alkotást támogatott 1,17 milliárd forinttal a Kollányi Ágoston-pályázatokon.
A Médiatanács a Budapest 95,8 MHz körzeti rádiós frekvencia közösségi jellegű hasznosítására kiírt pályázaton az egyedül ajánlatot benyújtó Favorit Masters Kft.-t állapította meg nyertesnek. A pályázó a fővárosban MaRock FM néven kívánja elindítani a rockzenei rádiót. A Budapest 88,8 MHz pályázati felhívására beérkező három ajánlat közül egy bizonyult alakilag érvényesnek, amelyet az FM 4 Rádió Szolgáltató Kft. adott be. A Médiatanács hozzájárult a Budapest 105,9 MHz pályázati eljárásában nyertes Hang-Adás Kft. kérelméhez, amelyben nevét NG 105,9-ről Karc FM-re kívánja változtatni, rádiós szolgáltatását pedig februárban kezdheti meg. A Villány 100,9 MHz helyi rádiós frekvencia pályázatán az egyedül ajánlatot beadó, a pécsi székhelyű 99,4 Rádió 1-et üzemeltető Mambó Rádió Kft. nyert. A Dömös 104,9 MHz-re és a Vác 94,1 MHz-re kiírt felhívásokra benyújtott ajánlatok alakilag érvényessé váltak a hiánypótlás után. Az Esztergom 97,4 MHz, a Gyál 98,9 MHz, a Pécel 91,7 MHz és a Piliscsaba 104,2 MHz pályázati eljárásaiban a testület további felvilágosítást kér be a pályázati ajánlatok kapcsán. A helyi kisközösségi rádiós frekvenciák elvi hasznosítására kiírt pályázaton két pályázó nyert: a Mustár Rádiót működtető Kulturális Életért Közhasznú Egyesület és a Rádió Szarvast üzemeltető Mediorix Egészségügyi és Szolgáltató Bt.
A Médiatanács a Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alap kérése nyomán módosította a közszolgálati médiaszolgáltatások rendszerének jegyzékét. Eszerint az M5 és az M6 csatorna terjesztési feltételei felcserélődnek: az M5 csatorna országos terjesztésűvé válik, és az M6 csatorna vételkörzete Budapestre és környékére korlátozódik. Ennek megfelelően az M6 csatorna a továbbítási kötelezettség alól is kikerül, és helyette az M5 médiaszolgáltatás kerül be. A Médiatanács 25 helyi, 11 körzeti és 8 kisközösségi médiaszolgáltatóval szemben egyenként néhány tízezer forint értékben bírságot állapított meg amiatt, hogy elmulasztották a jogszabályoknak megfelelő adatszolgáltatást az idei első öt hónapban teljesítendő műsorkvóta-kötelezettségükről.
A Médiatanács honlapján teljes egészében olvasható a hatóság legfrissebb tanulmánya a televíziókban és rádiókban az idei első félévben először közzétett 3736 hirdetés elemzéséről. A vizsgált 39 médium alapján csatornánként havonta átlagosan 16-féle új reklámszpottal találkozott a néző, hallgató; fél év alatt 2556 új televíziós és öt hónap alatt 1180 új rádiós reklámot tettek közzé. A leggyakoribb hirdetőnek a kereskedelmi és a szabadidő-szektor számított, a legtöbb szpot tízezer forint alatti terméket népszerűsített, és leginkább áruházláncokban kapható élelmiszerek, valamint mozifilmek és játékok megvételére buzdítottak.
(forrás: MTI)