"Rendkívül élvezetes volt végignézni a mezőnyt - mondta Pálos György a filmhunak, - jó volt látni, hogy mi zajlik az elsősorban fiatalokból álló, struktúrán kívüli filmes világban." A rendező-operatőr szerint van élet a függetlenek háza táján. A szemlére előzsűri nélkül bekerülő filmek között több gyenge színvonalú munka is volt, ugyanakkor a legváratlanabb helyeken bukkantak fel új kezdeményezések.

A függetlenfilmes lét egyik alapmotívuma, hogy kevés pénz áll az alkotók rendelkezésére. Az idei termés alapján Pálos úgy látja, hogy azok, akik valamilyen módon mégis korrekt technikához jutnak, jelentősebb pénzek nélkül is magas színvonalat képesek produkálni. Ez jellemzi például a zsűri által rendezői díjban részesített két filmet is (László Sára: Zoei, a darkos lány, Hámori Dániel: Hitman).

A digitális technika térhódításával párhuzamosan megjelentek azok az alkotók is, akik azt jól tudják használni, és így a függetlenfilmezés nem feltétlenül jelent szegényes képi világot. Látványt előállítani persze nagyon nehéz feladat, az alázattal és szerénységgel készült filmek azonban elnyerték a zsűri tetszését.

A Magyar Filmszemléhez hasonlóan, "kicsiben" a függetlenek világában is megjelent a  különböző műfajok iránti igény. Pálos szerint ezen a terepen a "nagy" Filmszemle bátortalanabbnak bizonyult náluk. A Műcsarnok hétvégi látogatói eredetibb, merészebb  hangvételű filmeket láthattak, mint egy héttel korábban a Mammutban és környékén. A műfaji filmek mellett jelen volt a másik irányzat, a szerzői film. Ennek alkotói közül sokan azonban "túl nagyot akartak mondani", miközben Pálos gyanúja szerint esetleg éppen a mesterségbeli színvonal hiánya miatt menekültek többen az interpretáció és a magyarázkodás "lilagőzös" terepére.

A fődíjas Nomen est omen című filmben igazi amatőrfilmes munkát, annak egyik legszebb példáját látta zsűri. Habár Szalay Kristóf filmje tele van hibákkal, és Pálosék szerint negyedórával hosszabb is a kelleténél, elementáris humorának és invencióinak a bírálók nem tudtak ellenállni.

A díjazottak mindannyian a fiatal alkotók közül kerültek ki. Pálos György szerint az idősebb generáció sem tűnt el a független szférából, (idén is jelen volt a szemlén az utóbbi évek független fesztiváljainak legjobb filmjeivel előálló Káldy László) de a fiatalok most jobbnak bizonyultak. Ennek az is lehet az oka a zsűritag szerint, hogy egy ideje már különféle műhelyekben lehet tudatosan irányított filmképzést kapni, és ennek eredményei mára kezdenek beérni. Másrészt a fiatalok szinte mindig a profi szakmába szeretnének előbb-utóbb bekerülni, és ennek érdekében több energiát képesek mozgósítani, mint az általában műkedvelő szinten filmező idősebbek.

A zsűri:
Kőporosy János – hangmérnök
Pálos György – rendező, operatőr
Silló Sándor – rendező, dramaturg

Fődíj
Szalay Kristóf: NOMEN EST OMEN

A legjobb rendező díja megosztva
László Sára: ZOEI, A DARKOS LÁNY
Hámori Dániel: HITMAN

A legjobb dokumentumfilm díja
Szőke Orsolya: BIG DÍÍÍL

A legjobb kisjátékfilm díja
Deák Péter: ÁRAMSZÜNET
 
A legjobb filmzene díja
Császi Ádám, Tóth Zoltán Gábor: 1 HÉT

A legjobb színész díja megosztva
Király Márk és Orsós Róbert: TÉKOZLÓ FIAK

A zsűri különdíja
Füredi Zolán: HAGYATÉK

A MAFSZ által szervezett, hagyományosan vidéken rendezett országos szemle idén Hajduböszörményben lesz április 1-4. között,
nevezési határidő: február 18.
Részletek: www.mafsz.hu