A MEDIA Program által a Cannes-i Filmfesztivál keretében megrendezett Media Információs Napon, május 16-án ismertették a MediaDesk által kiírt első Video on Demand (VoD) pályázatok eredményét. Magyar részről Bognár Péter beszélt, a Budapest Film által működtetettFilmklikVoD-platform eredményeiről. A Budapest Film azon kevés filmforgalmazó cég közé tartozik, amely VoD platformot működtet, hisz ezt a forgalmazási forma Európában általában a telekommunikációs cégek, tévék tevékenységéhez kötődik. Így a Budapest Film az európai piac egyik legnagyobb forgalmazói VoD-szereplője, s a pályázaton 400 000 eurót nyert a kelet-európai piac VoD-s rendszerének kiépítésére.
Ez tulajdonképpen a Filmklik domesztikálását jelenti majd, az előkészületek (tárgyalás a forgalmazó partnerekkel stb.) most zajlanak. Így hamarosan filmklik.pl, filmklik.cz, vagy filmklik.sk url-ről is kölcsönözhetnek néznivalót az érintett országok mozibarátai. „Így budapesti központtal Kelet-Európa otthoni filmletöltő piacának megkerülhetetlen tényezőjévé válhatunk” - mondta a filmhu-nak korábban Bognár Péter.
A rendszer alapvetései mindenhol ugyanolyanok lesznek: az adott nyelvű Filmklik az adott országban érvényes filmjogok alapján az adott nyelven lesz csak elérhető. A szolgáltatás egyelőre csak PC-n keresztül hozzáférhető, mert a Filmklik által használt Microsoft-féle biztonsági, kalózvédelmi rendszer, a DRM (Digital Rights Management, vagyis digitális jogkezelés) csak a Windows Media Playeren át használható, így mind a Linuxosok, mind a Macintosh-felhasználók kimaradnak a jóból.
A PC- felhasználó tehát regisztrál, majd választ, hogy egy adott filmet vagy megvásárolja, vagy kikölcsönzi: utóbbi lehetséges streamingelve (vagyis folyamatosan, letöltés közben nézve), vagy letöltve, és aztán megnézve. A magyar filmkliken a kölcsönzés 48 óráig tart, ez alatt az idő alatt a filmet a felhasználó rongyosra nézheti. (Adott esetben előfordulhat, hogy egy film csak streamingelve kölcsönözhető, a letöltés nincs engedélyezve.)
A Budapest Film ezzel a kelet-európai pozícióval közel 100 millió embert tud elérni, persze számolni kell a régió internetpenetrációjának relatív fejletlenségével is, azaz a VoD robbanásszerű fejlődése nem holnapra várható, ellentétben a nyugati tapasztalatokkal.
A MEDIA Program egy másik konferenciája a szólt a téma világtendenciáiról, s itt egy explonenciális fejlődésről számoltak be a résztvevők. Persze itt nemcsak a PC-s megoldásokra kell gondolni, hisz a VoD elterjedtebb technológiai megvalósulása a tévén keresztül, a set-top-boxszal megvalósuló forgalmazás. Az Európai Audiovizuális Obszervatórium felmérése alapján 2006-ban több mint 150 VoD szolgáltató működött, Magyarországon pedig négy, kettő internetes (ez a T-Home és a Filmklik) kettő pedig IPTV technológiával. Csak Törökország, Szlovénia és Luxemburg nem rendelkezik VoD forgalmazóval.
A Filmklik elsősorban az artfilmes piacon vállal szereplést: decemberben az Európa Filmhónap keretében európai művészfilmeket tettek elérhetővé, a Filmszemle alatt kisjáték- és dokumentumfilmeket lehetett megtekinteni, májusban pedig a Francia Filmhónap keretében jelentkeztek különlegességekkel. Port Ferenc, a Budapest Film igazgatója már korábban beszélt arról, hogy a digitális terjesztés oldhatná meg az országban üzemelő 67 art-terem égető kópiaproblémáját, de ez további, tetemes összegeket igénylő műszaki fejlesztéseket igényelne. A Budapest Film 2012-ig ki szeretné alakítani az általános digitális forgalmazást, amely lehetővé tenné, hogy a mozik között a kópiák digitális úton közlekedjenek.