A magyar producereknek megértőbbnek kell lenniük a rendezőkkel, értő társsá kell válniuk az alkotás során, hangsúlyozta Sándor Pál. Szerinte a rendszerváltás óta még nem alakult ki „normális” produceri garnitúra Magyarországon, még mindig csak helykeresés folyik. Az ORTT pályázatait borzalmasnak titulálta (főképp bonyolultságuk miatt), hozzátéve, hogy amíg nincs jobb, addig ezzel kell beérni. Rendezőként egy olyan felkérésre vágyik, ahol „odaadják a forgatókönyvet, mondván itt van, olvasd el, csináld meg.” Ez egy klasszikus produceri rendszerrel rendelkező országban működne is, ám itthon aligha.
Szintén a produceri szakma hagyománytalanságát emelte ki Miskolczi Péter, aki az Eurofilm vezetőjeként leginkább koprodukciókban érdekelt. Igaz, hogy nehezebb koprodukciós partnerekkel dolgozni, mint egyedül, de az eredmény miatt mindenképpen megéri. Példaként a dán filmgyártást említette, ahol az utóbbi évtizedben igen jelentős alkotásokat hoztak létre ezzel a módszerrel. Sajnálatosnak tartja, hogy még mindig igen kevés magyar filmben fedezhető fel Eurimage támogatás, ami pedig az egyik legjobb európai pénzforrása lehetne a magyar produkcióknak. A következő generációknak remélhetőleg már természetes lesz az európai együttműködés, és hogy ez eddig nem jött létre, úgy tűnik nem feltétlenül Európa hibája…
„Az a küzdelem, amit a filmek elkészítéséért vívunk, megfoszt attól, hogy elvi problémákról vitatkozhassunk”- summázta véleményét Rózsa János, az Objektív Filmstúdió művészeti vezetője. Alapvető problémának tartja, hogy a magyar filmnek nincs közönsége, és a beszélgetésen feltette azt a költői kérdést is, hogy ez vajon miért van így? Gyártási oldalról szintén problematikusnak gondolja azt, hogy az alkotók/gyártók a forgatókönyvek kidolgozására nem szánnak elég időt. A finanszírozással kapcsolatos problémák legfontosabbika, hogy a pénz mikor jut el a készítőkhöz. Általában későn. Gyakori, hogy a forgatás befejezése után utalnak át összegeket, így „a vásznon már nem lesz ott ennek az eredménye”. A pénzhiány amúgy is meghatározó probléma, és Rózsa János szerint ahhoz, hogy a magyar film sikeres lehessen, alapvető változásokra van szükség.
Először a gyártás normális feltételrendszerét és a keretek átláthatóságát kell megteremteni, fogalmazott Durst György, a Duna Műhely képviselője. Egyelőre a „rendszer” kaotikus, a pályázatkiírók még tanulgatják, hogy is kell pályázatot kiírni, az alkotók meg azt, hogy kell pályázatot megírni. A konkrét pályázási lehetőségeket csak kritizálni lehet, az átláthatatlanság biztos jó valakinek, a filmszakmának azonban semmiképp. Remélhetőleg a helyzet változni fog, s a producereknek nem kell majd mindenképpen vért izzadniuk egy-egy produkció létrehozása során.
A beszélgetés alatt parázs vita nem igazán alakult ki, talán az idő rövidsége vagy a nézetek hasonlósága miatt. Mindenesetre a fent vázolt problémák valósak és égetőek, a megoldás pedig még várat magára. A panel végszava frappánsan összegezte a magyar producerek helyzetét: az ő céljuk az, hogy a filmhez pénzt szerezzenek, nyugati kollégáiké pedig az, hogy a filmen pénzt keressenek.
Akik költik – egzisztenciális para
Le kell rövidíteni a pénz útját, míg a forrástól az alkotóig kerül, mondta el Dárday István. Mivel a mű létrejötte a lényeg, mindent ennek kell alárendelni. Kell egy hely, ahova pályázni lehet, onnan adjanak pénzt, majd a realizációt ellenőrizék le, és valaki vállalja a felelőséget az egészért. A felvetés kissé egyszerűsített, de jól példázza az átláthatóság iránti igényt.
Hasonló megoldást vázolt fel Lugosi László is, azzal egészítve ki, hogy a film előkészítés különböző szakaszaira is lehessen támogatást igényelni. A kapitalista piaci rendszert a rendezők még nem tudták feldolgozni, a stúdióalakzatok hiteltelenné váltak és kivetődtek. A rendező fontosnak tartja a különböző műhelyek létét, azok támogatása szerinte elsőrendű feladat.
Az a jó műhely, amit nem látunk, ami nem programszerű, Fliegauf Benedek álláspontja szerint. Az elmúlt időkig a rendezőnek határozott elképzelései voltak arról mi lenne jó a szakmának, de az ötmilliárdos ígéret hatására ez megváltozott. Úgy látja nem csak neki, senkinek nincs használható ötlete a probléma megoldására. Részigazságok vannak, globális elképzelés nincs arról, hogyan is kéne ezt az összeget elkölteni. Saját műveiről elmondta, hogy eleve vert helyzetből indul, hiszen az elitkultúra nem tud piaci viszonyok között megélni, egyetlen esélye a minél szélesebb nemzetközi forgalmazás lehet. (Arra pedig, hogyan épül be a magyar művészfilm a globális popkult-ba, egy meglehetősen egyedi példát hozott: megerősített információk szerint egyes hollywoodi partikon a Sátántangó alá különböző sztár DJ-k keverik a talpalávalót – nem lehet egy utolsó élmény az biztos…)
A rendezők inkább pesszimistának tűntek a beszélgetés alatt, mintsem bizakodónak, de ez igen könnyen megmagyarázható a filmszakma általános helyzetével. Zárszóként Mundruczó Kornél elmondta, hogy ellentétben a közvélekedéssel, a filmrendező általában nem örül annak, ha sok pénzt költhet el és a filmje drága. Ez egész egyszerűen egy ilyen műfaj. Ha filmeket akarunk nézni, azt valakinek fizetnie is kell.