Fiatal korában gyakran feltűnt a vásznon, majd bár aprók szerepeket kapott filmekben is, hosszú évekig inkább a legendás kaposvári Csiki Gergely Színház, majd a frissen alapított budapesti Katona József Színház közönsége ismerte jobban. Az elmúlt évtizedben azonban újra felfedezték a magyar filmrendezők és korosztályának legfoglalkoztatottabb filmszínésznője lett.

molnarpiroska fiatal 600

Mindig is színésznő szeretett volna lenni, de édesanyja aggódott miatta, ezért először könyvelői papírokat szerezett. Bár biztosan remek adóbevallást csinálna, bizton állíthatjuk, jobban jártunk, hogy inkább a deszkákra és a kamera elé állt. Leggyakrabban prózai szerepek találják meg, kifejezetten jól énekel, akár operát is, de más szálon is kötődik a zenéhez, hiszen első férje a ma már világhírű zeneszerző, karmester és kortárs operaszerző, Eötvös Péter volt.

Eleinte a vásznon leginkább parasztlányokat alakított, ahogy Babarczy László nyilatkozta róla egyszer: “Gyönyörű volt, vágott barna szemmel, szív alakú arccal… Igazi parasztbaba!”. Később megtalálták a komolyabb, nagyobb fajsúlyú szerepek is, majd a Meseautó remakejében megmutathatta komikus oldalát.

Kollégái szerint megállás nélkül pörög, oda megy az országban, ahol jó szerep várja. Sokszor veszik körbe fiatalok is, hiszen tanít a Színház- és Filmművészeti Egyetemen, miközben egyszerre lép fel több színházban és áll a kamerák elé. Ha pedig éppen semmi dolga sincsen, akkor is színházban, vagy moziban ül, hogy kollégáit munkáját is megnézhesse. A szakmához való alázata is legendás, a legapróbb szerepből is a legjobbat hozza ki!

Boldog születésnapot, Molnár Piroska!

70. születésnapja alkalmából összeszedtük, hogy mi melyik 10+1 szerepét szerettük legjobban a moziban.

Árvácska (1976)

Bár az első kaposvári évek alatt kevesebbet filmezett, mégis emlékezetes pillanatokat szerezett a magyar filmtörténet számára a Karlovy Varyban is díjazott alkotásban. A Móricz Zsigmond írásából készült Ranódy László adaptációban a címszereplő Árvácska életében Molnár Piroska karaktere volt az utolsó reménysugár. Csupán néhány percig tűnik fel a vásznon, de ez alatt a rövid jelenet alatt annyi szín és olyan mélységek jelennek meg az arcán, hogy egy egész nagyjátékfilmet fel lehetne fűzni arra a sorsra.


Szamba (1996)

Főiskolai osztálytársa, Koltai Róbert a Sose halunk meg sikerén felbuzdulva három évvel később megrendezte a Szamba című filmjét is, amelyben Molnár Piroska a címszereplő feleségét alakította. Koltai ismét általa jól ismert vízekre evezett, a ’60-as, ’70-es évek fordulóján egy kisvárosban induló történet végül egy vidéki színház kulisszái mögé kalauzol el. Molnár Piroska még mindig nem a főszerepet alakítja, de a néha bohózati figurák közül is kitűnik a csupán apró arcmimikával élő játéka, amelyben mögött egy egész élet fedezhető fel.

Csinibaba (1997)

Egy évvel később ismét feleséget alakít. Bár ezúttal Gálvölgyi János nejét formálja meg, most megint régi barátnőjével, Lázár Katival kell megküzdenie hites uráért. A Csinibabába azonban nem fért bele a visszafogott színészi játék, már a film elején ura után hajít egy igen csak zajos fém vödröt, de énektudásáról is megbizonyosodhatunk, amikor azt énekli, hogy: “Pest megér egy estet.”


Meseautó (2000)

Bár feltűnik Kabay Barna első remakejében, a Hyppolitban is, de jelentős szerepet csupán az 1937-es alkotás modern változatában kapott. Az eredetileg Gombaszögi Ella által alakított Kerekes Anna karakterét játssza, a telt idomú titkárnőt, aki halálosan szerelmes a “vezérbe” és szörnyen féltéken az Ónodi Eszter által alakított Kovács Verába, de végül vigasztalódnia kell a Bajor Imre által megformált Halmos Aladárral.


Taxidermia (2006)

Néhány évvel később Pálfi György nagyszabású családtörténetében, a Parti Nagy Lajos írása alapján készült Taxidermiában alakít nagyot. A három részből álló, három generáció férfijainak életét bemutató alkotás első epizódjában hozza zavarba a nézőt, amikor közelebb engedi magához a Kálmánt, amit ahogy azt vártuk volna. A malackodás itt szó szerint értendő, és senki sem tudná úgy rebegni, hogy “Vakargasson, Morosgoványi, vakargasson!”, mint Molnár Piroska! Vigyázat, érzékeny lelkűek és gyomrúak, csak óvatosan lássanak hozzá!


Dolina - Az érsek látogatása (2006)

Ugyanebben az évben szerepelt még egy markáns hangulatú alkotásban. Kamondi Zoltán Bodor Ádám írásából készítette el a Föld egy távoli szegletén lévő pusztulásnak indult városkában, Bogdanski Dolinaban játszódó filmet. Bár az eldugott és furcsa település népe epedve várja az Érseket, az csak nem akar jönni, azonban egy napon egy másik idegen tűnik fel. Gabriel Ventuzára sokan ferde szemmel néznek, a Helynökség hatalmasságai pedig kifejezetten aggódnak a fiatal ember miatt. Ám a Molnár Piroska által alakított  Colentina Dunka, a fodrászat vezetője szárnyai alá veszi a fiatalember.


Aglaja (2012)

Jó pár év elteltével megvillantotta azt az énjét, amellyel nem szívesen találkoznánk, ekkor azonban még csupán epizódszerepben ismerjük meg a sötét oldalát. Miután Agalaját elszakítják akrobata édesanyjától, egy kemény leányinternátusban találja magát, ahol találkozik a Molnár Piroska által alakított német ajkú igazgatónővel, akinek első intézkedése, hogy elvegye a lány nevét, és Grethennek szólítsa. Frau Hitz egy olyan világot testesít meg, amely minden elemében ellentétéje a cirkusz varázsának.


A nagy füzet (2013)

Bár a mosolygós, kerek arcú színésznőből “civilben” sugárzik kedvesség, Deák Krisztina után Szász János is úgy gondolta, hogy a Kristóf Ágota adaptációjában legjobban ő tudná megformálni a szadista nagymama karakterét. A rendező nem tévedett, Molnár Piroska olyan kérlelhetetlen tekintettel néz a “szukafattyakra”, hogy miközben a Karlovy Varyban díjazott A nagy füzetet nézzük, sok mindent megtennék, csak ne az ő unokái legyünk.


Szabadesés (2014)

Ha szürreális alkotásról, vagy abszurdról van szó, ő akkor sem ijed meg! Pálfi György kérésére újra és újra levetette magát a végtelen hosszú panel tetejéről, hogy aztán megint és megint felkapaszkodjon és újrakezdje kicsit egyhangú, nyugdíjas életét. Ráadásul kétségtelen, hogy Benedek Miklóssal együtt alakították a Karlovy Varyban szintén többszörösen díjazott alkotás legemlékezetesebb házaspárját!

Liza, a rókatündér (2015)

A visszahúzódó ápolónő 12 évet töltött el a japán konzul özvegye mellett, aki az évek során aprólékosan sajátította el a keleti ország kultúrájának minden apró elemét, olyannyira, hogy nem csupán egy táncdal énekes szelleme kísérti , de ő maga is tündérré válik. Molnár Piroska Tanaka Márta végig az ágyat nyomja, de senki nem fekszik és esik le úgy az ágyról, mint ő.


+1 Veszettek

Legközelebb október 22-én, Goda Krisztina legújabb nagyjátékfilmjében, a Veszettekben láthatjuk viszont a vásznon. Hogy pontosan milyen karakter formál majd, arra sajnos még nem derült fény, de bárkit is alakít majd, biztos, hogy emlékezetes lesz.