Az est helyszíne a filmszakma régi bázisa, a MAFILM Róna utcai telephelye volt. A díjátadásra a stílusosan egybenyitott III.-IV.-es műtermet választották, ahol egykor számtalan magyar és koprodukciós film forgott. A Golden Globe mintájára kerek, fehérterítős asztalok mellett kaptak helyet a résztvevők és nomináltak, hiszen három jelölt közül az est folyamán derült ki, ki nyeri el a kategória díját. Az asztalokkal szemben, a nagyszínpadon adták át a díjakat, amit egy hatalmas kivetítőn követhettek nyomon a résztvevők. Az eseményt több kamerával rögzítették, ezzel is növelve a rendezvény rangját. „ A fesztiválnak az a célja, hogy megadja a módját, presztízsét az operatőr szakmának. – mondta el Szabó Gábor - Egy időben megvolt ez, de mostanában visszaesett a magyar filmgyártás, kisebb lett a filmekre fordítható összeg. Azt hiszem most újra egy emelkedő folyamat elején járunk, ebben pedig nagyon sokat segít az Aranyszem Fesztivál. Most egy kicsit jobban odafigyelünk egymásra, megadjuk egymás munkái iránti tiszteletet, felhívva a figyelmet ezzel arra, hogy mennyi munka és érdem van egy-egy film mögött.” Novák Emil, a fesztivál főszervezője szerint a díjátadónak emellett még egy fontos funkciója van. „A rendezvénynek célja volt a szakmán belüli közösség erősítése. Egy olyan időszak előtt állunk, amikor a vizualitás hatalmas szerepet kap a mindennapokban, a mobiltelefonokon vagy akár az interneten. Változik a világ és ennek a kihívásnak mindenkinek meg kell felelnie, ehhez pedig a mi ízlésünket, a saját munkánkat is erősítenünk kell. Kellenek ezek a díjak, hogy komolyabban vegyük azt a munkát, amit néha nagyon nehéz körülmények között, nem túl nagy örömmel tudunk elvégezni.”
A díjátadó este hat órakor kezdődött, Koltai Lajos beszédével, aki az est moderátora volt. Az esemény zenei aláfestését a Muzsikás Együttes élőben szolgáltatta, valamint fellépetek még Illényi Katica, Mandel Róbert és Csapó József a Voce d'Amore klarinétegyüttessel. Egyenként olvasták fel a különböző kategóriák nomináltjait, majd a színpadon adták át a díjakat, Bakos Ildikó szobrászművésznő alkotásait: karcsú női aktot formázó szobor egy aranyozott szemet tartva a magasba. A Filmművészeti Egyetem filmjeinek kategóriájában A vírus című film operatőre, Herbai Máté nyerte el a díjat, míg a kísérleti filmek kategóriában Tóth Máté az Indecision című alkotás operatőre nyert. Zenés klipek közül a Kalandor operatőre, Máthé Tibor, a dokumentumfilm kategóriában Bálint Arthúr fényképezése a Csendország című filmben, a dramatizált dokumentumfilmek közül pedig A Rénium expedíció című alkotása operatőre, Csincsi Zoltán nyert. Kisjátékfilm kategóriában Szaladják István nyert Gránátok című film fényképezéséért, zenés filmek közül Jancsó Nyika munkája, az Európakoncert 2001 győzött. Természetfilm kategóriában Ágoston Gábor Elveszett kert, televízió sorozat kategóriában Halász Gábor Na végre itt a nyár!, míg a televíziós szórakoztató magazinok közül Vékás Péter Sziveri Jánosról készült munkája nyert. Televíziós hírmagazin kategóriában Simon Zoltán Formalin és cseresznyevirág, reklámfilm kategóriában Márk Iván Vulcano Petrol, és a játékfilm kategóriában Szatmári Péter Dealer című munkája nyerte el a szobrot. A koprodukciós vagy nemzetközi játékfilmek kategóriájában a Taking Sides című filmmel Koltai Lajos nyert. Az elismerés átvételekor Koltai megjegyezte, mennyire fontos számára ez a díj, hiszen Magyarországon évek óta nem kapott kitüntetést vagy elismerést.
A díjátadókat követően családja és barátai köszöntötték a 90 éves Illés Györgyöt, három szintes tortával, gyertyákkal és hatalmas tapssal. Ő adta át személyesen az Év operatőre kitüntetést Pados Gyulának a Kontroll operatőrének. A díj átadásakor elmondta, hogy ez a díj egy kicsit előleg is, hisz már látta Pados új filmjét, a Koltai Lajos által rendezett Sorstalanságot.
„Nagyon jó ötletnek tartom, hogy ennyi kategóriában díjazhattunk. - mondta Szabó Gábor - Bár az elején sok vita volt ezzel kapcsolatban a H.S.C.-n belül. Novák Emil - aki az egésznek a szülőatyja, ötletgazdája - eredetileg még több kategóriát szeretett volna. Voltak, akik úgy gondolták, túl sok díj lesz, de szerintem ez nagyon fontos dolog, tudni illik ezt a szakmát nagyon sokan műveljük, különböző műfajokban sokan nagy igényességgel és ambícióval dolgoznak. A játékfilm természeténél fogva óhatatlanul exponált helyzetbe került. Olyannyira előtérben van, hogy mindenki úgy érezheti, aki nem játékfilmben dolgozik, annak munkája nem fontos, nem érdekes, hiszen egyetlen dologgal lehet csak igazi szakmai sikert elérni, vagy díjat kapni. Az Aranyszem Fesztivál legelső és legfontosabb célkitűzése és eredménye, hogy a szakma egészének képes rangot adni, és megpróbálja kompenzálni a játékfilmek kiemelt szerepét.” Nagy különbség ez a Filmszemléhez képest, ahol csak két kategóriában – játékfilm és dokumentumfilm – értékelik az operatőri munkát. „Mi több csoportban díjazzuk az alkotásokat. – monda el Novák Emil - Sok ága van az operatőr szakmának, vannak, akik televízió anyagokat, híradókat, szórakoztató magazinokat vagy természetfilmeket készítenek. Ahhoz, hogy ezek az emberek tovább tudjanak élni és dolgozni, legyen perspektívájuk, erkölcsi elismerést kell kapniuk. A lényeg, hogy a szakma megfelelőképp értékelje és díjazza munkájukat, hogy mindenki megkapja saját szakmája, közössége elismerését. A Filmszemlén az a szisztéma, hogy egy öt emberből álló zsűri dönt a filmekről, az operatőri díjról, de itt most a szakma döntött. A Filmszemlén első sorban a film egészét veszik szemügyre és nem az operatőri munkát, az Aranyszem Fesztivál esetén azonban kifejezetten a szakmai teljesítményt vettük figyelembe - a világítást, azt, hogy hogyan mozog a kamera, vagy hogy milyen egy kompozíció. Lehetséges, hogy az alkotás önmagában, dramaturgiailag, vagy történetileg nem annyira jó, mint a többi film, de az operatőr szakmailag annyit hozzátett, hogy képileg magasabb színvonalon áll, mint egy népszerű vagy sikeresebb film.”
„Szerencsés esetben a néző nem látja, és nem választja külön, hogyan van fényképezve, rendezve egy film, vagy milyen az adott mű története. – mondta el Szabó Gábor - Ha mégis külön tudja bontani, akkor valami baj van azzal az alkotással, mert a filmnek egyben kell működnie, hiszen egy komplex műfajról van szó. A néző szemszögéből tehát nehezen leválasztható az operatőri munka, de a szakmabeliek pontosan látják, meg tudják ítélni egymás munkáit. Akkor ítélhető meg egy-egy részteljesítmény, ha az operatőr tudott valami pluszt hozzáadni egy filmhez. Az operatőri munka önmagában megítélhető, ugyanúgy, mint egy fotós, festő vagy egy zenész munkája. Itt is egy – filmen belül - alkalmazott művészetről van szó, de nem az állókép, hanem a mozgókép kerül a középpontba. A képek hangulata, benyomása, a fotográfer formai vagy tartalmi újításai fontosak, az, hogy tudott-e valamiféle saját szemléletet a filmhez hozzátenni. Ez lehet, hogy egy külső szemlélő számára nem annyira nyilvánvaló, de aki maga is csinálja ezt nap, mint nap, annak könnyű megítélni a film értékeit.” Novák Emil is hasonlóképp gondolkodik erről. „A szakma pontosan tudja milyen nehézségeket rejt egy-egy világítástechnika elérése, vagy egyfajta kameramozgás megvalósítása. Azt értékeltük, hogy az adott feladatot a kolléga hogyan oldotta meg. Ha magasabb színvonalon oldja meg, mint többiek, akkor ezt értékelnünk is kell.”
Az ünneplés után svédasztalos vacsora következett. Az egész rendezvényre az elegancia és a visszafogottság volt jellemző, bár néhányan nehezményezték, hogy a szponzorok ültek az első asztaloknál, ami néhol megnehezítette a díjazottak színpadra jutását. Sokan csak a terem legvégében tudtak helyet foglalni, emiatt szükség is volt a kivetítőre, bár sajnálatos módon a nominált filmekből a szervezők nem mutattak be kis részleteket. Sok volt a kategória, nehezen fért volna bele az időbe, de ez sokakban hiányérzetet okozott. A rendezvény ettől eltekintve megkapta kellő rangját, sokan eljöttek, aminek csak egyik oka volt a díjátadó ünnepség. Novák Emil elmondása szerint „ez egy ünnepi alkalom volt, és egyben egy születésnapi buli is. Fontos, hogy legyenek ilyen esték, ahol a dolgok átértékelődnek és rangot kapnak. Másképp csak elveszik az ember életkedvét.” Mindenki egyetértett abban, a fesztivál legnagyobb érdeme az, hogy összegyűlt a szakma. „Amikor beléptem ide a terembe a díjátadó előtt, a régi szép idők jutottak eszembe, amikor a filmgyárnak még volt büféje, és mikor volt még itt filmgyár, az ember ezekkel az arcokkal nap, mint nap találkozott. – mondta Szabó Gábor - Régen volt itt valami pezsgés és szakmai élet, de akkor még nem tudtuk, hogy ez pótolhatatlan kincs, és milyen kivételes helyzetben vagyunk. Mióta ez megszűnt, minden ilyen alkalomnak megnőtt a jelentőssége. Ilyen alkalmakkor találkozik a szakma, minden évben pár napra, a Filmszemlére vagy Gyuri bácsi születésnapjaira redukálódott az együtt töltött idő és ez kevés. Nagyon kevés.
AZ ARANYSZEM - OPERATŐR FESZTIVÁL DÍJAZOTTJAI:
Filmművészeti Egyetem Filmjeinek kategóriája, Herbai Máté A vírus;
Kísérleti filmek kategóriája, Tóth Máté Indecision;
Zenés klipek kategóriája, Máthé Tibor Kalandor;
Dokumentumfilm kategória, Bálint Arthúr Csendország;
Dramatizált Dokumentumfilm kategóriája, Csincsi Zoltán A Rénium expedíció;
Kisjátékfilmek kategóriája, Szaladják István Gránátok;
Zenés filmek kategóriája, Jancsó Nyika Európakoncert 2001;
Természetfilmek kategóriája, Ágoston Gábor Elveszett kert;
Televízió sorozat kategóriája, Halász Gábor Na végre itt a nyár!;
Televíziós szórakoztató magazin kategóriája, Vékás Péter Sziveri János,
Televíziós hírmagazin kategóriája, Simon Zoltán Formalin és cseresznyevirág;
Reklámfilm kategória, Márk Iván Vulcano Petrol;
Játékfilm kategória Szatmári Péter Dealer;
Koprodukciós vagy nemzetközi játékfilmek kategóriája, Koltai Lajos Taking Sides;
2004 Az Év Operatőre Pados Gyula