Sorozatunkban a streaming-szolgáltatók kínálatából ajánlunk olyanokat, amikkel érdemes elütni az időt. A Netflix, a Max, az Apple TV+, az Amazon Prime, a Filmio, a Cinego és más, Magyarországról elérhető platformok kínálatából szemezgetünk, utat mutatunk a ránk zúduló filmek sodrásában.

Fekete galamb (Black Doves)
Hol és mikor? Netflix és december 5.

London karácsonykor a legszebb, Keira Knightley kémtörténetében most mégis vérben úszik, a brit színésznő sok év és annál is több kosztümös dráma után ragad újra fegyvert. A Netflix most megjelent hatrészes sorozatában Helen Webb kémnőt alakítja, aki egy befolyásos politikus feleségeként tíz éve fontos államtitkokat szivárogtat ki a családi házból a Fekete galamb nevű rejtélyes szervezet számára. Amikor a szeretőjét meggyilkolják, főnöke (Sarah Lancashire) visszahívja Helen régi barátját és egykori kémtársát, Sam-et (Ben Whishaw), hogy vigyázzon a nőre, aki egyre nagyobb veszélybe kerül. A páros egyre mélyebbre sodródik a londoni alvilágba, miközben a háttérben egy geopolitikai krízis is kibontakozik.

A Fekete galamb a Die Hard és a Halálos fegyver hagyományát követve a szeretet ünnepét kémekkel, bérgyilkosokkal és végtelen golyózáporral teszi még varázslatosabbá, a neonfényű, noir világba varázsolt Londonban. Az első kritikák alapján Joe Barton (The Lazarus Project) sorozata sikeresen teljesíti a nagy elődök által támasztott elvárásokat: izgalmas akciófilm, humoros és érzelmes, Keira Knightley és Ben Whishaw pedig az ünnepi szezon legszórakoztatóbb párosa.

Tűréshatár
Hol és mikor? Cinego és december 5.

Ali Ahmadzadeh gerilla módszerekkel, az iráni hatóságok megkerülésével, illegálisan forgatott filmje Teherán ritkán látott, drogmámoros oldalát mutatja meg. A Tűréshatár főhőse egy stoner-megváltó, Amir (Amir Pousti), aki ledurrant fehér autójával járja az éjszakai várost, hogy kuncsaftjainak leszállítsa a napi betevőt, marihuána, hasis, ecstasy vagy épp kokain formájában. Eközben pedig ő is a magány és az apátia ellenszerét keresi, inkább kevesebb, mint több sikerrel.

A Tűréshatár radikálisan, hihetetlenül bátran áll szembe az iszlamista iráni államhatalommal, olyannyira, hogy az alkotók közül többen el is menekültek hazájukból a film locarnói premierjét követően, ahol nem mellesleg el is nyerték a fesztivál fődíját, az Arany Leopárdot. Ahmadzadeh egy megnyomorított, félelemben és apátiában veszteglő társadalmat mutat meg alulnézetből, az elkeseredett dühtől fűtött, szabálytalanul hömpölygő jelenetek a páratlan hangkulisszával kiegészülve egy olyan tripet eredményeznek, amit nehéz elfelejteni.

Libertate ’89 – Nagyszeben
Hol és mikor? Filmio és december 5.

A magyarországi vértelen rendszerváltással ellentétben Romániában forradalomba torkollott az átmenet. Ennek egy kevésbé ismert, Erdélyben lezajlott fejezetét dolgozza fel Tudor Giurgiu román-magyar koprodukcióban készült drámája. 1989, Nagyszeben. Emberek tömegei tüntetnek az utcán Ceaușescu és rendszere ellen. A katonaság idővel átáll a nép oldalára, harcok kezdődnek a hadsereg, a rendőrök és a Securitate között. A film főszereplőjét, Viorel rendőrkapitányt és társait elkapják a katonák. A film első szakaszában hatalmas káoszt vezényel le átélhetően és látványosan, ahogy dúlnak a harcok a forradalom egymással szemben álló oldalai között.

A kommunista rezsim bukását követően a cselekmény a közeli sportuszodába tevődik át, ahol egy üres medencében terelik össze a korábbi kommunista rendszer kiszolgálóit, rendőröket, fegyvereseket, és minden olyan civilt, akit épp bevádoltak az ismerősei vagy a szomszédai. Viorel és társai napokig várják emberhez méltatlan körülmények között, hogy a forradalmi ítélőszék egyesével döntsön a sorsuk felett. A főszerepet alakító román Alex-Cornel Calangiu mellett olyan erdélyi magyar színészek is láthatók a filmben, mint Bíró József, Dimény Áron és Deák Zoltán. A Libertate ’89 – Nagyszeben egy feszült és izgalmas történelmi film a közelmúltról, érdemes betekinteni általa abba, hogy mi zajlott a szomszédunkban, miközben mi a szabadságunkat békében ünnepelhettük.

A sakál napja
Hol és mikor? SkyShowtime és december 6.

Fred Zinnemann 1973-ban készítette el Frederick Forsyth A sakál napja című sikerregényének filmadaptációját, ami a Charles de Gaulle francia elnök ellen zajló, valós történeten alapuló gyilkossági kísérletet követte, a merényletre felbérelt ‘Sakál’ alakján keresztül. A most megjelent tízrészes sorozat története a 21. századra modernizálva már egy fiktív célpontra vadászó gyilkost állítja a középpontba, illetve egy macska-egér harcot, ami az elkövető és egy angol nyomozónő között bontakozik ki.

Az Oscar-díjas Eddie Redmayne (A mindenség elmélete, A dán lány) és Lashana Lynch (The Woman King – A harcos) a fél világon keresztül hajkurszásszák egymást, a férfi az álcázás nagymestereként, számtalan személyazonosságot cserélgetve menekül egyik kontinensről a másikra. A sakál napjának legújabb feldolgozását az országokon átívelő izgalmas akció és az identitással való játék mellett már csak azért is érdemes megnézni, mert egy jelentős részét Budapesten vették fel. A magyar helyszínek mellett kisebb szerepekben feltűnik benne Kálloy Molnár Péter, Pető Kata, Simon Kornél, Béres Miklós, Törköly Levente, és még sok más magyar színész is.

Esküdt #2
Hol és mikor? Apple TV és december 6.

A 94 éves Clint Eastwood továbbra is aktívan forgatja a filmeket, és bár legújabb munkája sajnos elkerülte a hazai mozikat, a veterán alkotó bármit csinál, azt feszült figyelemmel követjük. Az Apple TV-n most bemutatott Esküdt #2 főhőse egy szerény, családos ember, aki egy kiemelt gyilkossági ügy bírósági esküdtszékén foglal helyet, hogy a tanúvallomásokat meghallgatva a csapat tagjaként eldöntse, bűnös-e a vádlott vagy nem.

A férfi a tárgyalás során azonban súlyos morális dilemmába kerül: az esküdtek padján ülve jön rá, hogy valószínűleg sokkal több köze van a tárgyalt gyilkossághoz, mint bárki másnak a teremben. A leghíresebb esküdtszékes dráma, a 12 dühös ember nyomdokaiba lépve Clint Eastwood thrillere a bűnösség és ártatlanság kérdését járja körbe egy pazarul összeválogatott színészi gárdával: a főszerepet alakító Nicholas Hoult mellett Toni Collette, J.K.Simmons és Kiefer Sutherland is feltűnik.

Secret Level
Hol és mikor? Amazon Prime Video és december 10.

A Love, Death & Robots a Netflix legizgalmasabb animációs projektje volt, amelynek minden egyes epizódja totálisan különböző stílusban és műfajban mesélt el egy-egy meglepő sci-fi vagy fantasy történetet, amibe csavaros űrhorror ugyanúgy belefért, mint időhurkos thriller vagy vicces sztori egy hűtőszekrényben kifejlődő civilizációról, esetleg csak simán bugyuta robotokról.

A sorozat alkotói, Tim Miller rendező és a Blur stúdió ezúttal az Amazonnal fogtak össze egy hasonló, szintén felnőtt nézőknek szóló antológiára, aminek közös tematikáját a videójátékok jelentik. A cím a játékok rejtett pályáira utal, az egyes részek ennek megfelelően különböző népszerű szériák világában játszódnak, olyan régi és újabb címek sztoriját mélyítve el jobban, mint a God of War, a Warhammer, az Unreal Tournament vagy épp meglepő módon a Pac Man. Az animációért ezúttal is vezető CGI-műhelyek felelnek, köztük a magyar DIGIC Pictures.

Veni Vidi Vici
Hol és mikor? Cinego és december 12.

Daniel Hoesl és Julia Niemann groteszk szatírája az elmúlt időszak „szemét gazdagok”-típusú, társadalomkritikus filmjeinek (Élősködők, A szomorúság háromszöge, A menü, A platform, Új világrend) sorát erősíti. A Veni Vidi Vici főhőse egy osztrák milliárdos, Amon Maynard (Laurence Rupp nemcsak önfeledten tenyérbemászó, de kicsit hasonlít Sebastian Kurz-ra is, talán nem véletlenül) és családja, akik a törvények felett állnak. Olyannyira, hogy a családfő kedvtelésből emberekre vadászik és túlságosan nem kell megerőltetnie magát ahhoz, hogy mindezt büntetlenül megússza.

Maynard épp egy gigantikus akkumulátorgyárat tervez az országba telepíteni, ám egy túlbuzgó oknyomozó újságíró úgy tűnik, keresztülhúzza a számításait. Aztán persze győzhetne a jó és az igazság, de ez nem az a film. A Veni Vidi Vici szenvtelen totálképei és kíméletlen közönye megnyugvással és elégtétellel biztosan nem szolgálnak és az sem meglepő (nem is igazán spoiler), hogy a főhősnek választott gátlástalan szupergazdagok nem nyerik el méltó büntetésüket. A rendezőpáros igyekszik kimozdítani minket a komfortzónánkból, a felső tízezer kiröhögése helyett inkább valós veszélyekre és az elharapódzó társadalmi egyenlőtlenségek tragikus következményeire figyelmeztetnek a maguk provokatív eszközeivel.