Az MTV és az MMKA együttműködése idén júliusban köttetett meg a célból, hogy minőségi tévéjátékok, minisorozatok készüljenek, annál is inkább, hisz egyre kevesebben járnak moziba, és egyre többen csakis a televízión keresztül találkoznak filmekkkel. Így igazi közszolgálati, értéketeremtő feladat a minőségi, és az utóbbi időkben főleg anyagi okokból háttérbe szorult tévéjátékok készítése.

A cél így nem szűk rétegeket megérintő, kései műsorsávba száműzött alanyi filmköltészet létrehozása volt, hanem, ahogy Pusztay András mondta "a kulturális sokszínűségre való törekvés mellett szem előtt (az MTV) tartotta azt a célt, hogy olyan alkotásokat támogassanak, amelyek népszerűségre tarthatnak számot és levetíthetőek főműsoridőben". Végül a meghosszabbított pályázati kiírásban 550 millió forintra lehetett pályázni 2009-2010-ben elkészítendő produkciókkal. A szelektív pályázati végeredmény 21 MTV-s koporodukciós tervre bólintott rá (közöttük több olyannal, amely ugyanannak a produkciónak a két évre elosztott gyártása), ebből eddig a következők forogtak le (a 12 rendező által leforgatott Hajónaplóról nemrég adtunk hírt).

Kép a mai magyar valóságot megörökítő Hajónaplóból

Átok

A sorozatból eddig négy 25 perces epizód anyaga forgott le, bár a történet elvileg folytatódik. A családi történet az apa halálával indul: a halálhírre összegyűlnek a közeli rokonok a família balatonfüredi nyaralójában. A gyerekek igen különböző életet élnek: a harmincéves Marci Budapesten gürcöl, szerény tanári fizetéséből próbálja eltartani feleségét, Emmát és kamaszodó, anorexiás lányát, Lucát. Marci nővére, Eszter eközben Brüsszelben éli az európai uniós jogászok fárasztó, de busásan megfizetett életét. A konfliktusok csak nőnek a végrendelet kihirdetésekor: Marci örökli apjuk vagyonának fajsúlyos részét, egy dűlőt a borospincével, és az éveken át fejlesztett, titokzatos Átok nevű bort. A felelősség frusztráló, de Marci és Eszter édesanyja, Lula egy még feszítőbb titokkal kell szembenézzen...

A filmet Mátyássy Árom, a Szemle-nyertes Utolsó idők rendezője rendezte, a gyártója pedig a Budapest Film Produkciós Kft., producere Fodor Gergely. A forgatókönyvet egy kisebb team rakta össze: a Zakál Edit írta történetet a 2007-es Hartley-Merill győztes forgatókönyvíró-páros Gál Péter és Tóth Csaba, illetve a Pánik dramaturgja, Szászi Zsuzsanna fejlesztette tovább. A főbb szerepekben Bánsági Ildikó, Hevér Gábor, Pálfi Katalin, Tilo Werner, Szamosi Zsófia, Fodor Annamária, Németh Alexandra, Gáspár Tibor, Bartsch Kata, Major Melinda, Thuróczy Szabolcs, Kokics Péter látható. A film operatpőre Győri Márk.

Mátyássy Áron és Gáspár Tibor a forgatáson

 
Farkasbőrben

A Makk Károly rendezte sorozatból eddig a három 35 perces epizód anyaga forgott le, ahogy mi is beszámoltunk róla, Kertész Ákos ötlete nyomán Bereményi Géza, Makk Károly és Kertész írták a forgatókönyvet, mely egy új repülőtér építése kapcsán kialakuló korrupciós ügyet taglal.

A polgármestert Cserhalmi György alakítja, láthatjuk még Csányi Sándort, Szabó Győzőt, Kálóczy Esztert, Törőcsik Marit, Fenyő Ivánt, Mácsai Pált, Für Anikót, Gáti Oszkárt, Trill Zsoltot és Bán Jánost. A film operatőre Medvigy Gábor, Szakcsi Lakatos Béla pedig a filmzene szerzője. A 126 millió forint összköltségvetésű, a Neuropa Kft. által gyártott sorozat készítésére összesen 65 millió forintot adott az MMKA, közel 17 millióval támogatta a produkciót a Magyar Televízió, a Kulturális Alap miniszteri keretéből pedig 20 millió forintot különítettek el a sorozat megvalósulásához. A film producere Ozorai András.

Egy erkölcstelen tender Makk filmjében

 

Géniusz

A Géniusz a 2010-es pécsi európai kulturális fővárosi címmel összefüggő misztikus történet, a magyar Da Vinci-kód, ahogy az alkotók aposztrofálták a filmet. A Pécsi Nemzeti Színház egyik próbáján meghal egy misztikus, de hátrahagy egy titokzatos betű-számsort - fia nyomozni kezd, majd lassan az egész városon és történetén nyomot hagyó, állítólag II. Rákóczi Ferenc törvénytelen gyermeke, a titokzatos Géniusz történetébe keveredik. A Soós Péter által rendezett háromszor ötven perces filmsorozat történetét Fonyódi Tibor írta, az opertőr Vajda Péter, gyártja az Advobart Kft., a producer Kapitányné Szörényi Réka, Rosta Mária. A főbb szerepekben Alföldi Róbert, Tenki Réka, László Zsolt, Stohl András, Feke Pál, Erdélyi Tímea, Simon Boglárka, Kolovratnik Krisztián látható.

A Géniusz stábja


Poppea megkoronázása

Ez az operafilm Monteverdi művét dolgozza fel Moldován Domokos rendezésében. A produkció a Budapesti Kamaraopera Színház nagy sikerű, többek közt Londonban is operafesztivált nyert előadásának (stilizált) tévéfilm feldolgozása (változata) - az első barokk operaként számon tartott Poppea megkoronázása jelzésszerű díszletek közt játszódik, a limitált, bár (így is két részre vágott) játékidő miatt a recitatívók és az áriákat bevezető zenei felbontások megrövidüldtek.

A két főszerepet, Poppeát és Nérót González Mónika és Timothy Bentch játssza, a további főbb szerepekben Németh Judit, Fried Péter, Artur Stefanovicz látható-hallható. Monteverdi operája nem idealizál, egy összeomlóban lévő világot, az ókori Róma hanyatló császárságát választja témájául, nem a korban divatos mitológiai témát választ.

A szerző 75 évesen írt művében egyetlen tisztán pozitív szereplő van, mégpedig a szerelem - az opera összes szereplője összetett, ám mindenki felmutat valami nemes, szép tulajdonságot, tettet. A forgatás a Mafilm műtermében nyolc napig tartott, a produkció 48,8 milliós költségvetésből gazdálkodott, aminek az MMKA adta a felét, a köztévé pedig gyártási kapacitást biztosított, illetve utófinanszírozza a filmet, melyet a Cinema-Film Kft. gyárt, a producer Garami Gábor. 

González Mónika és Timothy Bentch


 
Team building

A Team building mozifilmként indult, majd lassan tévés produkció lett belőle - a film 103 millió forintos költségvetését 44 millióval segítette a tévés pályázaton a Közalapítvány, 20 millióval pedig a Magyar Televízió. Az elősfilmes Szabó Réka rendezte film alapélménye a sokszor abszurd, szürreális rítusokba torkolló csapatépítő tréning, team building tapasztalata, ám nem róluk, hanem általuk szól a film a mai Magyarország hangulatáról, az emberek rosszkedvéről. A film budapesti Sport Hotelben forgott, ahogy arról forgatási riportunk is beszámolt. A filmet a Print K.M.H. Kft. gyártja, a producere Pusztai Ferenc. A főbb szerepekben Alexis Latham, Fullajtár Andrea, Kamarás Iván, Blaskó Péter, Nagy Zsolt, Derzsi János, Géczi Zoltán, Elek Feri, Szalay Mariann, Varga Mari és Vasvári Emese, az operatőr Gibárti Viktor.

Általuk, nem róluk szól a film a mai Magyarországról

Korai hír a filmről  
Forgatási riport a fimhuTV-n 

Részlet

A korábban Törésvonal címen is taglalt tévéfilmes projekt anyaga egy forgatókönyvből és pár kiadatlan Tóth Krisztina-novellából állt össze. Hutlassa Tamás producer a nyári forgatási körképünk idején  annyit árult el a történetről, hogy "nem egyenes vonalvezetésű történetről van szó, két idősíkon játszódik, és fontos szerepet kapnak az álomjelenetek", amit persze a hamisítatlan gothári stílus itat át humorral, gorteszk látásmóddal, öniróniával és "izgalmas és furcsa időtlenség"-gel. Ezt Hutlassa úgy egészítette ki, hogy a gyilkosság, szerelem motívumait felhasználó film montázsszerű lesz, tele álomképekkel, víziókkal. A főbb szerepekben Szirtes Ágit, Kocsis Gergőt, Lengyel Ferencet, Znamenák Istvánt, Véber Katát, Radnai Márkot láthatjuk. A film 50 milliós költségvetését az MMKA és az MTV fele-fele arányban biztosította. A film gyártója a Café Film Kft.

Nem-lineáris dráma víziókkal, groteszk humorral