LOMO: The Language of Many Others (r.: Julia Langhof) Nézd meg a filmet!

A tizenéves Karl a kertvárosban él felső középosztálybeli családjával. Az anyagi hátteret az apa építészirodája biztosítja, kanadai egyetemre készülő ikernővérével szemben viszont az apatikus, szüleitől is elhidegült Karl semmi jelét nem mutatja az ambíciónak az iskolában. Frusztrációt egy anonim blogon éli ki, ahol lelkes követőivel néha titokban készült felvételeket oszt meg a saját családjáról. Miután kapcsolata gyorsan félresiklik egyik osztálytársnőjével, a hasonlóan apatikus Doróval, a srác bosszúpornót tölt fel a netre, amivel kilétét is leleplezi. Csakhogy a lány anyja történetesen egy befolyásos politikus, akitől Karl apjának állása is függ. Karl tovább ront a helyzeten, amikor egyre több döntését átadja a követőinek, akik egy headseten keresztül duruzsolnak a fülébe és avatkoznak be az életébe, mintha csak egy videójáték szereplőjét irányítanák.


A kortárs kamaszfilmek jelentős hányada foglalkozik azzal, hogy mennyire torzító hatással van a közösségi média a fiatalok szocializációs fejlődésére Itthon az elmúlt években két nagyjáték- (FOMO - Megosztod és uralkodsz, Remélem legközelebb sikerül meghalnod :) ) és egy rövidfilm (A Mentor) is készült az addiktív like-ok eufóriájában dagonyázó, majd cyberbullyingnak kitett, vagy éppen azt elkövető tinikről, amelyeket nem sokkal előzött meg a német Julia Langhof alkotása. A 2017-es LOMO: The Language of Many Others szintén pesszimista képet fest a mai kamaszokról, de legalább azt is megkísérli megmagyarázni, hogy a fiatal szereplők miért engedik be ennyire elképesztő szinten a digitális közeget a saját életükbe. Karl és Doro általános közönnyel viszonyul a valódi világhoz, mindketten olyan környezetből jönnek, ahol a szülői törődést a puszta anyagi jólét helyettesíti. Nem csoda, hogy tetteik következményeit képtelenek felmérni, amivel nem csak magukat, hanem a hozzájuk közel állókat is kiszolgáltatottá teszik.  


Call Me Marianna
(r.: Karolina Bielawska) Nézd meg a filmet!

Marianna egy férfitestbe született, negyvenéves nő, aki egy jogi zsákutca következtében éppen perben áll a szüleivel, hogy áteshessen a régen vágyott nemváltoztató műtéten. Marianna évekkel ezelőtt úgy döntött, hogy többé nem hazudtolja meg önmagát, és nőként éli tovább az életét, vállalva a következményt, hogy talán mindenkit elveszít maga körül. A békés családi körben töltött évekről számos archív felvétel árulkodik, a nő jelene azonban törékeny és magányos: se a volt felesége, se a gyerekei, se a szülei nem fogadják el a döntését, ő azonban képtelen tovább élni egy olyan testben, amit nem érez és talán soha nem is érzett a sajátjának. Karolina Bielawska dokumentumfilm rendező éveken át követi Mariannát, vele van a legnehezebb és legboldogabb pillanatokban is, még egy hirtelen bekövetkezett tragikus agyvérzés után sem hagyja őt magára, és elindul vele a gyógyulás útján. 


A nemváltoztató műtét Marianna és sokmillió sorstársa számára az egyetlen kiutat jelenti a boldogtalanságból, Bielawska dokumentumfilmje pedig érzékenyen, testközelből mutatja meg a műtét előtti magány és extázis különös keverékét, majd az utána következő, rövid ideig tartó önfeledt szabadságot, ami a keserédes körülmények ellenére is Marianna életének egyik legszebb időszaka. A rendező nem prédikál a rendszer működésképtelenségéről, nem megy bele nemváltó statisztikákba, kizárólag hősére, egy olyan ember történetére koncentrál, aki majdnem az életével fizet azért, hogy végre önmaga lehessen. Érzékeny, emberi alkotás a Call Me Marianna, nem véletlenül lett 2015-ben Karlovy Vary-ban a közönség kedvence.


Nocturnal
(r.: Nathalie Biancheri) Nézd meg a filmet!

Nathalie Biancheri debütáló mozifilmje témájául első látásra egy égető kortárs problémát választott: a pedofíliát. De amikor már hosszan elhitette a nézővel, hogy a férfikorban járó, gátlásos szobafestő és a szabad szellemű tinédzser iskolás lány között több van, akkor fogja magát és egy csavarral más szintre emeli a kapcsolatot.


A sportgimibe járó Laurie-nak imponáló, hogy egy nála idősebb férfi folyamatosan a kedvére tesz, kíváncsi rá, tudni akar mindent róla, sokszor meglepi az edzéseken. Furcsa ez a férfi, érződik, hogy tele van szorongással és kétellyel, inkább csak sodródik, nincsenek különösebb ambíciói. Az előítéletek alapján úgy érezheti a néző, hogy a férfi gyanúsan közeledik a lány felé, amire Laurie kacér viselkedése csak rátesz. Épp egy ilyen félreérthetetlen alkalommal fordul a kocka, és egy nem várt csavarral újraértelmeződnek a korábban látottak. 


Inner Wars
(r.: Masha Kondakova) Nézd meg a filmet!

Hajlamosak vagyunk elfeledkezni róla, de egy szomszédos országban a mai napi, változó intenzitással ugyan, de háború folyik. Kelet-Ukrajnában 2014-ben kezdődtek a harcok az állami erők és az oroszbarát szeparatisták között. Masha Kondakova hasonló megközelítést választott, mint Csuja László a Kilenc hónap háború című dokumentumfilmjében, nem egy nagy átfogó képet akartak rajzolni a konfliktusról, hanem egy-egy katona mindennapjain keresztül mutatják be, milyen hatással van a frontszolgálat és az állandó életveszély az ember életére. Mivel Kondakova nem egy, hanem három, ukrán oldalon harcoló katonát követ, az is kiderül, hogy radikálisan eltérőek lehetnek a sorsok. Egyikük aknára lép, túléli, de amputált lábakkal kénytelen folytatni az életét.


A kerekesszékes Ira labilis személyiség, néha mérgesen küldi el az otthonából Kondakovát, más alkalommal pedig kitörő örömmel fogadja – végre valaki kíváncsi rá. Kibukik legnagyobb félelme, mi van, ha óriási áldozata hiábavaló volt, és nem ért célt a háború. Ha a semmiért veszítette el a lábait és fél szemét. Elena ehhez képest kicsattan az erőtől és optimizmustól, megbecsült tagja az osztagának, büszkén viseli becenevét: Boszorkány. Nála az a fő kérdés, tényleg ennyire jól bírja a megpróbáltatásokat, vagy ez egy maszk, amit magára erőltet. A legmélyebben Lerát ismerhetjük meg, aki a szerelmét és katonatársát veszítette el a harcokban, és minden vakmerő cselekedete és rutinszerűen előhúzott cigarettája arról árulkodik, ezt a veszteséget élete végéig magával fogja cipelni.

Ajánlónk folytatódik!

--------

A filmek december 1-31. között egy gyors regisztrációt követően ingyenesen elérhetőek a fesztivál oldalán. Azok közt, akik a közönségszavazáson is részt vesznek idén három jutalmat sorsolnak ki: egy Angell/S okosbiciklit, egy utat a cannes-i, illetve a berlini filmfesztiválra.