A filmhu két tudósítóval, kiemelt figyelemmel kísérte végig az idei Berlini Filmfesztivál eseményeit. A világ egyik legrangosabb filmes találkozójának történéseiről szóló cikkeink alább egy csokorba gyűjtve találhatóak.







Aztán a "hivatalos függetlenfilmesek"világtalálkozója, Hollywood dialízisközpontja jött, vagyis a Sundance: 

A merészséget, a kreativitást és nem utolsó sorban számos elsőfilmest díjazott a Sundance. Nem csak a négy fő kategória filmjei, de a zsűrik is úgy lettek összeállítva, hogy véletlenül se legyen egybehangzó, vagy egyszerű a döntés. A legkülönbözőbb ábrázolásmódok és témák mérkőztek meg a lehető legkülönfélébb alkotókból összeállított zsűrik kegyeiért.




Hazai vizekre eveztünk: eljött a hajós-tengeres-roncsos szójátékok és újságírói fordulatok ideje és a kora tavaszi fázós filmnézések kedves tíz napja: Titanic, gyűjtőcikk.

Keresztül-kasul jártuk a Titanic fedélzetét, kajütjét, beszélgettünk pár fedélzetmesterrel, matrózzal, első tiszttel, tisztelegtünk a kósza jéghegyeknek - törtük szorgosan hullámokat.







Ki gondolta volna, hogy ez a beszélgetés ekkora vihart kavar? A Rátkai Klubban megrendezett kritikusi kritizálásról beszámoló cikk a fórumban és az olvasottságban is bizonyította, hogy élő problémákról ejtett szót.

A MÚOSZ Film- és Tévékritikus Szakosztálya és a Magyar Filmművészek Szövetsége Filmkritikus Szakosztálya pénteken A filmkritika kritikája címen tartott megbeszélést a Rátkai Márton Klubban. A beszélgetés hangulata igen sötét volt: a fő téma az elbulvárosodott online filmkritika okozta krízishelyzet volt.  




Eljött Cannes, Kusturica kedves helye, ahol a világ vörös szőnyegei egyesülnek. Kezdetnek egy szívünknek jóleső siker és az év lead-képe: 

Elképesztő, magával ragadó, érzékeny, elbűvölő: ilyen és ehhez hasonló jelzőket kap a keddi vetítés után a cannes-i magyar versenyfilm.








Tudósítónk húzta a száját a látottak kapcsán, s dokumentálta a Falak győzelmét.

Eléggé felhígult a versenymezőny a művészieskedő, eredetiségre törekvő, de inkább csak érthetetlen és nesze semmi, fogd meg, jól filmeket kaptunk. Vannak ugyan meglepetések is, de igazán átütő alkotást nem lehetett az elmúlt egy-két napban látni.






A nyár a kalandozások (és az álmodozások) kora, a magyar filmesek Karlovy Varyba mennek gyógyvizet és díjakat vételezni - idén ez utóbbi többeknek sikerült. Gyűjtőcikk.

A filmhu munkatársai idén is ott voltak Közép-Európa egyetlen A-kategóriás filmfesztiválján, ahol  az idén különösen sok hazai érdekeltségű alkotó jelent meg és számos díjat valamint elismerést szerzett.







"Te régi századok lelence./Azúr, aranyló, mély medence./Gyémántokkal rakott szelence./Ha nem leszek, mondd, elfeledsz-e,/Velence?"

Az idén Wim Wenders elnökölte Velencei Filmfesztivál zsűrije tarkább képet láthatott, mint az megszokott. Több amerikai, távol-keleti, kevesebb olasz film szerepelt, és a végére még egy magyar siker is született.






A kelet az kelet, s az idén a nőkkel a zászlóján indult harcba a szabadság friss levegőjének hátszelével a mindig friss, ropogós Cinefest.

A Cinefest idén jubilál: ennek örömére hatvan versenyfilm, három koncert, két kerekasztal, egy Celluloid Workshop és hajnalig tartó bulizás várta a filmhu tudósítóját.
 






Szeptember, Berzsenyi szerint a közelítő tél és BuSho hava. A linkre paccsintva a kedves nagyérdemű számos filmalkotást is megtekinthet.  

Spanyol szívroham, magyar láger és egy asztal alatti szexjelenet nyerte a 4. BuSho fesztivál legfőbb díjait. A nyertes filmek listája itt, néhányba bele is lehet kukkantani.







Az év vége felé pedig már ötödik éve nézünk szét emberi jogilag a nagyvilágban, a Verzió az idén az olimpiázó kínaiakra koncentrált - megint tanultunk valamit, nem is keveset.

Az V. Verzió Nemzetközi Emberi Jogi Dokumentumfilm Fesztivál megmutatja, hogy az amerikai elnökválasztás mellett érdemes azért másra is odafigyelni. Itt van például mindjárt az idei Olimpiát megrendező Kína. A Verzió ez évben külön szekciót szentelt a távol-keleti ország történelmének – a Tükörcserepek Kína történelméből filmjei elsősorban a kulturális forradalomra, Maóra és az 1989-es Tienanmen téri tüntetésekre koncentrálnak, a kortárs Kínát bemutató műveket azonban a Nemzetközi panoráma blokkban kell keresnünk.