A szakma határvonalait feszegetni

Árvai György díszlet és látványtervező  kiállítása a kulturális töltőállomáson, a  AKKU-ban került megrendezésre. Az épület egykoron az ELMŰ Kazinczy utcai áramszolgáltató telepe volt, jelenleg az Elektrotechnikai Múzeumnak ad helyet, és a frissen festett korlát és a lámpa fényénél keringő fűrészpor árulkodik arról, hogy a helyiség nemrégiben alakulhatott át a Budapest Őszi Fesztivál „Fesztibár”-jává.
 

A színház és film beavatkozása nélkül (Fotó: Valuska Gábor)

Az AKKU (Alternatív Kulturális Közösségek Uniója) filozófiája szerint olyan alkotóknak szeretne lehetőséget és teret adni, akik saját szakmájuk határvonalait feszegetik. Az experimentális színházrendező és zenészként is ismert Árvai Györgyre illik ez a leírás: szakmája szerint díszlettervező, most azonban mint képzőművész szerepel, makettjei ugyanis a színház és film beavatkozása nélkül mutatják meg magukat.

Az üvegburák alatt különös hangulatú miniatűr terek hozzák zavarba az ide érkezőket: fel-le kanyargó lépcsősorok, kopár sivatagok, vagy épp egy tank alapzatú templom. Emberidegen konstruktív geometriai terek sorakoznak fel, amelyekbe nehéz beleképzelni bármilyen színészi jelenlétet.

Nehéz beleképzelni bármilyen színészi jelenlétet

A makett nem előtanulmányként, hanem mint képzőművészeti tárgy jelenik meg a kiállításon. Hiába keressük a feliratokat a kiállított tárgyak mellett, nem találunk leírást arról, milyen filmhez vagy színdarabhoz tervezte őket Árvai. A tér itt már nem látványtervként van kiállítva, hanem mint önmagában is egész mű.

Árvai és a film

Árvai György 1985 óta főleg színházi előadásokhoz alkot látványterveket, de számos film díszletét is ő tervezte meg. Már 1987-ben együtt dolgozott Kamondi Zoltánnal a Tudatalatti Megálló című Balázs Béla Stúdiós filmen, valamint a Halálutak és angyalok-on, (1989) és a Kísértések-en (2001). Legutóbb a 2007-ben készült Doliná-n dolgoztak együtt, ami elnyerte a legjobb látvány díját a 38. Magyar Filmszemlén.

Hiába keressük a feliratokat a kiállított tárgyak mellett (Fotó: Valuska Gábor)

Most dolinás munkatársai, Kamondi Zoltán rendező és Melis László zeneszerző nyitották meg kiállítását: Kamondi Zoltán a maketteket tartó oszlopok között a teljes kiállítóterületet besétálva olvasta fel bevezetőjét, és arra kérte a jelenlevőket, kövessék őt.

Kamondi a „gondolkodó terek” címet adta beszédének, és rögtön fel is tette a kérdést: kell-e egyáltalán gondolkodnia egy térnek? Hiszen, még ha meg is engedi magának a tér, hogy gondolkodjon, mihelyst belekerül a színész és a rendező, beleszólnak, változtatnak rajta, „kikérik maguknak”. A tér kénytelen feladni saját gondolatát és alkalmazkodnia kell a jelenlévőhöz. Kamondi azonban úgy látja, Árvai György nem hagyja, hogy a tér ezt tegye. Tere nem engedi be sem a színészt, sem a rendezőt, sőt mindenféle emberi beavatkozás idegen tőle, így elmondhatja a maga mondandóját. Mondandója pedig nem más mint a provokáció. „Mit szeretnél csinálni bennem?” – kérdezi tőlünk Kamondi Zoltán hangján a tér. „Miért kell egyáltalán belém költöznöd?” Hiszen önmagukban élnek már ezek a terek, valóságos „living space”-ek.

Kell-e egyáltalán gondolkodnia egy térnek? (Fotó: Valuska Gábor)

Az idő múlása is megáll Árvai makettjei felett, mivel olyasvalaminek az emlékét őrzik a makettek, ami már nincsen (lebontott díszletek, műsorról lekerült előadások). Kamondi a halál érintését érzi a műveken, amely mauzóleummá nemesíti őket, és így valóban az időn kívül rekednek.

A tér nem beszél, csak csendje van, zavarba hoz minket, kérdeznénk, de kérdéseink visszhangját halljuk csupán. Kamondi olykor megállt a séta közben, bevonva egy-egy makettet a mondandójába. Elképzeltette velünk például, milyen lenne felsétálni Árvai lépcsősoros makettjén. Mi történik a tetején? Megijedek, mert fent csak a lent mélységét látom, elindulok lefelé, de odalent szintén a semmi vár rám. Nincs nyugtunk a térben.

A Dolina dala

Melis László zeneszerző Kamondi beszéde után, hegedűkíséret mellett három, a Doliná-hoz komponált, sosem létezett nyelven szóló népdalt énekelt el Árvai György felkérésére. A dal belepte a kiállítótermet és különleges hangulatot teremtett, minek folytán a jelenlevők is egy gondolkodó térben, egy „living space”-ben érezhették magukat. A terem időn kívüli térré alakult át, mintha csak bekerültünk volna valamelyik kiállított makett sajátos világába.

Nincs nyugtunk a térben (Fotó: Valuska Gábor)

A kiállítás október 19-ig tekinthető meg.