A programot böngészve úgy tűnik, hogy a legizgalmasabb filmeket a fesztivál első és utolsó néhány napjára időzítették, az első hétvégén is bőven lesz miből válogatnunk Miskolcon, már csak azt kell kitalálnunk, hogy ülhetnénk be egyszerre a CineClassics vetítésekre és a régóta várt premierekre. Az elkövetkező tíz napban Cannes, Karlovy Vary, Locarno, Velence, Toronto, Berlin és a Sundance ínyencségei Miskolcon várnak ránk, nagyvásznon, tökéletes hangminőségben és még mindig ingyenesen.

1.James White

Szombat este vetítik Josh Mond első rendezését, az amerikai függetlenfilmes vonulat egyik darabját, méghozzá a Borderline Film műhelyéből. A James White a Sundancen debütált, ahol azonnal közönségkedvenc lett. A családi dráma egy problémás huszonéves és súlyosan beteg édesanyja történetén keresztül beszél a felnőtté válás feszültségéről, mindez a New York-i középosztály nyüzsgésében.  Külön érdekessége a filmnek, hogy az operatőre magyar volt, Erdély Mátyás, a Saul fia operatőre.

 

2.Én, Earl, és a csaj, aki meg fog halni (Me and Earl and the Dying Girl)

Nagyon várjuk szintén szombaton, éjjel 11-kor az idei Sundance fődíjas filmet, az Én, Earl, és a csaj, aki meg fog halni című alkotást, Alfonso Gomez-Rejon rendezésében és Thomas Mann, RJ Cyler, Olivia Cooke főszereplésével. A 2015-ös Sundance Fesztivál Nagydíját és Közönségdíját is elnyerő filmről csak jókat hallottunk, a történet egy amolyan csodabogár középiskolásról, Greg Gaines-ről szól. Greg-et arra kényszeríti a mamája, hogy barátkozzon Rachel-lel – a lánnyal, akivel óvodáskoruk óta nem álltak szóba egymással – akiről most derült ki, hogy rákbeteg. A katalógus szerint „Az „Én, Earl és a csaj, aki meg fog halni” egy igazán különleges, érzelmes és izgalmas film, amiről évekig fogunk még beszélni”, hát rajtunk nem múlik!

 

3.Tangerine

És még mindig szombat és még mindig amerikai függetlenfilm. Igazi szenzációnak ígérkezik Sean Baker LMBT filmje, a váratlan fordulatokban gazdag, tudatosan modern karácsonyi mese L.A. utcáiról, a Tangerine, amelyet három iPhone 5s-el forgattak. Két lányt kísérhetünk végig Los Angeles különböző szubkultúráin, Odüsszeiájuk egy örmény családhoz is elvezet, humor, szív és tehetség találkozik a filmben, amely sok meglepetést tartogat.

 

4.A Homár (The Lobster)

A fesztiválon az Európai Filmdíj napokban bejelentett jelöltjei közül több film is versenyez. Ezek közül elsőként a Homárt (The Lobster) ajánljuk Colin Farrell, Rachel Weisz és Léa Seydoux főszereplésével Yorgos Lanthimos rendezésében. A nem túl távoli jövőben játszódó szerelmi történetben a szingliknek 45 nap alatt mindenképpen párt kell találniuk, egyébként állattá változtatják őket, és szabadon engedik az Erdőben – ahol a magányosok élnek, és szeretnek.  Az abszurd humorú sci-fi a zsűri különdíját kapta Cannes-ban. Ez az a film, amit az ember csak azért is megnéz újra, hogy biztos legyen benne: látta.

 

5.Aferim!

Már a Berlinálé óta várjuk a szintén Európai Filmdíj-esélyes Aferim! című román-bolgár-cseh-francia koprodukcióban készült filmet, Radu Jude rendezésében, Teodor Corban, Mihai Comanoiu, Toma Cuzin főszereplésével. Az 1835-ben, Kelet-Európában játszódó történet főhősei Costandin, a csendőr, és a fia. Egy „cigány rabszolgát” keresnek, aki megszökött nemes urától, de a kalandok azután sem érnek véget, hogy megtalálják Carfin-t a „rabszolgát”. A fekete-fehér balkán western meglepően hitelesen kelti életre az akkori zűrzavaros időket és olyan tematikus ívet rajzol, mely egészen a jelenig ér. A román új hullám vezéralakja, Radu Jude és műve a legjobb rendezőnek járó Ezüst medvét kapta idén a Berlinálén.

 

6.Sangaline nyara

A litván-francia-holland koprodukcióban készült film Alanté Kavaité rendezése, két fiatal lány és a repülés történetét ígéri. A 17 éves Sangaile-t lenyűgözik a repülőgépek, de tériszonya van, és ezért még, soha nem mert beülni a pilótafülkébe. Egy, a szülei nyaralója közelében rendezett repülőnapon megismerkedik Auste-vel, aki– Sangaile-vel ellentétben – valóban él. A Sangaile nyara azon ritka filmek közé tartozik, amelyek meg lepően őszinte alakítással tűnnek ki a sorból. A történet ereje és a lányok szépségét valamint a litván táj egyediségét megmutató operatőri munka csak még tovább emeli a film értékét.

 

7.Mustang

Szintén tinilányokról szól Deniz Gamze Ergüven filmje a Mustang, amely két díjjal távozott Cannes-ból és fődíjjal Szarajevóból. A történet egy észak-törökországi falucskában játszódik, ahol öt lánytestvér számára börtönné változik a családi otthon. Az iskola helyett a háztartásvezetésről leckéztetik őket, majd a házasságaikat kezdik előkészíteni a számukra. Az öt szabadságvágyó nővér pedig a kiutat kezdi keresi a rájuk kényszerített sorsból.



8.A tinilány naplója (The Diary of a Teenage Girl)

És még mindig tinilányok, ezúttal amerikaiak. Marielle Haller filmje egy San Francisco-i tinédzser, Minnie Goetze felnőtté válásának történetét meséli el, a ’70-es évek ellenkultúrájának zivatarában. Minnie, a magányos művészlélek rajzokban és fájdalmasan őszinte jegyzetekben dokumentálja megpróbáltatásait. Amikor egy végzetes estén egyedül marad anyja barátjával, a koravén tini elveszíti a fejét. A váratlan fordulatokban gazdag, hihetetlenül érzékeny film hitelesen adja vissza mindazt a nyugtalanságot, szenvedélyt és csodát, amit a felnőtté válás jelent.



9.Victoria

Kíváncsian várjuk a Berlinálén debütált Victoriát, Sebastian Schipper thrillerét, amely valóban vágás nélkül készült. A történet szerint Victoria, a Berlinben dolgozó, fiatal spanyol lány egy hétköznap hajnalban egy techno clubban mulatozik egyedül, amikor megismerkedik néhány sráccal, és velük tart az éjszakába. A véget nem érő éjszaka Berlinben, egy metropolisz utcáin játszódik, az egyetlen jelenetben felvett filmben a kamera olyan lágyan mozog időben és térben, hogy a közönség úgy érezheti, hogy a történések középpontjában áll. Meglátjuk!



10.Goodnight Mommy (Ich Seh, Ich Seh)

Az osztrák filmek közül mi Severin Fiala és Veronika Franz művészi horrorját emeljük ki, a Goodnight Mommyt, Susanne Wuest, Elias Schwarz és Lukas Schwarz szereplésével. A történet elég hátborzongató: a rekkenő nyári hőségben, az erdő és a kukoricaföldek közepén egy magányosan álló házban a tízéves ikrek az édesanyjukat várják haza. Amikor visszatér, az arca tele van a plasztikai műtét nyomait eltakaró kötésekkel, és valahogy sem mi nem olyan rajta, mint régen volt. Hajlíthatatlan és visszahúzódó, eltökélt szándéka, hogy teljesen elzárja a családját a külvilágtól. A fiúk kételkedni kezdenek abban, hogy ez a nő tényleg az ő anyjuk és mindenáron ki akarják deríteni a valóságot. Megrázó, magával ragadó horror, ami szokatlan tisztelettel áll mind a műfajhoz, mind pedig a közönséghez, hogy az utolsó pillanatban egy briliáns, megalkuvást nem tűrő végjátékban csúcsosodjon ki.



+1.Drifter

A dokumentumfilmes versenyprogramban lesz a hazai premierje Hörcher Gábor Drifter című filmjének, amely már komoly fesztiválsikereket tud maga mögött, díjat nyert az amszterdami IDFA-n, információs blokkban vetítették a Berlinalén, meghívták Szarajevóba, és végre Miskolcon mi is láthatjuk. A film egy szegénységben élő Bakony-vidéki 17 éves srácról, Ricsiről szól, akinek az a nagy álma, hogy raliversenyző lesz és autót épít magának. A periférián élő vidéki fiatal generáció társadalmi beilleszkedését kutató alkotás forgatása közel 5 évig tartott, és mintegy 200 órányi leforgatott anyagból készült. Interjúnkat a rendezővel és a producerrel ITT olvashatod el.

Drifter - Teaser from KraatsFilm on Vimeo.

Még több magazin

magazin

Zsigmondi Boris, aki csehszlovákiai szociofotósból lett képzőművészeti filmek Balázs Béla-díjas rendezőnője

Rendezőnők a magyar filmtörténetben – 17. rész

Nők, akik áttörték az üvegplafont, és rendezőkké tudtak válni a sokáig férfiak uralta magyar filmszakmában. Honnan jöttek ezek az úttörő nők? Hogyan…

tovább

magazin

Inkubátor 9.0 – Schnabel Annabella: Ennyit jelent, ha az ember felnőtt?

Bemutatjuk a 2024-es pitchfórum filmterveit

November 15-én kilencedik alkalommal rendezik meg az Inkubátor Program pitchfórumát. A következő napokban szokásunkhoz híven egyenként bemutatjuk az…

tovább