Visszahúzódó szövegelés, erősebb képek

Az 1 héttel és az Undorgrunddal egymást követő filmszemléken díjat nyerő alkotó legújabb filmjében is abban a mikrokörnyezetben mozog, amihez leghitelesebben a VIII. kerület nyújt díszletet. A film röviden egy strici és két kurvájának története, ami Molnár Róbert - az 1 hét egyik szereplője- néhány oldalas filmnovellájából indult. Marad tehát a mocskos utcai sztori, a peremen kallódó figurákkal, akik a számukra megoldhatatlan csapdahelyzetekben vergődnek.

Az élet császára
1 hét
Az 1 hétben rendezőtárs Tóth Zoltán Gábor, Másik Szőke András és a rendező közös munkája a forgatókönyv, melyet Grunwalsky Ferenc és Dettre Gábor is olvasott és hasznos kritikákkal egészített ki. Császi Ádám most másodéves hallgató a Színház és Filmművészeti Egyetemen, Grunwalsky Ferenc osztályában.

A rendező új filmjében operatőrével, Másik Szőke Andrással, arra törekszik, hogy visszahúzódjon a verbalitás, amely Császi piti, bűnözésből élő karaktereire jellemző. A utcai szövegelés mellett körülbelül azonos teret kapnak a dialógusok nélküli, vizualitásra épülő jelenetek. A történet saját képi logikájának megteremtésében az alkotó segítségére volt az SZFE gyakorlati oktatása is.

A tervek szerint a felvételek április végén, május elején kezdődhetnek, és május közepéig tartanak. Az elkészült filmet pedig a következő szemlén kívánják bemutatni az alkotók.

Jelenleg a helyszínkeresés és szereplőválogatás folyik. „A keresés nehezebb, mint gondoltuk, mert VIII. kerületben találtunk megfelelő, régi bérházakat, de sokat közülük lezártak a kerület rendezése miatt.”

Bevállalós színésznők előnyben

Ugyanilyen fontos a két női főszereplő keresése. Bevállalós női aktorokat nem egyszerű találni az 1 hétben és az Undorgrundban alakító Horváth Kristóf mellé, mert több szex-jelenet is lesz a Gyengébb napokban. A stáb jelenleg semmivel nincs elkésve, és reményei szerint a nyáron készülő filmet az időjárás is támogatni fogja.

Katarzis nélkül
Undorgrund
Ami a 20-25 percesre tervezett film hangulatát illeti, Császi Ádám olyan alkotást szeretne készíteni, amelyet a nem művészfilmes közönség, akár az MTV-n felnevelkedett fiatalabb generációk tagjai is élveznek. Ehhez szeretne egy puszta dokumentarizmussal szakító, színes, pergő, számos vágással tagolt, gyors ritmusú filmes stílust kialakítani, amely ugyanakkor nem válik üressé vagy öncélúvá. Jó példa erre az Isten városa.

A rendező előző két filmjében inkább a hosszabb snittes dokumentarista hatások érvényesültek, de az esetlegesség most is teret kap. Császi Ádámra nagy hatással vannak a Budapesti Iskola filmjei is azzal, hogy „a maguk idejében szociális témák feldolgozására vállalkoztak, közülük több a fiatalokról, a fiataloknak készült, amiből ma viszonylag kevés látható.”

Alapvetően nem csupán sötét hangulatú társadalomábrázolásként készül a Gyengébb napok, „arra törekszünk, hogy minden jelenet némi groteszk elemelkedettséggel duplafenekűvé váljon.”

A film az Új Budapest Filmstúdióban készül, a producer Kántor László. A Romazsaru rendezője, Dettre Gábor ajánlotta a fiatal rendező figyelmébe a producert, akit sikerült meggyőzni a forgatókönyvvel és az említett két korábbi rövidfilmmel.

Ez a környék színesben sem szebb
A rendező az Új Budapest Filmmel pályázatot nyújtott be az MMK-hoz, melynek segítségével 4,3 millió forintot sikerült nyerni a film megvalósítására. Császi reméli, hogy Kántor László és az Új Budapest Film kiterjedt nemzetközi kapcsolatai révén a Gyengébb napok könnyebben eljut majd külföldi fesztiválokra, mint az első két filmje.

Az 1 hét és az Undorgrund nemzetközi szereplését korábban éppen a túlzott verbalitás, az erőteljes argó hátráltatta, és az, hogy DV-re és nem 35-ös filmre készült. Az alkotók bíznak abban, hogy a Gyengébb napok nagy HD-re készülő képeit később befejezési támogatással sikerül felnagyítani.