2005. 03. 22. Soóky Sarolta
Nemhiába Dánia a dogma hazája, a Dán Filmhét programja most sem hazudtolja meg készítőit. A csokornyi dán film nagy része zentropás, minimál eszköztárral dolgozik és vesébe lát. Azaz inkább lélekbe. A most bemutatott egészestések jobbára egyetlen poénra vagy gondolatmagra fűzik fel mondanivalójukat, aztán jól „odamondanak”, hogy a néző lehetőleg még egy hét múlva is azon kapja magát, hogy elmorfondírozik a nemrég látottakon.
Megválthatatlanok
A filmhét igazi drámai színfoltja a hazánkban nemrég bemutatásra került Bűnök. A pályáját reklám-, rövid-, és dokumentumfilmekkel kezdő Annette K. Olesen első filmje, a tavalyi Dán Filmhét programján szereplő Apróbb zűrök, a 2002-es Berlini Filmfesztiválon Kék Angyal-díját vihette haza. Második egészestése embert próbáló darab, kemény pszichikai tortúra az emberi lélek útvesztőiben. Túl a kézikamerával felvett rafinált közeliken, a Bűnök a rendkívül erős alakításokra épít. Olesen bravúrja, hogy szereplőit magára hagyja a dramaturgia diktálta erőltetett menetben a kíméletlen, szinte nem fikciós kamerák kereszttüzében. A szorító egyik sarkában az Olasz nyelvlecke kezdőknek (Lone Scherfig) fodrásznője, Ann Eleonora Jørgensen, aki egy saját hitetlenségével megküzdő lelkipásztort alakít. Az ellenpólusban pedig a Születésnap (Thomas Vinterberg) Piája, Trine Dyrholm, a női börtön természetfeletti képességekkel megáldott őrizetese. A két nő tehetetlenül figyeli egymás szenvedését a saját lelkiismeretével vívott harcban. Szükségük van egymásra, de nem ismerik a miért-et, túl merevek a hogyan-hoz, a pillanat elszelel, a tragédia sorsszerűvé válik.
|
Bűnök |
Nincsenek felesleges körök, hatásvadász jelenetsorok, a
Bűnök a történetmesélés egyszerűségégével sokkol. Annette K. Olesen a dogmakamera örökké remegő képein keresztül pásztáz a lélekben. A mozdulatdráma tompított fényei kihozzák külvilágra adaptálják a belső történéseket, s az ember bízvást úgy távozik a moziból, mint akit jól összevertek. De legalább az a jó érzése megmarad, hogy mindez nem vele történik. Mert a
Bűnök, angolul a sokkal kifejezőbb
In Your Hands címet viseli, a reménytelenség filmje. A rendező és társforgatókönyvírója, Kim Fupz Aakeson, ugyanis végig a vásznon lebegteti a megváltás lehetőségét. A remény, akár az életben, folyamatos bíztatásként tündöklik a horizonton, csakhogy a horizont elérhetetlen, sőt délibábnak bizonyul. A két asszony története más-más verzió a boldogtalanságra és a kilátástalanságra. A bonyodalom pedig a szürke eminenciásokként sorjázó hétköznapok arctalan, színtelen és érdektelen egyhangúságában tompul múlttá. Vallás és természetfeletti Élettel felülírt harcában nincs győztes, csak áldozat.
Egy űr az úrból
|
Nappal és éjjel |
Igazi szuicid mozi a filmhét nyitófilmje is. A
Nappal és éjjel öngyilkosságba torkolló magányos ródmúvi, mely már felütésében tárgyilagosan közli a végkifejletet. Nincs kertelés, sőt még konfliktus sincs igazán, csak a múltból elősorjázó jelzésértékű ismerősök, akik az anyósülésen ülve fokozatosan fejtik fel a dráma fonalát. Eközben a történet magányos hőse, aki hiába a karrier, a barátok és a tökéletes család, úgy tűnik, már a magzati lét óta hordozza magában az örök és feloldhatatlan megnemértettséget, lépésről lépésre engedi a nézőt álarca mögé pillantani. Mikael Persbrandt olyan tökéletes pókerarccal sofőrködik végig a jólápolt negyvenes szerepében, hogy az már önmagában teljesítmény. Simon Staho (Now, Wildside) filmje ugyanis egyetlen vizuális poénra épít. Kamerája a főhős kocsijának műszerfaláról leselkedik az egyszerre mindig csak kétszereplős jelenetek résztvevőinek élethelyzeteibe. Ezzel is fokozva a személytelenség érzetét. Az öngyilkosságra készülő a világtól eltávolodva, egy tökéletesen neutrális térben és időben mozog. Élettere az autó, útitársai az egykor fontos személyek, családtagok, barátok, és a megváltás lehetséges segítői, egy bölcselő vécésbácsi és egy jobb sorsra érdemes prostituált. Persze megváltás itt sincs, csak magyarázat. Magyarázat a megmagyarázhatatlanra: a fogyasztásra orientált, állandó komfortérzetre törekvő modern társadalomban miért nem működik a legerősebb, legelemibb ösztön? Hová száműztük az életösztönt?
Az emberiség felfalja önmagát
|
Zöld hentesek |
Bizonyítva, hogy az összkép nem olyan sötét, mint azt a dán vászonportré mutatja, akad itt vígjáték is, igaz, fekete komédia. Anders Thomas Jensen, aki többek között a
Mifune utolsó dala és az
Édes álmok forgatókönyvét jegyzi,
Választási éjszaka című filmjével pedig megnyerte a legjobb rövidfilmnek járó Oscart,
Vibráló fények című elsőfilmjével máris kasszasikert hozott. Második egészestése, a
Zöld hentesek, két kétbalkezes hentes sikertörténete, akik annyira élhetetlenek, hogy főnökük szavaival élve, „még a sliccüket is elfelejtik lehúzni hugyozás előtt”. Nem különbözne ez bármely más komédiára élezett „vaktyúk is talál szemet” sztoritól, ha hőseink titkos pástétomreceptjének alapja nem az emberhús, módszere nem a sorozatgyilkolás lenne. A film titkos receptje pedig a morbid humorral fűszerezett „dán vidámság”, amit, különösen a filmhét alkotásait tekintve, nem kell bemutatni.
A gyerekkora óta frusztrált, Cristopher Walken szenvtelen arcát izadtságcseppekkel mixelő Svend nem kedvtelésből vagy bosszúvágyból, csakis szenvedélyből öl: a munka iránti rajongásból. Számára a siker doppingszer, a maximalizmus kötelező. Társa, Bjarne, régi családi tragédia mentén neurotizálódik. Ha haragszik, sípcsonton rúg, ha megnyugvásra vágyik, kisállatokat preparál, ha szerelmes lesz, hát biztos, hogy a temetőőr fogadott lányát szemeli ki magának. A siker érdekében még attól sem riad vissza, hogy hét éve kómában fekvő ikertestvére szerveit áldozza be a frissvállalkozás fedezetéül. Ezek után nem meglepő, ha kettejük találkozásából igen abszurd ámokfutás születik. A fogyasztói társadalom pedig tökéletes alanya a komédiának, hiszen az örökké habzsoló embermassza, ha már kifogyott az ínyencségekből, akár a saját húsát is képes feltálalni, míg végül az emberiség szép lassan felemészti saját magát – ezúttal szó szerint. És ha úgy tetszik, a példamesét fel lehet fogni az állatvédelem kiáltványának is, hiszen a sikerszériának mindössze kilenc csirke esik áldozatul. Annál több ember, de ez csak a dán eltűntek képcsarnokát növeli. Elvonatkoztatva a morbid témafelvetéstől akár szerethető kisemberek boldogság- és boldoguláskereső, nagyon is humánus történetét kaphatjuk – gyilkos feketehumorba öltöztetve.