filmhu: Sokáig nem lehetett tudni, hogy egyáltalán ott lesz-e az idei szemlén a Delta...

P.V.:
Igen, mert amikor tavaly novemberben nevezni kellett, még bőven benne voltunk a vágásban, és tulajdonképpen csak később lehetett látni a végét, jelenleg a hangkeverésnél tartunk. 

filmhu: A tavalyi szemlén külön sajtótájékoztatót tartottatok, ahol elhangzott, a 2006 nyarán tragikus körülmények között elhunyt főszereplő, Bertók Lajos szerepét Lajkó Félix vette át, illetve, hogy a haláleset, a szereplő-csere a történet újragondolását és újabb partnerek, így például a Filmpartners bevonását indokolta.

P.V.: A Filmpartners bevonása valójában már a sajtótájékoztató, sőt még Lajos halála előtt megtörtént. Az eredeti felállásban keletkezett egy kisebb költségvetési hiány, nem vészes, de a finanszírozás lefedésére nyitva hagytunk még egy ajtót, más producerek bevonásának lehetőségét. A Filmpartnershez is eljutott ennek a híre, megkerestek minket és rögtön nagyon jó együttműködés alakult ki. 

A főszereplő halála miatti leállás, illetve  a biztosítási kárösszegnek az általunk elvárthoz képest kisebb összege aztán végképp egyértelművé tette az együttműködés jelentőségét. Egyébként  tavaly februárban még nem lehetett nagyjából sem körvonalazni a tragédia miatt keletkezett finanszírozási hiányt. Akkor ugyanis még nem tudtuk, hogy az általunk becsült 950 ezer eurós veszteségnek a biztosítási kárösszegnek hány százalékát fedezi majd. A biztosító végül 600 ezer eurót fizetett ki, a fennmaradó 350 ezer eurós hiányt kellett tehát részben költségcsökkentéssel, részben pedig további finanszírozás bevonásával áthidalni. 

A Duna-delta nagyon nehéz terep

filmhu:
Hol lehetett költségeket csökkenteni?

PV: Mivel nem ugyanazt a filmet forgattuk már, ezért az új elképzelések új költségelveket szültek. Kisebb technikai parkkal, kevesebb emberrel, kevesebb napot forgattunk. Lényegében csak a helyszín, és az alapkoncepció nem változott. De végül, ahhoz a történetformához, ami így kialakult, jobban is illeszkedett a megváltozott struktúra. Kornél kiválóan használta fel a megváltozott körülményeket a film előnyére. A Duna-delta nagyon nehéz terep, a román partnereink mondták is, hogy meg kell szorozzuk a költségvetést kettővel, a vizi forgatás miatt. Persze ezt nem tehettük. Valójában low budget körülmények között forgattunk egy különösen költséges terepen.

filmhu: Mennyiből készült el végül a film?

P.V.:  1,4 millió euró. Amiért egyébként az újrafinanszírozás különösen nehéz volt – a hiány keletkezésén túl – az az, hogy nem csak a hazai finanszírozók támogatását kellett újra elnyerni hanem a német partner is újra kellett tárgyalja a költségvetést és az új struktúrát a német finanszírozókkal. Annak ellenére, hogy az újrafinanszírozásban a hazai és külföldi támogatók is nagyon segítőkészek voltak ez eltartott egy ideig – 7 hónapot állt a produkció. 

filmhu: Ha már szóba került a német partner, ha jól tudom a filmbiztosításhoz is ők ragaszkodtak... 

P.V.:
Nem, ehhez mindannyian ragaszkodtunk, sőt, az MMK is feltételként szabta. A stáb kulcsszereplőinek biztosítására kitalált cast-biztosítás volt az, amit a német fél külön ajánlott. Az egész végül 5 millióba került, ami a kárfedezetet tekintve végül nem is tűnt annyira nagy összegnek. Arra gondoltunk, hogy a Deltába nem árt egy erős biztosítás, ezért vállaltuk az összeget…persze végül a Deltában nem történt semmi. 

filmhu:
Mégis, ahogy elmondtad, keletkezett egy 350 ezer eurós hiány...

P.V.: 
Ez egy nagyon érdekes dolog. A biztosítóval egy ilyen esetben nem automatikus kártérítést jelent. Az egyezkedés olyan volt, mint egy rendes nemzetközi un. befejezési garancia – vagyis „completion bond“ ártárgyalás. A biztosító szakemberei – egyébként nagyon hozzáértő módon - próbálták megmutatni, hogy hol lehetne költségeket lefaragni, olcsóbban megvalósítani a projektet, így az általunk becsült és az általuk megállapított kárösszeg között végül ez a nagyságrendi különbözet keletkezett. A biztosító ilyenkor úgy lép fel kicsit, mint egy új producer, aki sokkal olcsóbban akarja kihozni a filmet, mint te. Ekkor vált nyilvánvalóvá, hogy kevessebből fogunk forgatni, de folytathatjuk a munkát.  Persze azt mindenki felmérte, hogy mivel egy új filmet kell alapjaitól felépíteni, ezért nem csak arról van szó, hogy kis szünet után folytatjuk a forgatást. Mindent elölről kellett kezdeni.

A napi széljárás mindig csalóka
Lajkó Félix

filmhu:
A decemberi forgalmazási hírek arról szóltak, hogy gyenge évet zárt a magyar mozi, különösen igaz volt ez a szerzői filmek esetében. Ilyen körülmények mellett, milyen nézettségre számítotok? 

PV:
Még nincs eldöntött időpontunk a mozibemutatásra, valószínűleg idén ősszel kerülne a mozikba, de még egyeztetünk a forgalmazóval. Az biztos, hogy nem lesz könnyű, évek óta rosszak a nézőszámok, nem csak itthon, világszerte, de azért reménykedünk. Egyébként a mi nézőszámaink nagyobbik hányadát mindig a nemzetközi forgalmazás hozza, itthon, ha a vágyálmaimat kellene megosztani veled, akkor is kicsi számot mondanék. Elég félrevezetőnek tartom a nézőszámok állandó feszegetését. Nem tömegkulturáról van szó, így semmi meglepő nincs benne, hogy nem tömegek állnak sorban. A napi széljárás pedig mindig csalóka. Mi próbálunk hosszú távon gondolkodni és olyan filmet létrehozni, ami még évekig eladható. Nem feltétlen mutatja meg a film piaci értékét a hazai mozi nézőszám. Az évek során mindig az derül ki, hogy rossz filmet csinálni a legrosszabb befektetés. És hát az új hordozók lehetősége amúgy is átértékeli ezeket a számokat.

filmhu:
Hány kópiát terveztek?

P.V.:
Még ez is egyeztetés alatt van. A nemzetközi forgalmazásban pedig nem én döntöm el. Van világforgalmazónk, ott kevésbé aggódom, mert nagyon jó munkát végeznek. 

filmhu:
Kovács Gábor, a Filmpartners vezetője egy nyári interjúban, a Delta kapcsán azt mondta,  szeretnétek Cannes-t  megcélozni nemzetközi fesztiváldebütként.

P.V.:
Ezek a legszebb reményeink. Mivel alapvetően a fesztiválokon erősek  a Kornél filmjei, illetve a fesztiválokon túl a nemzetközi eladás az irány, ezért fontos, hogy a film premierje jó helyen, egy A-kategóriás fesztiválon lehessen, ami meghatározza később a film jövőjét.

filmhu:
Merre halad tovább a Proton Cinema a Delta után?

P.V.:
A Kornél következő nagyjátékfilmjét készítem elő már egy jóideje, erről többet nem akarok egyelőre mondani. Továbbra is keresünk olyan alkotókat, akikkel együtt szeretnénk dolgozni hazai pályán, a közelebbi terveink között pedig pár nemzetközi koprodukció szerepel. Rácz Erzsi   Németországban élő rendezőlány, német-magyar koprodukcióban készülő filmjébe, és egy  litván, észt illetve remények szerint román alkotásba kisebbségi producerként szállunk be. Egyre több lehetőség nyílik, és bízom benne, hogy a Proton olyan sziget lesz, amin már többen is elférünk.

De egyelőre a Deltára koncentrálunk leginkább.