Titanic-beharangozó
14. Titanic Nemzetközi Filmfesztivál

Április 12. és 22. között 27 ország képviselteti magát fővárosunkban a Titanic Nemzetközi Filmfesztiválon. Török Ferenc új filmje, az Overnight világpremierjén kívül a hazai mozinézők a Marie Antoinette-t is a fesztiválon tekinthetik meg először. A világ minden tájáról származó alkotók közül, aki teheti, idelátogat – például Ulrik Rolfsen, Svédország legkeményebb gengszterfilmje, az Izzat rendezője.


-----------------------------------------------------------------------------

És elindult a filmözön...
Cigó

Mindennapi rasszizmus, külvárosi lét-problémák, leszbikus szerelem. Az első hivatalos brit Dogma-filmként reklámozott Cigó társadalmi mondanivalóban vastagon meghempergetett szerelmes film. Sajátos háromszög-történet, három felvonásban.





-----------------------------------------------------------------------------

Behajózott az első magyar premier
Overnight

A Moszkva tér és a Szezon alkotója a kezdeti aggodalom után ma már kifejezetten szerencsésnek tartja, hogy így alakultak a dolgok, hiszen, mint mondta, így nagyobb hangsúlyt kaphat a filmje, mint ha másik 250 magyar film között kerülne bemutatásra. Az Overnight a 14. Titanic Nemzetközi Film-fesztiválon debütált. A szeptemberben bemutatásra kerülő alkotást hivatalosan a 39. Magyar Filmszemlére nevezik majd az alkotók.

---------------------------------------------------------------------------------------------

A Vacancy a zárófilm!
Antal Nimród is felszáll a Titanic fedélzetére

A Kontroll rendezőjének, Antal Nimródnak a második, amerikai nagyjátékfilmje, az Elhagyott szoba (Vacancy) című horror lesz a Titanic filmfesztivál zárófilmje április 22-én, vasárnap este. A film egy fiatal házaspárról szól, akik egy elhagyott motelben rekednek, és arra jönnek rá, hogy olyan horrorfilm főszereplői, amelyben a szereplőket igazából megölik.
-----------------------------------------------------------------------------

Egy bohókás fruska
Marie Antoinette

Sofia Coppola két előző filmjében is bizonyította, hogy nem a feszes történetmesélés és feszültségkeltés az ereje, inkább a hangulatok, életérzések ábrázolásában remekel. Nyugodtan kijelenthetjük, hogy a Marie Antoinette-t kifejezetten kultfilmnek szánták alkotói: a versailles-i kastély tükörtermében ezúttal a nyolcvanas évek legnagyobb slágereire rophatjuk Manolo Blahnik cipőkben.


-----------------------------------------------------------------------------

A zenekar játszik tovább
Kell egy dobos!

Obszcén, durva és polgárpukkasztó – a Kell egy dobos! című belga mozi igazi fesztivál csemege, mely a Feministák nevezetű rockzenekar történetén keresztül mesél a döglődő fogyasztói társadalomról, az értékek válságáról, no meg arról, hogy milyen is, amikor a munkásosztály a paradicsomba megy.

-----------------------------------------------------------------------------

Az ártatlanság elvesztése
Hercegnő

Bűnözőfamília szülöttje gengszterré, a pornódíva sarja szükségszerűen a szexipar rabszolgájává válik? Dán animációs film a rideg pornóiparról és az ideális családi háttér hiányának következményeiről






---------------------------------------------------------------------------------------------

Parti, emberrablással
Alpha Dog


John Cassavetes és Gena Rowlands fia korábban főként érzékenyebbnél érzékenyebb művekkel jelentkezett (Csillagot az égről, Életem szerelme, Szerelmünk lapjai). Annál meglepőbb, hogy új filmjében egy hazánkban kevésbé ismert, ám az Egyesült Államokban hatalmas port felvert, a kaliforniai fiatal, Jesse James Hollywood és bandája által 2000-ben végrehajtott emberrablási esetet rekonstruál. Bár korábban már rendezett krimit (Végszükség), Cassavetes járatlansága a kemény és hiteles valóságdrámák terén kaotikus eklektikusságban nyilvánul meg.

---------------------------------------------------------------------------------------------
A Jó, a Rossz, és a Kisded
Tsotsi


A legjobb külföldi film Oscarját elnyerő Tsotsi (ejtsd: coci) az ünnepelt dél-afrikai színházi szerző, Athol Fugard egyetlen, 1961-es regényének adaptációja. (Fugard, akit többek között a New York-i Színikritikusok Díjával, és a Tonyval is kitüntettek, Gavin Hood rendezővel jegyzi a forgatókönyvet. A színműírónak egyébiránt több drámáját is filmre vitték.)



---------------------------------------------------------------------------------------------

Nevek beszélgetése a Titanic-on
Kritika, mint megélhetés

A 14. Titanic Nemzetközi Filmfesztivál zsűrijének brit tagja, Ronald Bergan és két további neves filmkritikus, Vincze Teréz és Báron György részvételével zajlott kerekasztal-beszélgetés a filmkritikáról, szombat délután az Uránia Nemzeti Filmszínházban.





---------------------------------------------------------------------------------------------

Interjú Antoni Pawlickival
Jóvátétel  


Antoni Pawlicki a Jóvátétel című film főszereplője tavaly végzett a Varsói Színművészeti Akadémián, a film 2006-ban elnyerte az ökumenikus zsűri-díját Cannes-i filmfesztiválon, Pawlicki a filmben nyújtott alakításáért Szalonikiben megkapta a legjobb színész díját (a film a Titanicon „A bűn mélységei” szekció egyik versenyfilmje, mely indul a Hullámtörők-díjért, és az azzal járó 10.000 eurós jutalomért), tavaly pedig Andzej Wajdával forgatott.  Igazán szép széria, de Pawlickinek mégsem „szállt fejébe a buborék”, ahogy ő mondta a Titanicon tett látogatása alkalmával.
---------------------------------------------------------------------------------------------

A zsűri...
Pálfi György a Titanic-zsűriben


Ronald Bergan brit filmkritikus, Marit Kapla, a Göteborgi Nemzetközi Filmfesztivál új igazgatója és Pálfi György filmrendező alkotják a 14. Titanic Nemzetközi Filmfesztivál nemzetközi zsűrijét.






---------------------------------------------------------------------------------------------

Rettenetes (?) gyerekek
Tizenkettő

Jacob, Leonard és Malee három tizenkét éves a kertvárosi, hófehérre meszelt, nemzeti lobogós Amerikából. Felnőtt(ebb)é válásuk során nekik hármuknak teljesen különböző problémákkal kell szembenézniük; ami azonban közös bennük, hogy tizenkét éves létükre – ha megoldásaik nem is mindig megfelelőek – sok esetben bölcsebbeknek bizonyulnak a(z egyébként a problémákat generáló) felnőtteknél.


---------------------------------------------------------------------------------------------

Jean Renoir nyomában
Flandria

A helyszín az észak-franciaországi sivár tanyavilág, messze egy kisváros templomtornyai kúsznak a magasba. Szükség is van a távolban délibábként feltűnő megváltás szimbólumra a kemény fizikai munkát végző parasztoknak ebben az ólomszürke tájban, ahol naponta kell megküzdeni a fagyott földdel, szántani a metsző szélben és térdig taposni a sárban a jószágok között. Kiváló terep a Jean Renoir-i „állat az emberben” gondolat újraírásához.

---------------------------------------------------------------------------------------------

Julien Temple interjú
Glastonbury


Az ex-punk rendező előbb rockvideókkal híresült el, majd készített néhány nem túl sikeres filmet: a legnagyobb büdzséjű brit filmnek számító Abszolút kezdők helyből csődbe juttatta a Goldcrest stúdiót. Ötvenhárom évesen is hosszú hajjal járkál és szereti a függetlenséget. A mozifilmezéssel járó megalkuvásokat már rég megunta. Már csak doksikra kap szabad kezet. A Berlinalén beszéltünk vele.


---------------------------------------------------------------------------------------------

Modern szerep szerzőt keres
A pincér

A tételt, hogy jelentéktelen kisemberek észrevétlenül zakatoló élete költőietlen téma, Kaurismaki teljes életműve cáfolja. Ehhez a vonulathoz tartozik a „benelux brutal” mesterének kikiáltott Alex Van Warmerdam, aki korábban már szerepelt a Titanicon A ruha című filmjével. Új opusza, A pincér az idei mustra legjobb filmje.



---------------------------------------------------------------------------------------------

...és a slusszpoén
Elhagyott szoba


A technikailag mesteri Kontroll után nagyon vártam, mit fog a rendező kihozni egy profin megírt műfaji történetből. Az Elhagyott szoba megfelelően nyomasztó, a kellő helyeken ijesztő és néhol még meglepő is. A forgatókönyv profi, de távolról sem tökéletes. A rendezés majdnem az.




---------------------------------------------------------------------------------------------

Itt a vége
Véget ért a 14. Titanic Nemzetközi Filmfesztivál




Antal Nimród Elhagyott szoba című filmjének vetítésével és az ünnepélyes díjkiosztóval lezárult vasárnap este az Uránia Nemzeti Filmszínházban a 14. Titanic Nemzetközi Filmfesztivál. A második ízben kiosztott Hullámtörők-díjat az argentin Antenna című film nyerte.