Legutóbbi kisfilmjét, a Castingot, a magyar filmkritikusok és a Magyar Filmakadémia tagsága is a tavalyi év legjobbjának választotta meg. Jelenleg első nagyjátékfilmjén dolgozik, a Magasságok és mélységek a gyász feldolgozásáról szól, és Sterczer Hilda szemszögéből mutatja be férje, Erőss Zsolt hegymászó tragikus halálát.

Filmszerűbb, viszont sokkal elcsépeltebb a hőst követni” - indokolta Csoma, miért nem a férj magashegyi haláltusája, és miért az otthon maradt feleség áll a története középpontjában. Egyébként pedig azt érzi, „nagyobb hősök azok, akik életben maradnak, és együtt kell élniük a tragédiával”.

 

Szót ejtünk az életrajzi filmek készítésének nehézségéről, Erőss ellentmondásos, sok vitát kiváltó személyiségéről, és arról is, hogyan fér bele a Himalája a 67 milliós inkubátoros költségvetésbe. Az is kiderül, kik játsszák majd a házaspárt, és hogy miért a kiszemelt színésznő portréja a háttérképe a laptopján.

Nem keresi direkt a nagy érdeklődést kiváltó témákat, úgy érzi „szerencsés egybeesés”, hogy ami őt foglalkoztatja, az sok más ember figyelmét is felkelti. Kisfilmjeiben többek között az ügynökkérdéssel, a pedofíliával és a pornóval foglalkozik, arra voltunk kíváncsiak, ezek az alkotások milyen személyes élményből táplálkoznak. A telep, a Tabula Rasa és a Nem történt semmi című rövidfilmjeit meg is nézheted.

 

A telep kapcsán gyerekkori félelmek, például egy sárkányt rejtő pince került elő, és a vágy, hogy egyszer majd sorozattá bővítse, amely egy átmenet lenne a Stranger Things és a Szomszédok között. A Nem történt semmi egy molesztált kisfiúról szól, a film elkészítése nem csak Csoma számára volt terápia, másokat is megérintett, egy néző például elsírta magát, kiderült, hogy neki is volt egy hasonló traumatikus élménye. A Tabula Rasa kapcsán Erdély iránti rajongásáról mesélt, arról, mennyire inspirálják őt az ottani tájak és emberek.

Csoma elmesélte, milyen erő dolgozott benne, hogy ne adja fel, és hat elutasítás után hetedszerre is elmenjen a Színház- és Filmművészeti Egyetem felvételijére. Ennek köze van egy ambiciózus francia lányhoz, aki a barátnője volt a húszas éveinek elején. „Azt éreztem, hogy hülyét csinálok magamból, Török Feri úgy köszönt rám, hogy a srác, akit sosem veszünk fel” - emlékezett vissza a sikertelen évekre.

A Castingra áttérve megindokolta, miért Vad-Horváth Katalinnal együtt ment fel a színpadra átvenni a Magyar Filmdíjat. Dicsérte az egykori pornószínésznőt, aki alakításával és tanácsaival is sokat hozzátett a filmhez. Alaposan felkészült, rengeteg pornó casting felvételt megnézett, és elmondta, milyen ember Pierre Woodman pornórendező, akivel személyesen találkozott. Véleménye szerint nem lehetett kamuzni a meztelenséggel kapcsolatban, elárulta, miért kellett Blénesi Kincsőnek teljesen levetkőznie a filmben.

A Castingot két világhírű operatőr is látta és méltatta, Léa Seydoux egy buliban ecsetelte Csomának, mi a véleménye a filmről, amitől a rendező teljesen lefagyott, hiszen az egyik kedvenc színésznője ült mellette. A kedvünkért levezette, reálisan hány sikeres filmen kell túlesnie, hogy abban gondolkozhasson, felkéri egy szerepre Seydoux-t.

A podcast meghallgatható a lenti lejátszóra kattintva, fent van Spotify-on és iTunes-on, illetve letölthető korlátozott ideig a Soundcloudról.

Portéfotó: Pozsonyi Janka