Zanaza: hat téma nemcsak a szakmának
A Zanza a 37. Magyar Filmszemlén készült, és hat kérdéskör vizsgálatával rajzol elgondolkodtató képet a mai magyar filmszakmáról, 45 percben. „A Zanzában a jegyszedőtől, a zsűritagon, a rendezőn át a kritikusig sokan megszólalnak, többek között Durst György, Janisch Attila, Fenyő Iván, Spáh Dávid, Szász János, Báron György, Halász Péter, és mellettük hallható a hétköznapi mozilátogató is.” Előkerül a fiatal filmesek helyzete, és nemcsak a Simó-osztályban végzettekről van szó, valamint a szakma három nemzedékre való tagolódása és a középgeneráció hiánya. Továbbá terítéken az egész Szemle megjelenése, hogy a Mammut és a Millennáris vajon megfelelő helyszín-e az esemény számára. Hangsúlyos kérdés a legújabb filmtendenciák megjelenése, és az, hogy a mai fiatal filmesek megközelítése mennyiben más, mint korábban. Azt is körüljárják az alkotók, hogy a Filmtörvény miként hatott a hazai filmgyártásra, nemcsak a pozitív következményekre kitérve.
Mindez nem a fiatalok számonkéréseként, hanem problémafelvetéseként fogalmazódott meg, hogy lehetőleg minél többen gondolkodjanak el a sokakat izgató témákról. „A Zanza nemcsak a szakmának szól, hanem a hétköznapi mozibajáróknak is. Körülbelül fele-fel arányban szerepelnek benne azok a dolgok, amelyek jobban érdekelhetik a filmeseket, mint a nézőket, de ezek nem válnak el élesen egymástól.”
Az Utóirat stábja |
A kisjátékfilmes megmérettetésre beküldött Utóirat egysnittes darab a XX. századról. „Nyolc percben végigrohanunk az elmúlt száz év legfontosabb magyarországi eseményein. Most épp ennek a hang utómunkálatait fejeztük be.” A film másfél milliós támogatásból, szuper 16-osra forgott. A harmadik, kísérleti kategóriában a Szemlére nevezett Ora, vagyis Ima című film a nyáron egy lengyel-magyar-osztrák résztvevőkkel lezajlott lengyelországi filmes workshopon született.
Folytatódhat a Tritológia
Fogarasi Gergely elkezdte a Csöpp szívem előzményének számító Lobotómia forgatását is, egy napon már túl vannak, de legközelebb csak február 5. és 11. között, a Szemlével részben összecsúszva folytathatják a munkát, mert a Zanzába illően az MMK-s pályázaton nyáron elnyert összeghez a mai napig nem juthattak hozzá az alkotók.
A Csöpp szívem és a Lobotómia ugyanannak a történetnek különböző részeit jelenti. „A hármas a szerencseszámom, és eredetileg Tritológia címmel szerettem volna egy nagyjátékfilmet forgatni, de nem számítottam arra, hogy meglesz a pénz, így három, összeilleszthető kisfilmként láttam hozzá.” A Tritológia három epizódja ugyanazt a szerelmi összegubancolódást mutatja egy idős férfi majd egy fiatal lány végül egy fiú szemszögén keresztül.
Villanások a XX. századból |
A termékeny fiatal filmes tervei között szerepel még egy speciális pszicho-thriller , az Ölni vagy ölelni, amely június 28-án a rendező 30-ik születésnapján készülhet el. „Az akkorra tervezett éjszakai őrületből szeretnénk egy a dogmán túllövő filmet forgatni. Nem személyes vallomás lesz, mert szeretek színezni, és ezért is sokminden lesz benne, például krimi, szerelmi szál, és szeretném, ha a film egyszerre korlenyomat is lenne.” A 90 oldalnyi forgatókönyv már kész, amelynek elkészítésében részt vett Légvári Dániel (Slukk). Ő egyben a készülő film társrendezője is, és egy ugyancsak érdekesnek ígérkező tervet, a Szigetkört szeretné megvalósítani, amely egy egysnittes nagyjátékfilm lenne. Konkrét történetről van szó, amelynek a vágás nélküli forma ad némi stilizációt, és amelyet jancsós belső snittek tagolnak majd.