630 animátor Lyonban

A Cartoon Movie elsősorban az előkészítés alatt álló és már gyártásban lévő egészestés animációk koprodukciós fóruma, de bemutatkoznak itt szinopszis formájában létező filmtervek, illetve már elkészült, forgalmazás előtt álló mozik. A Cartoon rendezvényei - a prezentációk mellett - mindig felvonultatnak néhány  izgalmas és  professzionálisan megszervezett kísérő programot, amelyek mind-mind az informális kapcsolatteremtésre kínálnak remek alkalmat.

Az idei Cartoon Movie-nak immár második alkalommal adott otthont Lyon városa, amely a Lumiére fivérek szülővárosa, s mint ilyen,  elsősorban a játékfilmgyártás bölcsőjeként ismert, de a rendezvény nulladik napján meggyőződhettünk arról, hogy a francia animáció fellegvára sincs innen távol. A La Cartoucherie egy Lyontól körülbelül 100 km-re fekvő kisvárosban található épület komplexum, a francia animáció nemrég 'elfoglalt' központja, ahol olyan stúdiók működnek, mint a Folimage vagy a TeamTo.

cartoon_movie_beszamolo_sz1
"A francia animáció fellegvára sincs innen távol"
(Fotó: wera)


A Cartoon rendezvényein az animációs tévésorozatok és egészestés mozik mellett sorra jelennek meg az új platformok is, így évről-évre több videójáték készítő cég képviselteti magát. Philipp Döschl, az FDG Entertainment GmbH & Co producere elmondása szerint még korántsem automatizmus, hogy az animációs filmek-filmsorozatok producerei gondolkozzanak a videójáték vagy mobiltelefonos alkalmazás formájában való megjelenésben, de elindult egy tendencia, amelyet a Cartoon is igyekszik erősíteni azzal, hogy egy asztalhoz ülteti a filmek és a videojátékok producereit.    

A Cartoon Movie-n – ahogyan az európai animáció berkeiben egyébként is – a francia túlerő volt jellemző, az 51 prezentált filmtervből 18 készül a sajtok országában. A fórumon egyébként 16 európai ország mutatkozott be filmtervekkel, és mindösszesen 20 ország szakemberei képviseltették magukat. Az 'áruba bocsájtott' projektek összköltségvetése közel 300 millió eurót tesz ki, megvalósulásuk esetén 68 órányi rajzfilm kerülhet az európai közönség elé. A közönség természetesen itt elsősorban a családokat jelenti, a prezentált filmtervek közel fele szól ennek a közönségnek - az persze egy másik kérdés, hogy hány szülő szenderül majd álomba, a végtermék láttán. A felnőttek továbbra sem az animációk elsőszámú célcsoportjai, a projektek csupán 18%-a készül vállaltan nekik. A 3D térhódítása egyértelműen látható a bemutatott filmtervek tükrében, hiszen az 51 filmtervből 25 készül 3D vagy 3D imax technikával.

Mit nézünk az elkövetkező 5 évben?

A félnapos stúdiólátogatást a rendezvény megnyitója követte, amelyen az elismert cseh animátor, Jiří Barta legújabb stop motion animációját, az In the Attic: Who Has a Birthday today?-t mutatták be. Az animáció hőskorát idéző alkotás nyitófilmként való vetítése érdekes választás volt, tekintve, hogy a fórum elkövetkezendő napjai elsősorban a 3D technikáról szóltak. Jiří Barta filmje egy padláson játszódik, ahol életre kelnek az oda száműzött játékok. A böröndben lakók különös családi idilljének azonban vége szakad, amikor a főgonosz elrabolja Teacup-ot, a ház asszonyát. A film hihtetelenül kreatív ötletek sorát vonultatja fel, ám a felnőtt közönséget szemmel láthatóan nem köti le, a gyerekek meg minden bizonnyal halálra rémülnek majd egy-egy hátborzongató jelenet láttán. 

A Waltz with Bashir-t jegyző Ari Folman volt a rendezvény egyik húzóneve, aki egy igen kreatív és szórakoztató prezentácó során mutatta be új filmtervét a zsúfolásig telt teremben. A The Congress munkacímet viselő alkotás Stanislaw Lem The Futurological Congress című regényét dolgozza fel, amely azt a több utópia központi kérdéseként felmerülő jelenséget járja körül, miszerint korunk bálványait virtuális személyiségek váltják majd fel, a nem is olyan távoli jövőben. A The Congress 'John Malkovitch-a' Robin Wright Penn, aki önmagát alakítja majd a filmben - sőt, barátai és családja is szerephez jutnak - és, a történet üzenetével kissé ambivalens módon az élőszereplősként induló alkotás egy ponton animációba fordul, így a színésznőt is rajzolt mása vátja fel. A népszerű izraeli rendező 8 millió eurós költségvetésű filmterve várhatóan 2013-ra valósulhat meg.


cartoon_movie_beszamolol_cmfoto_sz2
"Ari Folman volt a rendezvény egyik húzóneve"
(fotó: © Valerie de Halleux / CARTOON)


Patrice Leconte francia sztárrendező - producere megfogalmazásában a rendezők Rolls royce-a - számos játékfilm után szintén az animációkészítés mezejére lép. A Le Magasin des Suicides az öngyilkosok városában játszódik, középpontjában pedig egy rendkívül pesszimista és fölöttébb sikeres üzletet vezető család áll: az öngyilkosok boltjának tulajdonosai. A dolgok rendben mennek, míg meg nem születik Alan, a boldog és örökké optimista kisfiú, aki - családja nagy  bosszúságára - mosolyt csal a vásárlók arcára. A rendező elmondása szerint a Le Magasin des Suicides egy meglehetősen pesszimista alkotásnak ígérkezik, ugyanakkor egy musical lesz, amelyben a szereplők időről időre dalra fakadnak. A "12-től 112 éveseknek szóló", 9 millió eurós költségvetésű filmet 2012-ben szeretnék a mozivásznakon viszontlátni.

A gyerekeknek szóló alkotások közül az Of Hares and Hedgehogs című német filmterv tűnt a legszórakoztatóbbnak, amelynek főszereplője egy énekesi babérokra törő nyuszi, aki a sünik közt nőtt fel. Egyszerrel kell megküzdenie a felismeréssel, hogy ő más, mint a környezetében élők, és az énekesi karrier nehézségeivel. A vicces animáció egy korábban sikeresen futó rajzfilm 3D-s újragondolása, amelyet 2013. húsvétjára időzítenek a készítők, élükön James Kruess rendezővel.


Le_Magasin_de_Suicide
"A szereplők időről időre dalra fakadnak"
(jelenetfotó: Le Magasin des Suicides)


Szintén izgalmas vállalkozásnak tűnik a francia-belga koprodukcióban készülő Approved for Adoptation, amely egy 5 éves kisfiú történetén keresztül mutatja be rendezője, Jung Henin és 200.000 sorstársa történetét, akiket koreából adoptáltak a világ különböző pontjain, őt történetesen Belgiumban. A rendező egyszersmind elhatározza, hogy visszatér szülőföldjére, Dél-Koreába, hogy felkutassa gyökereit. A dokumentarista elemekkel teletűzdelt animációs filmben élőszereplők is felbukkannak majd.

A 11 címet viselő animációs szkeccsfilm 11 francia író novelláján alapszik, amelyeket 11 francia rendező álmod majd vászonra. A történetek közös eleme, hogy mind érinti az első világháborút, hol konkrétabban, hol áttételesen. A 11 epizód 11-féle technikával készül, így 11 különböző képi világot teremt majd meg. A francia producerek elmondása szerint ez egy dokumentarista elemekkel teletűzdelt, a háború témáját érintő, de vállaltan fikciós filmnek készülő darab.


Metropia
"A bemutatott 'konyhakész' filmek legizgalmasabb darabja"
(Jelenetfotó: Metropia)


Néhány már elkészült, forgalmazás előtt álló alkotást is láthatott a Cartoon Movie közönsége. Ezek egyike volt a Yona Yona Penguin, amely a világ első japán-európai koprodukcióban készült animációs filmje - a producer elmondása szerint "az elmúlt négy év választ adott arra is, hogy miért". A film egy félárva kislány, Yona történetét meséli el, aki apjától kapott pingvin-jelmezében futkározik, és eltökélt szándéka, hogy repüljön. Végül egyik életre kelt játéka leviszi őt a föld alatti világba, ahol potenciális megmentőjükként tekintenek az állandóan jókedvű kislányra a Goblinok. A film világa kissé zavaros, így a küldetés sem igazán tiszta, és nem is igazán izgalmas a néző számára. A japán szinkronos verzió vetítése pedig egyenesen élvezhetetlenné tette a Yona Yona Penguin-t.

A bemutatott 'konyhakész' filmek legizgalmasabb darabja a svéd Metropia volt, amely egy felnőtt közönségnek szóló disztópia. Az Orwell 1984-ét idéző film Tarik Saleh első filmje, egy romantikus sci-fi, amely a nem is olyan távoli jövőben játszódik, ahol metróval percek alatt átszelheted Európát, az atomfegyver megfelelője pedig egy hétköznapinak tetsző sampon, amely a fejbőrödön beszívódva stimulálja az agyad. A Metropiá-nak sikerült megteremtenie egy nagyon egyedi és erős atmoszférájú világot, ám a történetbe - elsőfilmes rendezőktől nem szokatlan módon - túl sok mondandó, túl sok irány, túl sok műfaj lett belesűrítve. Azért remélhetőleg viszontláthatjuk majd az Anilogue-on, vagy a Kino műsorán.

Magyarok az animáció mekkájában

A Cartoon Forumon - a francia invázió mellett - szinte minden európai náció képviseltette magát, így természetesen a magyarok is. Forgalmazói oldalról a Budapest Film 'színeiben' Csurdi Gábor vett részt a legfontosabb animációs filmvásáron, vele készült interjúnkat ide kattintva olvashatjátok. A katalógusban Hungary címszó alatt szereplő további néhány résztvevő neve ismeretlen volt számomra, később az is kiderült, miért.

Kim Temmermann hazánkban élő, belga származású jogász nemrég csöppent az animációs szakmába, egy olyan szolgáltatással, amely a nemzetközi játékfilmgyártás terén évek óta bevett gyakorlat. A Freeway Entertainment 2001 óta foglalkozik nemzetközi jogközvetítéssel és disztribúcióval, és néhány évvel ezelőtt alakították ki másik profiljukat, az úgynevezett „collection account management”-et, melynek során egy harmadik, független résztvevőként felügyelik a nemzetközi koprodukciók pénzügyeit és szerződéseik jogi hátterét. „Az animáció egy új terület számunkra, ezért is vagyok itt, hogy kiderítsem, kik a nagy produkciós cégek, kik vesznek részt nagyobb koprodukciókban, kik lehetnek nyitottak a szolgáltatásainkra” - mondta Kim. „Ügyvédként leginkább az asztal mögött ülök, úgyhogy ez egy nagyon izgalmas dolog számora. Nehéz megtalálni, hogy ki a megfelelő ember, de tény, hogy ez egy nagyon jól szervezett esemény, és rengeteg alkalom nyílik a kapcsolatépítésre” - tette hozzá. 


cartoon_movie_magyarok_sz5
Weith Katalin és Kim Temmermann
(fotó: wera)


Weith Katalin szervezeti tanácsadó és menedzser, aki eddig főként  az üzleti szférában tevékenykedett, jelenleg az animációs iparral ismerkedik, mert távlati célja - üzlettársaival - egy animációs stúdió létrehozása Magyarországon. A stúdió a környezetvédelem témakörét boncolgató animációs filmeket és filmsorozatokat gyártana, elsősorban gyermekek számára, a környezettudatos nevelés-oktatás elősegítése céljából. "Habár még nincs konkrét projekt a hátunk mögött, már tárgyaltunk egy francia producerrel a közös munkáról" - mondta Weith Katalin, aki az elkövetkező néhány hónapban szeretné megalapítani az animációs stúdiót.

Animátorok Sopronba!

A Cartoon soron következő rendezvénye a Cartoon Connection, amelynek célja, hogy az európai produkciók Európán kívüli producerekkel építsenek kapcsolatot, a jövőbeni együttműködés reményében. A három napos rendezvény március végén lesz Dél-Koreában, 60 koreai és 40 európai filmes szakember részvételével.


cartoon_movie_beszamolo_cmfoto_sz4
"A magyar animációs szakma bemutatkozzon az európai 'nagykutyáknak'"

(Fotó: © Valerie de Halleux / CARTOON)


A Cartoon televíziós és új platformokra fókuszáló koprodukciós fóruma, a Cartoon Forum 1990 óta segíti a területen dolgozó producereket és forgalmazókat az 'egymásra találásban'. A következő, „Magyar Cartoon Forum” az újonnan csatlakozó EU tagállamok közül elsőként Magyarországon, Sopronban lesz megrendezve 2010. szeptember 14. és 17. között, amely kivételes alkalmat nyújthat arra, hogy a magyar animációs szakma bemutatkozzon az európai 'nagykutyáknak'. A jelentkezni vágyók projektekkel április 28-ig, résztvevőként pedig június 31-ig regisztrálhatnak.