Az alkotás világpremierje az A-kategóriás San Sebastian Nemzetközi Filmfesztiválon volt, ahova 13 egész estés filmet válogattak be, és ebből csupán kettő volt dokumentumfilm. A rendező és a film producere, László Sára nemrég érkezett meg Hollandiából, filmjüket a világ egyik legnagyobb dokumentumfilm-fesztiváljára az IDFA-ra kísérték el.

Filmhu: Sok olyan magyar dokumentumfilm készült az elmúlt évtizedekben, melyek szereplőinek érdekes utóélete lehet. Miért pont a Bebukottak kezdett foglalkoztatni?

Gerő Marcell: Nem terveztem, hogy elkészítem a Káin gyermekeit. László Sárával - aki producer- és alkotótársam - egy nagyjátékfilm anyaggyűjtési fázisában voltunk, amely film jelentős része börtönben játszódott volna. Hamar rájöttünk, hogy semmilyen tudásunk nincs a börtönéletről, ezért találkoztunk börtönpszichológusokkal, nevelőkkel, és olyan filmesekkel, akik ott forgattak. Sok filmet is néztünk, és Nagy Viktor Oszkár rendező ajánlotta a Bebukottakat. Abban a pillanatban, ahogy megnéztük Monory Mész András filmjét, az egész terv felborult, mert mindkettőnket annyira foglalkoztatott, hogy mi lehet ezekkel a srácokkal, hogy az eredeti filmtervet félreraktuk, és elkezdtünk dolgozni egy olyan dokumentumfilmen, amely azt tűzte ki célul, hogy megkeresi a Bebukottak főszereplőit.

kain6 600
Zsolt anyukája

Filmhu: A Bebukottakban hat fiatal börtönben lévő srác mesél, a Káin gyermekeiben viszont közülük csak hárman tűnnek fel. Miért pont őket választottátok? Őket lehetett megtalálni, vagy az ő történetük izgatott titeket a legjobban?

G. M.: Is-is. Készítettünk egy prioritási listát, hogy a Bebukottak alapján ki tűnik a legérdekesebbnek, és ennek a listának az első három helyén az a három szereplő állt, akik aztán a Káinban szerepelnek. De nem azért, mert annyira profik voltunk, hanem egész egyszerűen őket sikerült megtalálni. Mind a hat szereplőt elkezdtük keresni, de kettejükről semmilyen információt nem sikerült szerezni, egy srácról pedig - akitől egy telefonnyi távolságra voltunk - azt hallottuk, hogy egyrészt skizofrén, másrészt pedig szökésben van. Mind a pszichológus, mind a jogász ismerőseim azt javasolták, hogy ne kezdjek el vele forgatni. A fő érv amellett, hogy mégsem kerestük meg, az volt, hogy mindhárom másik szereplő igent mondott a forgatásra. Az teljesen nyilvánvaló volt, hogy egy olyan típusú dokumentumfilmben, mint amilyenre a Káint szerettük volna elkészíteni, még a három szereplő is talán egy kicsit sok.

Filmhu: Bár a Káin nem egyértelműen a Bebukottak folytatása, hiszen sok elemében más, stilisztikailag megtartottatok elemeket belőle. Például, hogy a megszólalások között elfeketedik a képernyő.

G. M.: Szerettünk volna utalni a harminc évvel ezelőtt készült alkotásra, ilyenek a fekete részek, vagy a beszélgetések is, amelyekben hasonló fényhasználat mellett egy ember, közeli beállításban ül a kamera előtt. A kezdetekben az volt a tervem, hogy sokkal több mindent emelünk át a Bebukottakból. Például elkezdtük feltenni a szereplőknek ugyanazokat a kérdéseket, amelyekre még a börtönben válaszoltak, de már az elején rájöttünk, hogy ez vakvágány, mert azok az élmények, amik akkor frissek voltak, és amelyeket elképesztő erővel tudtak mesélni, már megfakultak. Kiderült, hogy Bebukottak szikársága a Káinban nem fog működni. Ez is az oka, hogy egy kifejezetten erős vizuális világot próbáltunk megalkotni.

Nem akartuk, hogy a Káin szocio megközelítésű film legyen, mert mi elsősorban a sorstörténetekre koncentráltunk, nem a szegénységről, a nyomorról, a leszakadt társadalmi rétegekben élőkről szerettünk volna filmet készíteni. Ennek ellenére természetesen ezek mind fontos elemei a filmnek.