A Masterpiece (Dasha Korolevka) főszereplője egy fiatal lány, aki az első munkanapját tölti egy művészeti akadémián takarítóként. Az alkotói közeg hatása alá kerülve, belopakodik az egyik hallgató műtermébe. A tiltott, ezáltal izgalmas helyzetbe belefeledkezve sorra kipróbálja a műterem kellékeit, és addig kóstolgatja a szőlőt, issza a bort és tekeri magára a lágyan omló textíliákat, amíg maga is megtestesült műalkotássá nem válik. Ahogy az sejthető, a festő rajtakapja a lányt, de a kényelmetlen szituáció szerencsés fordulatot vesz, amikor a fiú rájön, hogy megtalálta benne az új múzsáját. A művész és mű viszonyát, illetve az ihletettség kérdését is pedzegeti a film, de sok minden kibontatlan marad; és a véletlen folytán „műalkotássá” avanzsáló takarítónő és a jólfésült, de arrogáns művészfiú karakterét is csak laza ecsetvonásokkal festi fel.

Masterpiece

A Men Without Winter Coats (Eyad Khalili) egy aktuális társadalmi témát, a menekültek határátlépését dolgozza fel. A főszereplő egy, a szerb-magyar határon dolgozó embercsempész, aki a hűtőkocsija fagyasztójában szállít három embert, de nem sikerül időben átérniük, és egyikük meghal a hidegben. A társadalmilag érzékeny témát választó rövidfilm alkotója nagyon nehéz feladatot adott magának azzal, hogy a kiszolgáltatottságtól a korrupcióig sok súlyos témát magában foglaló, összefüggő történetívet szeretne megrajzolni, és sajnos nem is sikerül elkerülnie a didaxist.

Men Without Winter Coats

A mezőny egyetlen dokumentumfilmjeként mutatkozott be Németh Dénes Cryene Donovan című alkotása. A rendező egy éven keresztül forgatott az akkor 20 éves Henivel az intaházai pszichiátriai rehabilitációs intézetben. Heninek disszociatív személyiségzavara van, és négy különböző személyiség lakozik benne, akik eltérő életkorúak, teljesen más személyiségjegyekkel bírnak, és nem mindig van tudomásuk egymásról. A filmnek mindenképpen erőssége, hogy mind a négy személyiséghez sikerül közel kerülnie, és még az egymáshoz való viszonyukat is képes megmutatni.

Németh Dénes tehát annak ellenére, hogy ez cseppet sem tűnik egyszerű feladatnak, egészen közel kerül a főszereplőjéhez, de az is kiderül, hogy egyszer majdnem félbe kellett hagynia a forgatást, mert Heni elutasította a további szereplést. Emellett más, a film elkészültét nehezítő, vagy a rendező és a szereplő kapcsolatát bonyolító részleteket is megismerhetünk, ugyanis a rendező saját keresgélését és esetlenségeit is a filmbe fogalmazza. Nem akarja eltüntetni kettejük kapcsolatának hullámvölgyeit, illetve magát, a filmkészítés folyamatát is témává emeli a filmben: már a felütésben önreflexíven utal arra, hogy éppen a diplomafilmjét készíti. Októberben, a Magyar Független Film és Video Szövetség (MAFSZ) által rendezett 64. Országos Függetlenfilm Fesztiválon a Cryene Donovan kapta a legjobb dokumentumfilmnek járó elismerést.

Cryene Donovan

A Szépszerelmem, Metalepsys! (Rózsahegyi Regő) a történet a történetben sémával játszik el, amikor a film egyik szereplője, egy forgatókönyvíró (Pallagi Melitta) arra eszmél, hogy a könyvében írottak megelevenedtek. Az egyik általa létrehozott karakter (Nyakó Júlia), akit korábban „megölt”, megjelenik a lakásán, és számon kéri a szerzőn a sorsát. Még egyet csavarnak az alkotók a metalepszisen amikor kiderül, hogy amit idáig láttunk, csak egy film volt, amit egy fiatal pár nézett a tévében. A fiatalok (Mohai Tamás, Mentes Júlia), attól tartva, hogy talán ők maguk is csak egy film szereplői, abszurd ötletekkel állnak elő, hogy megakadályozzák, hogy a feltételezett filmnek vége legyen. A Szépszerelmem, Metalepsys! olyan, mint egy örömjáték, aminek az alkotói nagy élvezettel merültek el az egyes narratív rétegek egymásba hurkolásában, és ez a nézőre is könnyen átragad. Az egymásba épülő rétegek kölcsönhatása annyira érdekes, hogy akár hosszabb terjedelemben sem fáradt volna ki a történet.

Szépszerelmem, Metalepsys!

A Vasárnap (Berényi Andor) egy hétköznapi szituációra épít: az elvált apa (Nagy Zsolt) hétvégén strandolni viszi két kisgyerekét, és egyúttal az új barátnőjét is bemutatja nekik  (Kurta Niké). A váratlan helyzet kínos légkört teremt: féltékenységet, egy majdnem tragédiába torkolló, agresszív indulatkitörést vált ki a gyerekekből. A helyszínválasztás nagyon ígéretes, a nyári vízpart egyszerre önfeledtséget sugalló és veszélyt sejtető terepe nagyszerű dramatugiai lehetőséget adhat a családi feszültségek kibontására, de a film mintha mégsem tudna élni ezekkel. Az utolsó jelenetben a Nagy Zsolt által alakított apuka tanácstalanul áll a vízben, és nézi a majdnem vízbe fulladt kisfiát, és én is ilyen tanácstalannak éreztem magam nézőként.

Vasárnap

Nagyszerű párost alkotott a Reggelim a vacsorád (Pantyi Petra) két főszereplője. A frissen cukorbetegként diagnosztizált kiskamasz befeküdni készül a korházba,, hogy beállítsák a diétáját, amikor megérkezik új szobatársa, a nála néhány évvel idősebb lány, aki láthatóan már nem először találkozik injekcióval, és az inzulinterápia okozta falásrohamok sem ismeretlenek a számára. Vogl Lolita és Szőke Abigél természetesek a szerepeikben, és nagyon jó közöttük az összhang. Az általuk életre keltett két karakter egymás tökéletes ellentéte; a szabálykövető kislány és a szabályszegő kamasz egymásra találásából pedig megható barátság bontakozik ki, ami túllép az ellentétpárokra épülő baráti kapcsolatok közhelyein.

Reggelim a vacsorád

A Papa úszni tanít című film rendezője (Biró Melinda), több osztálytársához hasonlóan egészen fiatal gyerekszereplővel dolgozik együtt: hőse egy óvodáskorú kislány, akit az apukája szeretne megtanítani úszni, de ő fél bemenni a medencébe. A film a gyerekperspektívát helyezi előtérbe, és a kislány szubjektív élményein és a fantáziájában lejátszódó eseményeken keresztül mutatja meg a mélyvíztől való félelmet. Minden, a vízzel és az úszással kapcsolatos dolog eltúlzott és rémisztő, annak megfelelően, ahogy azok a kislány képzeletében megjelennek: a víz nagyon mélynek tűnik és benne félelmetes krokodilok (a valóságban játékkrokodilok) várnak támadásra készen, akik talán már el is ragadták a papát; ezt a közeget pedig a ragyogóan tiszta nyári nap szinte vakítóan világos fényei és az uszoda háttérzaja teszi élményszerűvé.

címlapkép: Papa úszni tanít