Miről szeretnél filmet készíteni?
A dokumentumfilm a Ginás támadásokról mesél majd, bemutatja az áldozatok oldalát, amibe ritkán látunk bele, illetve kiderül, mi történik egy ilyen esetben, hogyan kezeli a kérdést az egészségügy, a rendőrség vagy az igazságszolgáltatás.
Mióta és miért foglalkoztat ez a téma?
A filmterv kiindulópontja egy személyes tapasztalat, így már sok éve foglalkoztat a kérdés. Aktívan három évvel ezelőtt kezdtem el fejleszteni a dokumentumfilm tervet, ami sok változáson keresztül jutott el a mai formájába. A célom egy párbeszéd elindítása egy olyan témáról, ami a mai napig tabunak számít, amiről senki sem beszél.
Meggyes Krisztina
Milyen műfajban gondolkodsz, milyen vizuális világot képzelsz el?
A Hiányzó 10 óra egy szituatív kreatív dokumentumfilm, amely több megközelítési módot ötvöz majd. A személyes hangvételű nyomozás során minden a kamera előtt derül ki, ez a jelenidejűség adja a film egyik fő feszültségforrását. A filmforgatás és a stáb is része az eseményeknek, a célom egy őszinte, önreflexív atmoszféra kialakítása. Emellett naplórészletek és szürreális, rémálomszerű képsorok segítségével egy belső utazásba is beleláthat a néző.
Milyen lehetőséget látsz az Inkubátor programban? Részt vettél a tavalyi fórumon?
Sajnos a tavalyi fórumon nem tudtam részt venni, de nagyon pozitív tapasztalatokról számoltak be azok, akik ott voltak és azt is látom, hogy a nyerteseknek milyen sokat ad ez a lehetőség. Nagyon fontos szerintem, hogy működik egy program, ami kifejezetten pályakezdőket támogat.
Hogyan készülsz a pitchfórumra? Vettél már részt hasonlón?
A pitchfórumra a stábbal közösen ötletelve készülünk, sok egyeztetés és tervezgetés van mögöttünk. Korábban már vettünk részt ezzel a tervvel külföldi és magyar pitchfórumon is, ahol sok visszajelzést és tanácsot kaptunk, ez mindenképpen segített a felkészülésben. A Sibylle Kurz által tartott workshop is nagyon hasznos volt a prezentáció véglegesítéséhez.
Mennyire látod magad előtt a "kész filmet", és mekkora szabadságot hagysz a változtatásnak?
A dokumentumfilmes műfajnak mindig sajátja, hogy sok minden a forgatás során derül ki. Sőt, a film végeleges formáját, jelentését általában csak a vágóasztalon nyeri el. Ebben az esetben ez hatványozottan jelen van, hiszen azt tűztük ki célul, hogy megőrizzük a spontaneitást és a nyomozás őszinteségét, így minden valóban a forgatás során, a kamera előtt derül ki. Ez azonban egyáltalán nem azt jelenti, hogy nem tervezünk előre, sőt, pont ellenkezőleg, nagyon alapos felkészülést igényel ez a megközelítés, igyekszünk minden eshetőséget számba venni, hogy a helyzetekre ott és akkor megfelelően és gyorsan tudjunk reagálni.
A korábbi filmes tapasztalataid hogyan kapcsolódnak ehhez a tervhez?
Több rövid dokumentumfilmet készítettem korábban, de ezekben nagyon más megközelítést alkalmaztam, egyiket sem tudnám a mostani tervhez hasonlítani. Ami talán közös bennük mégis, hogy a filmjeimmel általában célom, hogy párbeszédet kezdeményezzek olyan kérdésekről, amelyekről úgy tapasztalom, fontos lenne többet vagy máshogy beszélgetni.
Milyen élményeket, tapasztalatokat jelentett számodra a korábbi rövidfilmjeid elkészítése?
A korábbi forgatások során szerzett tapasztalataim közül meghatározó, hogy mennyire sokat alakul egy terv az ötlettől a végleges filmig. Gyakran előfordult, hogy olyan váratlan fordulatot hozott egy forgatási helyzet, amit magamtól kitalálni sem tudtam volna. Ez mindig emlékeztet arra, hogy próbáljak minél nyitottabb maradni. A másik pedig a csapat: én kifejezetten azt élvezem, ha közösen hozzuk létre a filmet, mindenki hozzátesz valamit. Ez a mostani filmterv esetében hatványozottan fontos, mivel szereplőként és rendezőként egyszerre próbálok részt venni a forgatáson, így kiemelten szükségem van a stábtagok támogatására.
Kikkel, milyen csapattal jelentkeztetek az Inkubátorba?
A filmtervet három évvel ezelőtt dokumentumfilm-rendező szakos osztálytársammal, Szakonyi Noémi Veronikával kezdtem el fejleszteni, aki az első pillanattól kezdve támogatott, nagyon hálás vagyok neki, nélküle nem is mertem volna fejest ugrani ebbe a folyamatba. Az elmúlt időszakban a csapat egyre bővült, többek közt csatlakozott Józsa László producer (Speak Easy Project), Daoud Dániel író, Góg Emese vágó, Mayer Bernadette operatőr. Ezen túl pedig mellettem van a forgatóstáb, Pákozdi Ágnes operatőr és Zolnai Eliza hangmester is, akik nem csupán szakmai tudásukkal járulnak hozzá a filmhez, hanem szereplői és mozgatórugói is annak. Az ő aktív jelenlétük egy-egy nehezebb forgatási helyzet során fontos támaszt jelent szakmailag és emberileg egyaránt.