Miről szól a filmterved? 

Egy apáról, aki súlyos morális dilemmába keveredik; az egyetlen szemtanúja lesz egy súlyos balesetnek, amit kisfia okoz és döntenie kell: vállalja az igazság terhét és a fia életét romokba döntő retorziót, vagy hazudja el a tettet, ami viszont a fiú lelkivilágát torzítja el egy életre? Apai ösztönei az utóbbiba hajszolják bele, ám a hazugság egyre nagyobb áldozatokkal jár. “A pokolba vezető út is jószándékkal van kikövezve” – ezt a gondolatot boncolgatja a film, olyan morálisan ambivalens szituációkon keresztül, melyek a nézők szilárdnak hitt meggyőződéseit is felkavarják.

Mióta és miért foglalkoztat ez a téma?

Mióta gyerekeim születtek. Minden szülő tapasztalhatja, hogy nem a hangzatos jótanácsok formálják a gyereket, hanem a viselkedési minták. Az én személyiségem is ezek mentén alakult, és adom is tovább őket. Kérdés, hogy mennyire alakíthatom ezeket tudatosan úgy, hogy közben önazonos maradjak. A filmekben mindig a tragédiák vonzottak, az erkölcsileg ködös szituációk, amikben mindenkinek igaza van.

Sós Bálint Dániel

Milyen műfajban gondolkodsz és milyen vizuális világot képzelsz el a filmhez?

Egy ilyen kis költségvetésű családi drámánál adja magát a kisrealista forma, a kitchen-sink, a Dogma, vagy akár a román új-hullám nyomdokain. De ebben a történetben kevesebb az itt-és-most jelentősége, sokkal inkább egy időtlen pszichológiai dráma. Erre építünk egy egyszerű, de erőteljes stilizációval, melyben a színészi játék tud dominálni.

Mennyire látod magad előtt a kész anyagot, és mekkora szabadságot hagysz a változtatásnak?

Legalább annyira szeretném nézőként átélni ezt a filmet, mint megrendezni. Persze ez nem lehetséges, de mindent meg fogok tenni, hogy a színészek elég nagy szabadságot kapjanak, hogy beletegyék saját személyiségüket, történetüket a filmbe. Ha engem meglepnek, az a filmnek is jót fog tenni.

Kinopravdás reklám forgatásán

Az elmúlt egy-másfél év eseményei hatással voltak bármennyire a filmtervedre vagy az írás folyamatára?

Nem igazán, azon túl, hogy sok időt tudtam tölteni a családommal, és akaratlanul is tudtam anyagot gyűjteni a film egyes családi dinamikáihoz.

Kapcsolódik a tervhez valamelyik korábbi munkád? 

Az előző kisjátékfilmem is egy apa-fiú kapcsolat története, bár az teljesen más műfajban készült. Gyerekszereplős reklámokat is gyakran rendezek, szeretek velük dolgozni, mert nagyon kiszámíthatatlanok. Persze a forgatás velük mindig nehezített pálya, de teljesen váratlan és őszinte pillanatokat szülhet.

Kikkel, milyen csapattal jelentkeztél az Inkubátorba?

A film társírója Nagy V. Gergő, a gyártói oldalról a Cinesuper csapata – Mártonffy Zoltán és Farkas Ádám – karolta fel a filmtervet. A gyártási és adminisztratív háttéren túl a munka kreatív részében is sokat segítettek. 

Sós Bálint Dániel a Kinopravda rendezői kollektíva egyik alapítótagja, számos reklámot és videoklipet készített. Grand Prix című kisfilmje az Oscar-kvalifikációs Palm Springs Nemzetközi Filmfesztivál rövidfilmes versenyében szerepelt, nemrég a biciklis filmválogatásunkba is beleraktuk. 

Az Inkubátoros rendezőket bemutató sorozatunk folytatódik, a korábbi interjúk itt olvashatóak:

Breier Ádám: Lefkovicsék gyászolnak

Nagy Borbála: Nincs itt semmi látnivaló

Hevér Dániel: Valami madarak

Holtai Gábor: Itt érzem magam otthon

Podhradská Lea: Apám lánya

Szabó Szonja: Flóra

Tóth Gergely: Riviéra

Szeleczki Rozália: Cicavízió