A filmtörténet egyik legjelentősebb, budapesti születésű art directora páratlan karrierje során Luis Bunueltől Luc Bessonig, az 1920-as évektől a 80-as évekig mintegy száz film (köztük az Aranykor, a Ködös utak, A szerelmek városa, az Othello, az Ariane, A legénylakás, az Irma, te édes és a Metró) díszleteit tervezte.
Marcel Carné, Orson Welles és Billy Wilder állandó alkotótársára szeptember 15-én, vasárnap 13 órától a Művészetek Háza Béke termében konferencia, aznap 16 órától A legénylakás felújított kópiájának vetítése és egy különleges, a Budapesti Kommunikációs és Üzleti Főiskola diákjai által készített installáció emlékezik.
Trau (ahogy barátai hívták) Oscar-díjával, kedvenc kutyájával és a cigarettázó Billy Wilderrel
A legénylakást (The Apartment) gyerekkorában legalább egyszer mindenki látta. Ez a filmtörténet egyik legjobb vígjátéka, egyik legjobb szerelmi története, minden romkom, azaz romantikus vígjáték előképe és példaképe.
A hétszeres Oscar-díjas Billy Wilder ezért a filmért egyszerre hármat kapott (mint producer, mint rendező és mint író), de jutott egy állandó alkotótársának, a díszlettervező Trauner Sándornak is.
Nézd meg A legénylakás előzetesét!
Jack Lemmon egyszerűen ellenállhatatlan a filmben: aki látta, sosem felejti el a játékát. C. C. Baxter, a magányos kishivatalnok és Miss Kubelik (a gyönyörű Shirley MacLaine) keserédes szerelmi története 1960 óta semmit sem veszített a frissességéből: a remekművek minden generációt megérintenek.
A film öt Oscar-díjat nyert 1960-ban: a legjobb filmnek, a legjobb rendezőnek, a legjobb írónak, a legjobb vágónak és a legjobb díszlettervezőnek járót.