A támogatásból két filmprojekt előkészítését végezték: egy hetvenes években játszódó játékfilmét és egy mai történetet elmesélő dokumentumfilmét. A Kémfeladatok kezdőknek című játékfilmet magyar–francia–német koprodukcióban szeretnék megvalósítani. A kémtörténetbe oltott szatíra főszereplője egy magyar férfi, aki szeretne kitörni a szocializmus szürkeségéből. Feleségül vesz egy francia nőt, majd az esküvő után a magyar kémszolgálat felkeresi a férfit, aki elvállalja, hogy kémkedik az utált apósa után. „A sok kaland és izgalom után szerencsére mégsem kell hősnek lennie, hanem unalmas és szerelmes férjként élheti az életét” – fogalmazott Gül Togay.
A szürke szocializmus és a csábító nyugat összetett megjelenítésére törekszenek, és mivel a történet a hidegháború idején játszódik, vannak áthallások a mai világpolitikával is: a film határozottan háborúellenes. Az elmúlt időszak francia és német koproducerek keresésével telt, akik részt vettek a fejlesztési folyamatban, a helyszínek és szereplők kiválasztásában, valamint ellenőrizték a történelmi hátteret, hogy a szituációk mindenki számára érthetők legyenek.
Promóciós anyag a Kémfeladatok kezdőknek című filmhez / Fotó: Filmsquad
A Kreatív Európa-támogatásból fedezett fejlesztési folyamat során írókkal, dramaturgokkal és producerekkel folytattak egyéni konzultációt, a forgatókönyvből több verzió és több angol fordítás készült. A szerző Csala Norbert, a társíró Nagy Viktor Oszkár, aki egyben rendezné is a filmet. Már látványtervező is dolgozik a filmterven, aki a helyszíneken, a tárgyi világon dolgozik szakértők bevonásával, hiszen a francia hidegháborús helyzetet is ábrázolni kell a magyar rögvalóság mellett. A projekt jelenleg a Nemzeti Filmintézet finanszírozási döntésére vár.
A dokumentumfilmes projekt munkacíme Bizonytalan generáció: az alkotók egy érettségi előtt álló osztályt kezdtek követni, de a koronavírus jelentősen alakította a történetet. Az eredeti koncepció szerint Akar Péter és Balogh Rita filmkészítők figyelték volna meg, hogy a Z generáció hogyan indul el az életben. Egy Waldorf-iskola osztályával kezdtek dolgozni, amikor a koronavírus megjelent, de ez a fordulat csak felerősítette azt, amire az alkotók kíváncsiak voltak: hogyan küzdenek meg a fiatalok a nehézségekkel és a bizonytalanságokkal.
Nagy segítség volt, hogy a Kreatív Európa-támogatás jóvoltából előforgatásokat is tudtak végezni az osztályközösséggel, hogy kiderüljön, ki a legjobb karakter a történetben. „Ami a játékfilm esetében a forgatókönyvírás, a konzultáció, az ennek a projektnek az előforgatás: a
kamera tényleg töltőtollként működik, azzal együtt kell figyelni, hogy ki az izgalmas karakter,
és ki tud jól viselkedni a kamera előtt.”
A cikk elsőként a Kreatív Európa MEDIA történetek - Sikeres magyar projektek 2021-2024 című kiadványában jelent meg.