Az egyik legemlékezetesebb Thália Színház-beli élményem is az ő nevéhez fűződik: Mariót játszotta a Mario és a varázsló előadásban Latinovits Zoltán oldalán. Sok fontos szerepet kapott Kazimirnél, de az ország elsősorban filmszínészként ismerte meg, s úgy emlékszik rá.
Harminchárom filmben játszott – nem akármilyenekben: az új magyar film emblematikus darabjaiban, a legjelentősebbb magyar filmrendezőknél, Jancsó Miklósnál, Mészáros Mártánál, Szabó Istvánnál, Kovács Andrásnál, Kósa Ferencnél, Kézdi-Kovács Zsoltnál, Zolnay Pálnál. Második filmszerepét Gaál István Sodrásban című, eszméltető, szép művében, a magyar új hullám egyik alapfilmjében kapta.
Kozák egyik meghatározó szerepkörében a II. világháború befejezése után született nemzedék, egy új generáció értelmiségi képviselőjeként jelent meg, a Sodrásban mellett például az Apában, a Tízezer napban s Jancsónál a Fényes szelek-ben. A 33 filmből tízet Jancsónál játszott, a mester rendszerváltozás előtt, s közvetlen rendszerváltozás után itthon készített legtöbb filmjében szerepelt.
Jancsó filmjeinek meghatározó arca volt: a tulajdonképpen kétszemélyes „kamaradrámában”, az Így jöttem-ben, Jóskát, a fiatal diákot, a Szegénylegények-ben, az egyik elfogott nehézéletű fiát, a Csillagosok, katonák-ban az egyetlen életben maradt magyar katonát, Lászlót, a Fényes szelek-ben egy rendőrt, Andrást alakította.
Csend és kiáltás - 1968 Kozák András és Drahota Andrea |
1992 után – tehát 49 éves korától – többé már nem kapott szerepet magyar filmben. Hiába ilyen gazdagok vagyunk! (Pályája ilyen szempontból sem különleges, jeles pályatársaihoz – például Sinkovitshoz, Bessenyeihez, Kállaihoz – ugyanúgy hűtlen lett a magyar filmgyártás.)
Kozák András, persze azután is tette a dolgát, hogy anyaszínháza megszűnt, hogy elfogytak a filmes és televíziós szerepek: egy évtizeden át a Nemzeti (későbbi nevén a pesti Magyar Színház), majd 2001-től a Székesfehérvári Vörösmarty Színház tagja, s két éven át művészeti vezetője. Legutóbb a Vidám Színpadon játszott, az interneten (a Kulturinfón) találtam egy olyan előzetest, ami még az ő fellépésével hirdette március elejére egy – azóta már megtartott – Agatha Christie krimi premierjét, Tíz kicsi néger.
Nekrológ-készítés közben döbben rá az ember, hogy mennyire igazságtalan volt vele (is) a sors – alakulhattak volna szerencsésebben a körülmények –, s miért csak 1996-ban kapta meg, érdemelte ki a hivataltól a Kossuth-díjat. 62 éves volt, évek óta nagybeteg.