„Míg tíz évvel ezelőtt ötezer ínyenc filmrajongó volt Budapesten, mára a számuk visszaesett ötszázra, ez egyértelműen látszik a jegyeladásokból” – fogalmaz Bognár Péter. A Magyarhangya ügyvezető igazgatója szerint ebben a folyamatban szerepet játszott a streamingszolgáltatók megjelenése és elterjedése, valamint a koronavírus-járvány is.
„A mozipiac máig sem heverte ki a válságot, a művészmozik látogatottsága pedig még drasztikusabban esett vissza. Kijelenthetjük, hogy nincs értelme tradicionális filmeket forgalmazni, ezeknek a produkcióknak ugyanis a kilencven százaléka megbukik. Ezért van szükség a támogatásokra, hiszen ma már azt látjuk, hogy a filmszínházak is abba az irányba mozdulnak el, hogy közönségfilmeket vetítenek a nézőszám növelése érdekében. Másrészről úgy hiszem, az emberek egy idő után fel fogják ismerni azt, hogy már a művészmozikban is kiszámítható, sablonos közönségfilmek mennek, és ismét tudatosan keresni fogják a különlegességeket. A Magyarhangya is ennek az igénynek próbál megfelelni a niche közösségek elérésével. A filmjeink azonban sokkal szűkebb rétegnek szólnak annál, mint hogy a MEDIA program kiemelt támogatottjai lehetnénk” – magyarázza Bognár Péter.
A Magyarhangya számára ezért fontosak a közönségépítő projektek. A nevükhöz fűződik például a CineKorda elnevezésű vetítéssorozat, amely már a kilencedik vetítésnél jár, legutóbb Tsai Ming-Liang Goodybe, Dragon Inn című filmjét mutathatták be telt házzal, 430 néző előtt.
Ilyen közönségépítő projekt a European Film Challenge is, amelyen a Kreatív Európa támogatásának köszönhetően szervezőként vehetnek részt tizenkét további ország hasonló vállalataival egyetemben.
„A kihívásban bárki részt vehet, aki betöltötte a tizennyolcadik életévét. A feladatuk mindössze annyi, hogy európai filmeket nézzenek, a jegyüket feltöltsék valamelyik social media felületre, és ezt legalább tízszer megismételjék. Aki a legtöbb pontot gyűjti össze, azt eljuttatjuk valamelyik A kategóriás filmfesztiválra, idén például éppen Szarajevóba. Ez egy jól működő program: nemcsak az európai filmekre hívjuk fel vele a figyelmet, de a moziba járást is népszerűsítjük, sőt a saját közösségünket is meg tudjuk mozgatni” – mondja.
A cikk elsőként a Kreatív Európa MEDIA történetek - Sikeres magyar projektek 2021-2024 című kiadványában jelent meg.