Berta Balázs ügyvezető elmondása szerint ez nem lett volna lehetséges a Kreatív Európa támogatásai nélkül, filmjeik mintegy hetven százalékát ugyanis a MEDIA programnak köszönhetően is tudják forgalmazni. „Mind a normatív, mind a szelektív támogatás rendkívül nagy segítség, hiszen sok filmet forgalmazunk egy évben, ezeknek pedig a legnagyobb hányada igényes, fesztiválokon is jól teljesítő európai produkció. Ha ezek a támogatások nem volnának, egészen máshogy nézne ki a kínálatunk” – fogalmaz Berta, kiemelve például a 2022 októberében bemutatott A szomorúság háromszöge hazai sikerét.

A szomorúság háromszöge 

„Szerencsére kijelenthetjük, hogy a normatív támogatás az elmúlt években nem változott, mind összegnagyság, mind idő tekintetében kalkulálható és előre tervezhető támogatási formáról van szó. A legnagyobb erőssége, hogy eredmény- és nézőszám alapú, ami pezsdítően hat a mozikra és a forgalmazókra is. A legegészségesebb formának én is azt tartom, ha a jó teljesítményt honorálják, hiszen így ha valaki sikereket tud felmutatni, legközelebb még jobb eredményeket érhet el. A sikeres filmekkel ráadásul a moziüzemeltetők is jól járnak. Ez egy win-win helyzet minden fél számára” – mondja az ügyvezető. 

Az arthouse filmek forgalmazásában fontos szerepet játszik a szelektív támogatási forma is, ám mint Berta fogalmaz, ennek esetében az elmúlt két és fél évben a tervezhetőség jelentősen nehezebbé vált. „Amióta nem közvetlenül a forgalmazók folyamodnak támogatásért, hanem az adott film jogait értékesítő salescégek, jelentősen megnyúltak az amúgy is hosszú folyamatok, hiszen ki vagyunk szolgáltatva az adott vállalatoknak, és szinte semmi ráhatásunk nincs a folyamatra. Ebben a rendszerben a pályázó salescégnek megvan a joga, hogy a megítélt támogatás továbbfolyósításának ütemezését meghatározza, továbbá előfordulhat, hogy mi hiába adunk le időben minden szükséges dokumentumot, ha a cégnek várnia kell az adott film egy másik országbeli forgalmazójára, addig hozzánk sem érkezik meg a támogatás. Így adott esetben plusz hónapokat, akár egy évet kell várnunk az összegek beérkezésére. Ez számunkra érvágás, hiszen nagy cashflow szükségeltetik hozzá, és ezért ha nem vagyunk biztosak abban, hogy egy adott film eléri az általunk tervezett nézőszámot, a bizonytalanság miatt inkább nem merjük elvállalni a forgalmazását” – mondja Berta Balázs. 

Tűzvörös égbolt

2024-ben eddig a Vertigo Media közel 40 filmet forgalmazott, év végéig ez a szám az 50-et is el fogja érni. A cannes-i filmfesztiválon bemutatott Armand és az Amikor megtörik a fény, a berlini Tűzvörös égbolt és a Fiúk és egyéb fesztiválsikerek mellett magyar alkotások is bőven megtalálhatóak a premierek között. Kristóf György Zenit című kísérleti táncfilmje, Cibulya Nikol a napokban varsói díjat nyerő Holnap meghalok című filmje, és Boross Martin független alkotása, a Nyersanyag szintén a Vertigo Media forgalmazásában kerülhetett a mozikba.

A Vertigo premierek teljes listája a forgalmazó hivatalos oldalán olvasható.

A cikk elsőként a Kreatív Európa MEDIA történetek - Sikeres magyar projektek 2021-2024 című kiadványában jelent meg.

Címlapon: Berta Balázs és A szomorúság háromszöge