2024. 12. 03. filmhu

Kreatív Európa történetek: Európa animációs krémjének gyűjtőhelye

Anilogue Nemzetközi Animációs Filmfesztivál

Az Anilogue Nemzetközi Animációs Filmfesztivál az egyik legrégebbi hazai filmes esemény: 2003-as alakulása óta évről évre a legfrissebb és újítónak számító európai kis- és nagyjátékfilmeket mutatja be a hazai közönségnek, emellett számos lehetőséget biztosít kapcsolatépítésre és a szakmai tudás mélyítésére.

A Kreatív Európa pályázatára csak olyan fesztiválok jelentkezhetnek, amelyek programja földrajzilag sokszínű, és bizonyos arányban európai filmek szerepelnek benne. Az Anilogue idén már huszonkettedik éve pontosan erre törekszik: hogy a legfrissebb, legmenőbb és legújítóbb európai filmeket juttathassa el a magyar közönségnek.

Az elmúlt években néhány tucatról több mint háromszázra nőtt a fesztiválon bemutatott filmek száma. A Kreatív Európa MEDIA pályázata lehetővé teszi továbbá, hogy a szervezők a korábbinál több filmkészítőt hívjanak meg a fesztiválra, hogy a filmjeiket elkísérve találkozhassanak a közönséggel. Segít abban is, hogy workshopokat és mesterkurzusokat tartsanak a hazai animációs hallgatóknak és a szakma érdeklődőinek. Így a film- és programkínálat bővítésében is elsődleges. „A Kreatív Európa lehetővé teszi, hogy a válogatásba az aktuális produkciók krémje kerüljön be, a program pedig kiegészüljön kapcsolatépítési lehetőségekkel” – foglalta össze Kreet Paljas, a fesztivál alapítója és programigazgatója.

Az elmúlt években már külön követelmény, hogy a fesztivál időpontján és fő helyszínein kívül is legyenek események. Ez megnyújtja a szervezők munkáját, ugyanakkor segít abban, hogy a filmek szélesebb közönséghez is eljussanak.

Az Anilogue része az Európai Animációs Fesztiválok Hálózatának, amely közel ötven animációs eseményt foglal magába, továbbá a LEAF Network tagja is, amelyben nagy európai fesztiválok találhatók. Kreet Paljas szerint ezekben a hálózatokban a fesztiválok képviselői párbeszédet folytatnak az ipar fő résztvevőivel, és rendszeresen találkoznak, hogy értékes gondolatokat cseréljenek a rendezvények lebonyolításáról, ezzel segítve egymás munkáját.

Az Anilogue 2003-as alapítása óta a filmipar nagy változásokon ment keresztül. A közönség szempontjából a legjelentősebb különbség a filmek elérhetősége. Ami a független filmek bemutatását illeti, a 2000-es évek elején a fesztiválok még monopóliummal rendelkeztek, manapság viszont látszólag végtelen az online kínálat. „Egy fesztivál szerepe az, hogy kiemelje az érdeklődésre számot tartó alkotásokat, kontextust biztosítson, és meghatározza az iparág számára jelenleg fontos témákat” – hangsúlyozta Paljas. „Egy olyan léptékű rendezvény, mint az Anilogue, az animációs ipar kapcsolatépítő központjaként szolgál, egyben olyan helyként is, ahol a közönség személyes kapcsolatba kerül az alkotókkal.

A cikk elsőként a Kreatív Európa MEDIA történetek - Sikeres magyar projektek 2021-2024 című kiadványában jelent meg.

Még több magazin

magazin

A Filmhu kritikaíró pályázatának dobogósai: Józanul Budapesten

És mi van Tomival? pályázat - 3. helyezett

Október 31-től látható a mozikban Till Attila új filmje. A közvetlen állami támogatás nélkül készült És mi van Tomival? egy alkoholista…

tovább

magazin

Herendi Gábor: Már nagyon hiányzott a nagyjátékfilm rendezés

Interjú a Futni mentem című film rendezőjével

November 21-én érkezett meg a mozikba Herendi Gábor legújabb filmje, a Futni mentem című romantikus vígjáték, melyben egy anya (Udvaros Dorottya)…

tovább
 
hirdetés

Filmgyár podcast

A Filmhu és az NFI közreműködésében készültő Filmgyár podcast adásaiban a hazai mozgóképipar, a filmfinanszírozás és a filmgyártás szakterületeiről beszélgetünk filmesekkel és a Filmintézet szakembereivel.

Filmgyár podcast #23: Stratégia a magyar animáció fejlesztésére

Filmgyár podcast #19: Reformkori város díszlet épült Fóton

Filmgyár podcast #21: Filmklub hálozat

a teljes dosszié

Inkubátor 9.0

November 15-én kilencedik alkalommal rendezik meg az Inkubátor Program pitchfórumát. Mi pedig szokásunkhoz híven egyenként bemutatjuk az alkotókat és filmterveiket.

Inkubátor 9.0 – Schnabel Annabella: Ennyit jelent, ha az ember felnőtt?

Inkubátor 9.0 – Karácsony Péter: Az utolsó vonatrablás

Inkubátor 9.0 – Dóczé Péter: Nyugalom megzavarására alkalmas

a teljes dosszié

Rendezőnők a magyar filmtörténetben

Nők, akik áttörték az üvegplafont, és rendezőkké tudtak válni a sokáig férfiak uralta magyar filmszakmában. Honnan jöttek ezek az úttörő nők? Hogyan jutottak el az első filmjükig? És hogyan folytatódott a pályájuk? Szederkényi Olga exkluzív portrésorozata a kezdetektől a rendszerváltásig új megvilágításba helyezve vizsgálja a magyar filmtörténetet.

Dr. Balázs Mária, aki öt percig gondolkodhatott, hogy lesz-e ő az első magyar filmrendezőnő

Filmhu podcast #88: Szederkényi Olga és a magyar filmrendezőnők

Riedl Klára, a filmrendezőnő, aki “magyar népi filmmel” futott be 1939-ben

a teljes dosszié

BIFF 2024

Október 29-én indul az első BIFF, azaz a Budapest International Film Festival a Corvin moziban. A november 3-ig tartó eseményen olyan filmeket láthat először a magyar közönség, mint a Velencében körülrajongott The Brutalist, Andrea Arnold legújabb könnyfakasztója, a Bird vagy épp a német Oscar-nevezés, A szent füge magja.

Horváth Kristóf: Ez egy tiszta lappal induló fesztivál

Keményen dolgozó kisemberek a BIFF-en

A brutalistát is elhozza nekünk a Budapesti Nemzetközi Filmfesztivál

a teljes dosszié
 
hirdetés
 
A történelem nagy könyvébe egyszer-egyszer belelapoz a sors keze.

Becstelen brigantyk

Oszd meg! Az összes idézet