Lichter Péter (Fagyott május, A horror filozófiája) rendezésében és Kránicz Bence (Üres lovak) forgatókönyve alapján kollázsfilm készült Agatha Christie első regényéből, A titokzatos stylesi eset című krimiből. A filmhez az alkotók több mint száz némafilm képanyagát használták fel: az asszociatív montázst Hercule Poirot (Mácsai Pál) okfejtése kíséri, aki a rá jellemző precizitással ismereti a bűntény megfejtését. Vajon mi játszódhatott le a legendás magándetektív koponyájában? Milyen képek kavaroghattak a híres szürkeállományban? A titokzatos stylesi eset ennek az egyedülálló modellezésére tesz kísérletet, hiszen a kollázsfilm és a klasszikus „whodunit” krimik párosítására korábban nem volt példa a filmtörténetben.

Az alkotók a filmet a hagyományos moziforgalmazáson kívül, nonprofit módon fogják vetíteni május végétől: filmklubok, kultúrházak és független mozik érdeklődését várják. A film vetítéseiről a Facebookon fognak hírt adni.

 

Lichter Péter legalább annyira termékeny író, mint filmrendező. Amellett, hogy a Pécsi Tudományegyetem adjunktusa, ontja magából a zseniálisabbnál zseniálisabb kísérleti filmeket, melyek aztán szemérmetlen módon hódítják meg a világ fesztiváljait, miközben avantgárd formájuk miatt itthon kevés figyelmet kapnak. Pedig milyen lehengerlő a 35 mm-es filmtekercsek átfestésével, karcolásával vagy épp földalatti rohasztásával kreált, pszichedelikus Shakespeare-adaptáció, a The Rub, vagy a hasonló módon létrehozott A horror filozófiája a Rémálom az Elm utcában első két részének felhasználásával (mindkettő Máté Bori társrendezésében készült). És akkor még a számos kisfilmjéről nem is beszéltünk, azokat meg lehet nézni itt.

A szuper low-budget kísérleti filmek mellett Lichter nagyon sokat publikál. Az elmúlt öt évben hét könyve jelent meg, amiből 2021-re kettő is jutott: nyáron mutatták be az 52 hátborzongató film című kiadványát, mely a 2018-ban megjelent 52 kultfilm folytatása (amit idén szintén újranyomtak új borítóval), év végén pedig első fikciós regényét, a Kubrick-akciót.