Vicky Krieps nagyon szépen beszél magyarul a filmben, sokáig tanulta a nyelvet a felkészülés során?

Tényleg szépen beszél magyarul? Mindenképp megmondom neki! Nagyon ideges volt miatta, de mondtam neki, hogy ne aggódjon, mert nem egy magyar nőt alakít, nem kell tökéletesnek lennie. Volt egy szigorú nyelvtanára, de sokféle más oktatója is volt, a lovagláshoz, a víváshoz és a jeges úszáshoz is, ami végül nem került be a filmbe. A fizikai dolgokat könnyen vette, de a magyarra azt mondta, hogy a legnehezebb nyelv, amin valaha beszélnie kellett. Volt egy hosszabb magyar nyelvű jelenet is a filmben, ami szintén kikerült a vágásnál, azon a napon rettegett a felvételtől.

Sisi rendkívül fontos alakja az országodnak, láttad a róla készült régebbi filmeket is?

Gyerekként nem láttam ezeket a filmeket, alternatív módon neveltek a szüleim, nem nézhettem annyi tévét. Később láttam belőle részleteket, az összeset pedig már akkor néztem meg egyben, amikor a filmet készítettem elő. Sokszor megkapom ezt a kérdést, de nem igazán számítottak nekem, nem sok közük volt ahhoz, amin én dolgoztam. Jelenleg is sokan foglalkoznak az alakjával, két tévésorozat és egy film is készült a miénken kívül, senki sem tudja, miért pont most vették őt újra elő.  De az én filmem egyáltalán nem reakció akart lenni bármelyik másikra.

Marie Kreutzer / Fotó: Pamela Russmann

Mikor foglalkoztál először részletesebben a személyével?

Gyerekkorom óta folyamatosan a szemem előtt van, ő az osztrák turizmus első számú alakja. Egy bécsi szuvenír boltban minden csészén Sisi vagy Mozart arca van, mindenhol az a híres kép látható róla, ahol virágokkal áll a hajában. Ennyit tudtam róla, és csak később kezdtem el részletesebben foglalkozni vele. Semmi előzetes elvárásom nem volt, kíváncsi voltam, hogy lesz-e olyan aspektusa az életének, ami rezonál velem és ami arra késztet, hogy elmeséljek róla egy történetet. 

Kihívás volt eltérni ettől a mindenki által ismert Sisi-képtől? 

Nem sokat gondoltam rá, mert egyértelmű volt, hogy nem akarom reprodukálni. Az alapján amit olvastam, vagy amit én gondoltam róla érdekesnek, nem volt köze ehhez a giccshez. Amikor filmet készítek, nem szoktam a későbbi reakciókra gondolni, ha ezt csinálnám, nem tudnék szabadon dönteni.  

Felkészüléskor milyen archív anyag volt rád a legnagyobb hatással? 

Az udvarhölgyei és a gyermekei naplója, a levelek amiket ő írt, és amiket kapott a férjétől. Az életrajzok sosem objektívek, mindig befolyásolja őket a kor, amiben írták őket és az író személye is. A legnagyobb hatással azoknak a szövegei voltak rám, akik együtt éltek vele, különösen azé az udvarhölgyé, aki a végén egyre többet helyettesítette őt.

Forrás: Cirko Film

A klasszikusok mellett modern zenéket is használsz a filmben, többek közt Camille-tól is. Az elején mintha egy punkbanda tagjai vonulnának fel lelassítva a lépcsőn. Mennyire akartad, hogy a punk-rock beleivódjon a történetbe?

Inkább az atmoszféra-teremtéshez akartam használni a punk zenét, Sisi lázadásának hangulatát akartam vele megfesteni. Hogyan reagál, hogyan hoz váratlan döntéseket. Sokan hasonlítják Sofia Coppola Marie Antoinette-jéhez, pedig pontosan ezt akartam elkerülni, nem akartam egy kosztümös filmet csinálni és telerakni modern zenékkel. Bele akartam szőni a zenét, de olyan számokat, amiket én szeretek. Írás közben is sokat hallgattam ezeket, jó társaság voltak a film készítésének útján. Sosem vonzott a klasszikus filmzene.

A film arról is szól, hogy a külsőnket mennyire befolyásolja, ahogy mások néznek ránk. Nemcsak az udvaron belül, hanem a korabeli média pletykáiban is sokat foglalkoznak Sisi külsejével. Mennyiben akartad, hogy rezonáljon a modern kori szépségkultusz vagy a média működésére?

Nagyon is fontos volt. Sosem érdekelt a klasszikus kosztümös film műfaja, hogy melyik császárnő kivel vagy mivel foglalkozott, nem néztem ezeket a filmeket. Kutatás közben olyan témát kerestem, aminek ma is van relevanciája, ami ma is fontos és érdekelhet embereket. Ő volt az egyik első áldozata a sztárkultusznak, borzasztó magas elvárásokat támasztottak felé, folyamatosan megfigyelték. A nyilvánosság előtt élte az életét, és ez is a mához kapcsolja őt, amikor a szociális hálón keresztül mi is kitárjuk az életünket mások felé. Ez egy ideig kellemes is lehet, de a híres emberek számára, akik rengeteg figyelmet kapnak és sosem lehetnek egyedül, nekik nagyon megterhelő tud lenni. Érdekesnek gondolom, hogy csinálsz valamit, amitől sikeres vagy, és azt akarod, hogy lássanak és értékeljenek téged, miközben ez azt is jelenti, hogy a magadról kialakított kép már nem tartozik hozzád, mindenkié lesz. Azt hiszem, vele is ez történt. 

Forrás: Cirko Film

Mai szemmel nézve egyértelműen evési problémákkal küzdött, honnan jön ez a feltételezés?

Nem vagyok benne biztos, mert a mához képest akkoriban nem volt olyan fontos, hogy valaki vékony maradjon, nem ez volt a klasszikus szépségideál. Azt olvastam, hogy sokan, akik étkezési problémákkal küzdenek, azért jutnak el odáig, mert a testük az egyetlen dolog, ami felett irányításuk van. Ahogy én láttam, Sisinek semmi tere nem volt az önkifejezésre, a változásra, egy fűző volt az élete. Az egyetlen dolog, ami felett uralma volt, az a teste.

Judith Kaufman operatőrrel hogyan zajlott a közös munka?

Most dolgoztunk először együtt, nagy tapasztalattal rendelkező operatőr. Fontos volt, hogy legyen tapasztalata az analóg technikával, mert filmre forgattunk. Ez teljesen más munkát igényel a kamera- és a világító csapattól, sokkal nagyobb pontosságra van szükség, nem lehet mindent utómunkában megoldani. Minden döntést a helyszínen kell meghozni, ami ott helyben stresszes, de sokkal fókuszáltabbak lesznek tőle az emberek. Ez a koncentráció csodálatos atmoszférát teremt a forgatáson, és különleges élmény, mert nem történik meg túl gyakran.

Judith-tal sokáig tartott az előkészítés, ő Berlinben volt, én pedig Bécsben, fotókat és filmeket küldtünk egymásnak, gyűjtögettük az inspirációt a film vizuális világához. A színészekkel való közös munkánál is sok szabadságot hagyok, nincsenek jelzések a földön, hogy hova álljanak, úgy mozognak, ahogy akarnak. Ha Vicky úgy dönt, hogy a jelenet közepén elhagyja a szobát, akkor el is hagyja. Mindenkinek fel kell készülnie ilyen esetekre, ami sokak számára megterhelő tud lenni. Judith azt mondta, sosem élt még át ilyen intenzív forgatást, ami ennyi figyelmet követelt tőle. Jó dinamikánk volt, nagyon intuitív, de a tökéletességre is törekszik, és mindig megtalálja az egyensúlyt a kettő között. 

Kifejezetten nőt kerestél operatőrnek magad mellé?

Nem, de az összes korábbi filmemben is nők voltak az operatőrök. Most sem volt szándékos, de mindenki, akit javasoltak nekem, vagy aki engem is érdekelt, az nő volt. Véletlenül történt így, de boldog vagyok. Az operatőr rengeteg embert irányít a setben. Nekem egy asszisztensem volt, de neki ott volt az egész kamera- és világítócsapat, húsz férfi ugrott a talpára, amikor ez a pici nő mondott nekik valamit, imádtam.

Forrás: Cirko Film

Erzsébet a való életben is láncdohányos volt?

Dohányzott, igen, nem tudom ennek mennyi köze volt ahhoz, hogy nem evett. De a nőknek akkoriban nem volt megengedett a dohányzás, nem az egészségük miatt, hanem mert nem volt elegáns. Nyilvánosság előtt sosem csinálta, de egyszer rajtakapták, ahogy egy hintóban dohányzik, és mindenki erről beszélt. Ez is egy kis része volt a lázadásának. 

Sok meglepetés ért vele kapcsolatban, amikor kutattad az életét?

Nem vártam sok meglepetést, mert eleve nem is tudtam róla sok mindent. A legérdekesebb felfedezés az volt, ahogy az életrajzát író emberek mennyire másképp látták őt, a különböző szemszögek miatt mintha mindig egy teljesen másik emberről olvastam volna. Ezt élveztem a legjobban, hogy nem csak egyfajta Erzsébet létezik, mint ahogy belőlem sem csak egy van. A lányom perspektívája rólam teljesen más, mint másnak. Ezen a ponton értettem meg, hogy azt csinálhatok az alakjával, amit szeretnék, mert ez az én értelmezésem lesz róla.

Nagyon sokáig tartott a kutatás, de a lázadásra való legkisebb törekvései voltak a legérdekesebbek nekem, amikor megpróbálta visszavenni az élete felett a kontrollt. Például amikor nem engedte, hogy többet lefessék, az az ő döntése volt. A festők valóban azt az utasítást kapták, hogy ezentúl fejből vagy egy korábbi kép alapján fessék le őt. Vagy ahogy elkezdett fátylat hordani, mert nem akarta megmutatni az arcát, és ezzel tulajdonképpen eltűnt az emberek szeme elől. Ezek mind nagyon izgalmasak voltak, sok teret adtak az értelmezésnek. 

Forrás: Cirko Film

Mennyire fontos számodra, hogy a szexualitását, a vágyait kifejező nőként mutasd be őt?

Erről a Sisi múzeum kurátorával beszélgettem, aki mindent tudott róla, de kritikus is volt vele kapcsolatban. Az egész életét vele töltötte, nagyon szereti őt, és amikor az állítólagos viszonyai szóba kerültek, tagadta őket. Először azt hittem, azért mondja ezt, hogy megvédje őt, de aztán elárulta, hogy abban az időben nem volt még fogamzásgátlás. Vagyis ha egy nő lefeküdt egy férfival, mindig számításba kellett vennie, hogy lehet, hogy teherbe esik, és semmit nem tud ellene tenni. Van egy kép a fejünkben ezekről a korabeli emberekről, hogy biztos mindenkinek volt valami viszonya, pedig nem volt egyszerű dolog szeretőt tartani. 

Gyermekeivel való kapcsolata is nagyon szorosnak van ábrázolva, ez is a valóságon alapul?

Ezzel kapcsolatban próbáltam közel maradni a valósághoz, mert érdekesnek találtam, hogy a kor, amelyben élt és a státusz, amit képviselt, egyáltalán nem várta el tőle, ő viszont nagyon is meleg és törődő édesanya volt. Valódi kapcsolatot ápolt a gyerekeivel, ami nem volt gyakori, mert mások nevelték és oktatták őket. 

Vicky Krieps-re írtad a forgatókönyvet?

Igen, eredetileg az egész az ő ötlete volt. 2015-ben dolgoztunk először és újra akartunk csinálni valamit együtt. Nem terveztem filmet készíteni Sisiről, nem tudtam miért érdekli őt annyira, de ahogy jobban beleástam magam, én is megértettem.

Vicky Krieps és Marie Kreutzer Cannes-ban 

Tartottál tőle, hogy mit fog szólni az osztrák közönség ahhoz, hogy a kedvencüket heroinozás és tetoválás közben mutatod?

Valóban volt tetoválása, és most már nekem is van egy olyanom, a filmbe az került bele, ahogy az én vállamra varrják fel a kis horgonyt. Nem tartok a reakcióktól, és mivel ez egy szerzői film, azt gondolom, hogy a közönség is másképpen áll az alakjához. Egy történész barátom mondta, hogy Sisi nem volt politikai figura, de amikor utánajártam, rájöttem, hogy ez nem igaz, nagyon is érdekelte a politika, csak egyszerűen nem volt szabad részt vennie benne. Fontos volt, hogy megmutassam, hogy igenis érdekelte az országa helyzete. Egy korszak végét akartam érzékeltetni az atmoszférával, hogy a monarchia már nem fog sokáig fennállni. És Sisi ezt pontosan tudta, írt róla. 

Lengyel Tamás pár pillanatra feltűnik a filmben Andrássy grófként. Hosszabb jelenete is volt, ami kikerült a filmből?

Igen, és nagyon szép jelenet volt, de sajnos nem fért bele a végső vágatba. Ez minden filmnél megtörténik, sosem tudhatod melyik jelenet fog kiesni. Tamás nagyon profin kezelte a dolgot, sok színész dühös lesz, amikor megtudja, hogy kivágták. Amikor elmondtam neki, azt válaszolta, hogy érezte, hogy így lesz, de minden rendben, ez egy ilyen munka. De a filmnek továbbra is fontos része marad. Az első terv eredetileg az volt, hogy Magyarországon forgassunk, de ez végül anyagi okokból nem jött össze.