A Médiatanács tévéfilmekre kiírt Fehér György pályázatán összesen hat nyertes pályamű született (a döntések részletesen itt). 44 millió forintos támogatást kapott a Kinofilm Miklauzic Bence (Ébrenjárók, A zöld sárkány gyermekeu) új tévéfilmjére, a Mennyből az angyal-ra. Miklauzic producere harmadik alkalommal lesz az operatőrként ismert Babos Tamás, és a rendező a forgatás szünetében elismerő hangon nyilatkozott róla: “Az a fajta producer, aki az alkotói oldalról jön, ezért nagyon pontosan érti a dolgokat és nem kell neki magyarázni, hogy mik azok a problémák és érzékenységek, amikre nagyon oda kell figyelni, akkor is ha kevés a pénz, hogy normálisan menjen a munka.” Egyébként ő indította be az egész produkciót: kérte fel a Maruszki Balázst (Ébrenjárók) forgatókönyvírásra, és Miklauzicot rendezőnek.

mennybolazangyal werk 11
Miklauzic Bence rendező Még több kép

A rendszerváltás idején játszódó tévéfilm Pátyon és Tökön készült mintegy 10 nap alatt: a forgatás közben kiderült, közel sem olyan egyszerű már 90-es évekbeli hangulatot árasztó falvakat találni, mint gondolnánk. Pátyon találták meg a méhészetet és a lakatosműhelyt, Tökön pedig a kocsma és szántóföld lett meg - sőt, mint az utcazárások során kiderült, éppen Tarr Béla házának utcájában forgatott a stáb. A történet a fiktív Kerepeshután játszódik, itt tűnt el a második világháborúban egy amerikai pilóta, akinek keresésére indul a 90-es évek elején amerikai fia, és csöppen bele a rendszerváltás utáni évek zavaros időszakába. “A bőrünkön érezzük nap mint nap, hogy a nemzeti múlt mit jelent: hogy bizonyos szegmenseivel mennyire problémás a szembenézés. A rendszerváltozás az origo: ez a történet arról szól, hogyan szelektálunk a múltban, ha olyat találunk benne, ami nincs ínyünkre. A dramaturgiát pedig az hajtja előre, hogy a különböző karakterek hogyan viselkednek ebben a határhelyzetben.” - vázolta a történetet a rendező.

mennybolazangyal werk 09
A forgatott jelenet Még több kép

“Persze, hogy nehezíti a forgatást, hogy a történet a 90-es években játszódik, hiszen nagyon kevés pénzből, nagyon kevés idő alatt próbálunk boldogulni. De ez egy tévéfilm: a külsők nagyon szerények, nagyrészt belsőkben játszódik, és a néhány alaphelyszínünket nagyon jól megtaláltuk. Nem az a cél, hogy a korszakot enciklopédikusan bemutassuk, tárgyban, ruhában le tudjuk jelezni, hogy mikor játszódik.” A történet a három főszereplő körül bonyolódik: Mike Kelly alakítja az amerikai kamionsofőrt, aki Kerepeshután keresi apja nyomait, ebben a Znamenák István által játszott polgármester-jelölt és a Stohl András, a falu Vasembere segíti. Az éppen forgatott jelenetben az amerikai fémdetektorral keresi a nyomokat a szántóföldön, Znamenák és Lengyel Ferenc kocsmáros ezen szórakozna, de szóváltásba keverednek a Vasemberrel.

Stohl András börtönbüntetése után ez az első filmszerepe: “Nagyon jól esett, hogy a fiatalabb rendező generáció is gondolkozik bennem, és őszintén meglepődtem, hogy Bence engem kért fel erre a szerepre, és nem csak a körülöttem lévő dolgok miatt, hanem egyszerűen azért, amit én most jelentek. Elsőre nagyon tetszett nekem, hogy ő a falu Vasembere, aki ugye egyrészt tényleg vassal foglalkozik, másrészt ha bemegy a kocsmába, akkor ott tényleg csend lesz. Itt a forgatás során értettem, meg, hogy azért kicsit meg van kattanva: vakon hisz a régi eszmékben, és a saját kis műhelyében akar epeda vasrugókat gyártani. Egyenesen és tisztán akar élni, nem akarja, hogy szétlopják az országot, de közben azért nem egyértelműen pozitív karakter. Ettől jó ez a könyv, mert nagyon jó sorsok vannak benne.” - vázolta Stohl András a szerepét, aki nagy meglepetésre bajuszban tért vissza a kamerák elé.

mennybolazangyal werk 10
Stohl András, a Vasember Még több kép

{extrainfo} “Mindhárman főszereplők vagyunk, három szálon fut a cselekmény is. Az amerikai fiú keresi az apját. Znanenák egy tipikus magyar figurát játszik, aki ki akarja használni ennek a lehetőségét arra, hogy politikai karriert fusson be. Nagyon hálás karakter, és a filmben iszonyú fontos, hogy valaki szerepazonos legyen, és amikor Znami a ruhapróbán felvette a jelmezt, már látszott, ahogyan fürdik az egész szerepben. Én a harmadik pillér vagyok, az amerikai fiú kettőnk között billeg.” - mesélt a partnereiről a színész. “Túl vagyok a nehezén, mert tegnap volt a nagyjelenetem, és most már teljesen megkönnyebbülten ülök itt. Előtte még nagyon koncentráltam, tartottam tőle, hogy sikerülni fog-e. De most nagyon boldog vagyok és jól érzem magam. Ja, és még sosem volt bajszom, ez is hatalmas élmény!” - mondta vidáman Stohl András.

Mike Kelly-t legutóbb a Kolorádó Kidben láthattuk az angol újságíró szerepében, de több hazai szuperprodukcióban (A katedrális, Robin Hood, Hellboy) is feltűnt. “Fred egy olasz származású amerikai kamionsofőr, aki Detroitban nőtt fel. Pilóta édesapja ebben a térségben tűnt el a második világháború idején. A kutatás során idekerül ebbe a faluba, ahol senki sem tud angolul - ez neki egy teljesen más világ. A sok dollár érdekli a helyi embereket, de segíteni nem annyira akarnak.” - foglalta össze a történetét a színész. “Nagyon jó érzés ekkora színészekkel együtt dolgozni, voltak már óriási helyzetek, amikor felállt a hátamon a szőr. De szegény Fred a végén nem lesz olyan boldog, mint én most vagyok. Magához vesz egy üveg kommersz italt, és szépen be fog rúgni, így a zárójelenetben Atusé a főszerep, aki egy kicsit tud angolul és segít nekem a fordításban, így kulcsszerepe lesz a zárlatban!”

Mike Kelly egyébként Fredhez hasonlóan 1991-ben érkezett először Magyarországra. “A Közgázon tanultam politikát és gazdaságot - de egyáltalán nem érdekelt, mai napig nem is értem, hogy miért csináltam. Sokkal inkább érdekelt a színház, így a Merlin Színházban dolgoztam sokáig, majd létrehoztuk a Madhouse társulatot. De én is találkoztam azzal a filmbeli jelenséggel, amikor valaki csak ígérgeti, hogy segít, de aztán semmit nem tesz az ügy érdekében.”

 

mennybolazangyal werk 06
Mike Kelly fémet keres  Még több kép

 “A tévéjáték a kádárkorszak, illetve a rendszerváltozás kisemberének apró élethazugságairól, túlélési trükkjeiről, a múlttal való szembenézés nehézségéről szól.” - áll a szinopszisban. “89-ben érettségiztem, persze, hogy minden érdekelt akkoriban, minden tüntetésre eljártam, vízlépcsőtől kezdve, mindenre.” - emlékszik vissza a rendező. “De mostanában nagyon sokat beszéltünk arról, hogy ebben a korszakban milyen mágikus hatalommal bírtak tárgyak, a Bécsből hozott kóla és társai. A filmben Frednek van egy Polaroid gépe, amit teljes természetességgel vesz elő a kocsmában, vagy hozta magával ezt a fémkeresőt, ami szintén egy nagyon valós dolog, emberek a mai napig élnek ebből, hogy fémet keresnek katonai térképek alapján második világháborús helyszíneken.”