A színészek közül Döbrösi Laurát és Olasz Renátót kérdeztük arról, hogy ők milyennek látják a második évadot az elsőhöz képest. A Miklósi Mirát játszó színésznő szerint technikailag is szintet lépett a sorozat, immár jobban hasonlít egy mozifilmre, mint tévészériára. A második szezonban több az akciójelenet és a komplex kameramunka (kránozástól Steadicamig). Miklósi Márk megformálója szerint dramaturgiailag is izgalmasabbá vált a történet, az első évadban lefektetett alapokra építve immár még árnyaltabban lehetett ábrázolni a karaktereket. Egyetértettek abban, hogy az új évad talányosabb az előzőnél, így aztán színészileg is nagyobb kihívást hozott magával. Kimondottan feladatuk volt “többértelműen” játszani. Szerintük a színészi szabadság és kreativitás egy HBO sorozat esetében nem a forgatókönyv dialógusainak elvetésében és az improvizálásban, hanem a szövegek elmondásának hogyanjában és a non-verbális játékban nyilvánul meg.

Janka, Hollós és Attila, azaz Waskovics Andrea, Kovács Tamás és ifj. Vidnyánszky Attila

Kérdezhettünk a fiatal újonc színészektől is, akik a felnőtt főhősök (Miklósi Attila és Janka, Hollós Endre, Gáll Feri) gyermekkori alteregóit játsszák. Ifj. Vidnyánszky Attila (Attila), Waskovics Andrea (Janka), Kovács Tamás (Hollós) és Fehér László (Gáll) egyetértettek abban, hogy a casting korántsem hasonmásverseny volt, nem fizikailag kellett hajazniuk a sorozat főhőseire vagy főszereplőire, a manírjaikat sem kellett utánozniuk, helyette a karakterek habitusát kellett tudniuk megragadni és eljátszani. A ‘90-es években játszódó történetszálra úgy készültek, hogy archív felvételeket mutattak nekik az érából, filmek közül például Bereményi Géza munkáját, A turnét. 

A sorozat felnőtt főhőseit alakító színészeket (Thuróczy Szabolcs, Ónodi Eszter, Anger Zsolt, Végh Zsolt) arról kérdeztük, felismerik-e az írók (Tasnádi István, Zomborácz Virág, Lengyel Balázs) stílusát. Szerintük mind a forgatókönyv, mind a kész sorozat esetében tökéletesen egységes a végeredmény, legfeljebb nüanszokból lehet következtetni arra, hogy mi kinek a fejéből pattanhatott ki. Egyetértettek abban is, hogy Zomborácz női érzékenységet hoz a sorozatba, neki olyasmihez is van „antennája”, amihez a fiúknak nincs, és erőssége az abszurd humor is. A két férfi író, Tasnádi és Lengyel stílusát már nehezebben különböztették meg, ebben szerintük legfeljebb az előbbi színházi munkássága jelenthet fogódzót, ami szintén az írók harmonikus csapatmunkáját bizonyítja.  

Mátyássy Áron instruálja a színészeket: Anger Zsoltot, Mészáros Árpád Zsoltot és Olasz Renátót / Fotó: Pozsonyi Janka (Nézz még több forgatási fotót, itt!)

A Lengyel, Zomborácz és Tasnádi alkotta írószoba azért is különleges, mert mind írtak már elkészült nagyjátékfilmet, sőt, rendeztek is egyet-egyet. Amellett érveltek, hogy rendezői tapasztalat és ambíció birtokában tudnak csak igazán hatékonyan leforgatható jeleneteket írni, ugyanakkor szabadságot is ad számukra, hogy nem kell arra gondolniuk, hogyan veszik majd fel és gyártják le az adott szcénát. Írhatnak bonyolultabb szekvenciákat, nem kell egyszerűségre törekedniük. Abban is megegyeztek, hogy nagy élmény kijárni a forgatásra és látni az HBO népes stábját dolgozni, de egy író közben feleslegesnek is érzi magát a szettben, próbál nem útban lenni.  

Készül a 2. évad / Forrás: HBO

Kérdeztük őket arról is, mi alapján dől el, hogy a közös brainstorming után ki ír meg egy adott epizódot. Szerintünk közülük mindenkinek vannak erősségei, kedvenc témái vagy olyan személyes tapasztalatai, melyek alapján passzol hozzájuk egy-egy része a cselekménynek, de nem tulajdonítanak nagy jelentőséget ennek, mivel előfordul, hogy a jelenet, ami miatt az adott epizódot maguknak akarták, később átkerül egy másikba. Zomborácz ezért például mindig a kettes epizódot írja, bármi legyen is benne.  

Elárulták azt is, hogy nem csak ők hárman találják ki a cselekményt, de a producerek közül Krigler Gábor showrunner is, sőt, az Aranyélet az ő „gyermeke”. Nagyon szorosan dolgoznak együtt a cselekményről való ötletelés során, ami azért üdvös, mert így nagyon gyors visszajelzéseket kapnak, míg máskor a producer egy-egy végső változatot véleményez, és ha nem tetszik neki, amit lát, akkor az írók rengeteget dolgoztak fölöslegesen. Szerintük Krigler kardoskodott a rendszerváltás idején játszódó történetszál mellett is. A showrunner megerősítette, hogy saját tapasztalatai köszönnek vissza a sorozatban, főleg a ‘90-es évekbeli szálban. Vágya volt a rendszerváltást feldolgozni, de főleg az érdekelte, hogyan tud ezzel a jelenre reflektálni, egy kizárólag a múltban játszódó történet kevésbé érdekelte volna. Hozzátette, hogy a múltbeli szál részben az első évad flashbackjéből sarjadt, amivel nagyon elégedettek voltak.  

Mátyássy Áron / Fotó: Pozsonyi Janka

Ami a két direktort (Dyga Zsombor, Mátyássy Áron) illeti, a kész sorozat tökéletesen egységes stílusa gyökeresen eltérő forgatási habitust takar, aminek különbségeit Anger Zsolt foglalta össze legtalálóbban: főiskolai művészettörténet-tanárát, Balassa Pétert idézte, aki szerint dionüszoszi és apollóni típusú alkotók léteznek, és Dyga az előbbi, Mátyássy pedig az utóbbi. Tűz és víz. Úgy egészítik ki egymást, mint jin és jang. Dyga impulzív, energikus, pörgős, Mátyássy megfontolt, nyugodt, aki akár kétféleképpen is felvesz egy jelenetet. Az írókhoz hasonlóan ők is egyénileg jegyeznek egyes epizódokat, de előfordul, hogy belerendeznek a másik részébe, vagy ők vágnak meg benne egy-egy jelenetet, szekvenciát. A képi világ egységességét Marosi Gábor operatőr szavatolja, akivel sokat egyeztetnek a rendezők. Marosi számára volt a legfárasztóbb munka a forgatás, mivel neki mind a 80 napon dolgoznia kellett, reggeltől estig. Az operatőr szerint azért is jó ötlet két rendezővel készíteni a sorozatot, mert egymásnak is adnak visszajelzéseket.  

Lengyel Balázs, Tasnádi István, Dyga Zsombor és Mátyássy Áron / Forrás: HBO

Nem csak Marosi számára volt viszont kemény munka a forgatás. A rendezők arról beszéltek, hogy ezúttal jóval nagyobb elvárásoknak kellett megfelelniük, hiszen második évadot forgattak egy roppant sikeres első után. Az egyik szegmens, amiben az új szezon szintlépés az előzőhöz képest, a több akciójelenet, noha azért hollywoodi látványpornóba sem megy át a sorozat, az első három részben például alig látni ilyen szcénát. Mátyássy szerint hiába a kis képernyő, az Aranyélet forgatásán több idő és erőforrás áll rendelkezésre megtervezni, elpróbálni és leforgatni az akciókat, mint egy mozifilm alkalmával. A legnagyobb kihívás azonban szerintük a ‘90-es években játszódó szcénák forgatása volt. Ennek a szálnak eltérő a stílusa, amire nem csak utómunkával és szűrőzéssel erősítettek rá, de tágabb optikákkal, nagy látószöggel és kézikamerázással is. Meg akarták idézni a kor stílusát és filmes technikáit, amire a Zsötem című mozit és Kardos Sándor világát hozták fel példának.  

„Efölött itthon már nem nagyon találsz munkát” - mondta Dyga arról, hogy miért nem volt kérdés, visszajönnek-e a második évadra. A harmadik szezonról annyit tudtunk kiszedni a Döbrösi-Olasz duóból, hogy már behívták őket egy másfél órás megbeszélésre, amin arról kérdezték őket, hogyan képzelik el a karakterük jövőjét egy esetleges új évadban, ami persze még nem kapott zöld utat.  

Az Aranyélet új évadának első része most regisztráció nélkül megtekinthető az HBO GO-n.