Besnyő Dániel: Négy éve kezdtünk el először együtt dolgozni Luke Skywalker barátommal az Átrium Filmszínház indulásakor, az után vált egyértelművé a számunkra, hogy valami különlegeset kell kitalálnunk. Egy átlagos mozinál nagyobb élményt akartunk adni az embereknek, tematikában és hangulatában is. Valamit, ami többet tud, így merült fel, hogy milyen jó lenne a csillagos ég alatt mozit csinálni. Az egész két filmőrült találkozásából indult, én a gyerekkorom egy részét mozikban vagy édesapám vhs kazettái előtt töltöttem, és nyilván emellett a balatoni kertmozik és Budapest rég bezárt moziijai is ihlették a Rooftop Cinema beindítását. Ezért is vetítünk főleg kultfilmeket és ezek hangulatát próbáljuk újra feléleszteni. Sok olyan filmet is bemutatunk, amik annyira régiek, hogy a legtöbb fiatal már nem láthatta mozivásznon, legfeljebb dvd-én, vagy vhs-en, vagy a televízióban. Ez egy ilyen filmklub-szerűség, a mozi hangulatával és még annál is több egy kicsit.
Filmhu: Beszálltatok egy létező nemzetközi vonulatba a tetőtéri vetítésekkel, vagy teljesen saját ötlet volt a rooftop cinema?
BD: Be is szálltunk, meg nem is, létező is, meg nem is ez a vonulat. Az biztos, hogy az elmúlt öt-tíz évben nemzetközileg óriási divat lett a rooftop és a loft a zenei bulik terén, példának említhetném a Martini bárt New Yorkban, de nem kell messze mennünk, igen nagy rooftop őrület van Londonban és Barcelonában egyaránt, sőt láttam már teniszpályát is egy ház tetején. A helyszínünk adva volt, mert a város legnagyobb egybefüggő tetőteraszát kerestük meg, hogy filmvetítéseket szervezzünk, és erre a Corvintető felelt meg a legjobban.
Filmhu: Mitől más nálatok a mozizás, mitől több az élmény?
BD: Az a célunk, hogy minden egyes film köré tematikus programokat szervezzünk, így tudunk többet adni egy egyszerű filmvetítésnél. Ez lehet színházi performansz, lehet zenei, az egyik vetítésen például speciális dollárokat szórtunk az égből, a film egyik jól meghatározott pontján. Egy pillanatra gazdagok lehettünk, a Wall Street farkasához méltóan. Ha találunk olyan zenei előadót, aki valamilyen formában illik egy filmhez, akkor megpróbáljuk elhívni, tavaly előtt a Drive vetítésekor készült el a Mary Popkids zenekar Night Drive videoklipje, mi meg összekötöttük a két eseményt, a film elé szerveztük a videoklip premierjét. Mindig kitalálunk valamit.
(fotó: Soos Bertalan)
Filmhu: Miben fejlődtetek? Hova akartok eljutni?
BD: A rövid távú fejlesztések során idén eljutottunk odáig, hogy a Corvintető tetőteraszát a mozi igényei szerint alakították át, több mint 100 fővel bővült a befogadóképesség, a többpontos hangosítás révén sokkal jobban szólnak a filmek, elkészült az új VIP terasz is, extrém kilátással, ahonnan már a Gellérthegy is jobban látható. Nem is beszélve a 7 és fél méteres mozivásznunkról. A hosszú távú céljaink pedig továbbra is azok, hogy minél több exkluzív tematikus vetítést szervezzünk egyre nagyobb performanszokkal és minél aktuálisabb, akár premier előtti filmekkel. Remakek esetében levetítenénk az eredeti filmeket, és idén is itt lesz nálunk a Busho Filmfesztivál legnagyobb helyszíne, szeptember elején.
Filmhu: Van-e olyan tervetek, hogy más tetőteraszokat is bevonnátok a vetítéseitekbe?
BD: Természetesen szeretnénk minél több tetőteraszon eseményeket szervezni, sőt a Budapest 100 keretében tavaly a Budapest Retrot vetítettük a Móricz Zsigmond körtér egyik házának tetején. De azért Budapesten egy kicsit nehéz, mert kevés a tetőterasz. (Ezúton is kérem, ha valaki jó tetőteraszokat ismer, írjon nekünk, mert szívesen vinnénk a filmjeinket.) Bár rendszeresen figyeljük a Google mapset, de az nem frissül olyan gyorsan, mint ahogy átépül a város és a tetőteraszok.
(fotó: Soós Bertalan)
Filmhu: Együttműködtök a Budapest Essentials-el is, velük mit terveztek?
BD: Együtt szervezzük a Cinepool rendezvényt, ami kifejezetten egy fürdőzős-mozis vetítés lesz Csillebércen a Napozóban, most vasárnap este. Speciális vízi mozit tervezünk, a tematikája is a vízhez kapcsolódik majd, Danny Boyle 2000-ben készült filmjét A partot vetítjük nyári különkiadásunkban. De nagyon sok álomtervünk van még, gigatematikus rendezvényeket szeretnénk összehozni, például a Balaton közepén valamit, és nagyon szívesen vetítenénk nagy klasszikus filmeket egészen speciális helyszíneken. Pár éven belül reméljük, hogy ez is kialakul majd.
Filmhu: Épületvetítéssel is foglalkozol, a Budapest VJ Centrumnak is alapító tagja vagy. Legutóbb a Nagyvásártelepen láthattuk a munkádat.
BD: Az a másik énem, a médiaművészet határterületei érdekelnek, installációk, díszletek, vizuális felületek tervezése, architektúrákra vetítés. Ezeknek abszolút része a mozgókép és a film is. Szellemvárosok fényei beta-munkacímmel, egy olyan projectet szeretnék elkezdeni, aminek a Nagyvásártelep volt a második állomása. A célom különböző elhagyatott, kihalt, mára már bezárt építmények, mérnöki találmányok, mindenféle régi ipari helyszínek újraértelmezése és bevetítése lenne, úgynevezett projection mapping. Szeretném egy kicsit újra feléleszteni ezeket a tereket, hogy visszatekintsünk a múltba és egy kis nosztalgiával beleássunk abba, hogy hogyan működtek régen ezek a terek. Először a kelenföldi hőerőmű egyik bezárt csarnokában vetítettünk digitális projektorral. A Nagyvásártelep esetében jó apropó volt egy speciális buli, ott én kerestem meg a szervezőket, hogy vetíthessek. Hiszen már lebontásra ítélt épületről van szó, egy gigantikus méretű csarnokról, ami az egyik ipari központja volt egykor Budapestnek, még varrógyár is volt benne. Ki tudja, hogy meddig marad fenn, mikor dől össze. Egyébként a Corvin áruház története is elég szomorú. A szocreál takarás alatt gyönyörű szép századfordulós homlokzat van, amit rendbe kellene tenni.
Filmhu: A Budapest Secret Cinema szintén hozzád köthető. Mitől más, mint a Rooftop Cinema? Minden titokban zajlik?
BD: Majdnem. Minden esetre titkosabb helyeken titkosított filmeket vetítünk. A Budapest Secret Cinema egy meglévő nemzetközi koncepció magyar változata, tisztelgés a londoni Secret Cinema előtt. A lényege, hogy olyan bezárt helyszíneken, indusztriális környezetben, vagy a közönség által még soha meg nem nyitott helyen szervezzünk filmvetítéseket, ahol még soha nem volt. Fontos, hogy a vetítés arculatában és tematikában is illeszkedjék az adott helyszínhez. Eddig úgy működött, hogy a közönség szavazhatott egy adott rendező filmjeiből és egy nappal a vetítés előtt derült ki, hogy mit láthatnak.
Elég nehezen indult ez a project, még kísérletezünk vele, fejlesztjük, keressük a közönségünket, és a helyszíneket. A cél az lenne, hogy mint Londonban, az utolsó pillanatban derüljön csak ki minden a közönség számára, például rejtvények megoldásával. Itthon nem könnyű bezárt helyeket kinyittatni és odaszervezni rendezvényeket. Szinte lehetetlen. Éppen ezért eddig csak félig kinyitott helyeken vagy meglévő helyeken vetítettünk, például a Kazinczy utcában található Tesla nyitásakor a Nicola Tesla munkásságáról szóló Tökéletes trükköt mutattuk be. Az Ankertben is volt télen egy vetítéssorozatunk, vagy most hétvégén a Csillebérci gyermektábor egykori kő mozijában, a következő a Napozóban lesz, a Budapest Essentials keretében. Nagyon fontos a számunkra, hogy jogtiszta filmeket mutatunk be, egyszerű non-theatrical jogokat vásárolunk minden programunkra. Sőt az is, hogy a film rendezőihez is eljusson a vetítéseink híre.
Filmhu: Van-e valamilyen titkos vágyad, amit le szeretnél vetíteni?
BD: Az egyik álmom számos nagy filmklasszikus egyedi helyszínen való bemutatása mellett az, hogy egyszer a saját filmemnek, a Preface-nek is meglegyen a bemutatója. Körülbelül hat éve készül, és még sok év kell hozzá, mert az utómunkák még mindig tartanak. Egy science fiction kisjátékfilmről van szó, amit annak idején három egyetem együttműködésében egy vizsgafilmként forgattunk le Etyeken. Révész Bálinttal, Fogarasi Gergellyel és Kalmár Bencével együtt rendeztük, angol koprodukcióban. És be is van regisztrálva a Filmhun, méghozzá ITT
(a címlapfotót Szemerey Bence készítette)