2011. 05. 07. Vodál Vera
Moziba be: MOME különprogram a Filmszemlén
Freeze, Szofita Land, Szent Péter Dáciája, Sodrásban,
A MOME különprogram vastagon aláhúzza azt a tendenciát, amelyet a 42. Magyar Filmszemle animációs versenyprogramja tükröz: a fiatal, bátran kísérletező eredeti és minőségi munkákat felvonultató MOME hallgatók minden okot megadna arra, hogy a magyar animációs szakma újbóli felvirágzását reméljük tőlük.
Mime Appétit (r: Bucsi Réka és Varga Petra)
Bucsi Réka és Varga Petra 2008-ban nyertek felvételt a MOME animáció szakára. A Mimé Appétit Némafilmes korszakot idéző pantomimjáték - két vicces figura harca egy tál ételért. A vicces kis filmetűd zenéje és a pantomimhoz igazított hangmérnöki munka abszolút találó és üdítő látni, hogy néhány fiatal animátor nem feltétlenül a felnőtt/művészfilmes irányt vette célba. Egy egyszerű vállalás 100%-osan teljesítve.
Öt, hat, hét (r: Fekti Balázs) A fehéringes műszakvezető megelégeli a gyári meló elviselhetetlen monotonitását és egy nap bedob egy LSD-t elalvás előtt, hogy azután álmában Bruce Willist játszhasson repülő ötszögeken ugrálva és egy furcsa piros bogárnak mutasson be áldozatot - a film alapjául szolgáló azonos című
Lázár Ervin novella ismerete nélkül legalábbis valami ilyesmi jön le a történetből az egyszeri nézőnek. A megállás nélkül szóló zene rátelepszik a filmre, nemhogy segítené azt, de mintha folyamatosan ellene dolgozna. Az Öt, hat, hét képi világa túlontúl eklektikus, a film elején látható gyárjelenetek egy letisztult, Orwell 1984-ét idéző alkotást ígérnek, majd jönnek a fehér hátteres sci-fi-s akciójelenetek és végül a giccses videoklipeket idéző finálé a húsevő virággal. Fekti Balázs túl sokat vállalt a magvas gondolatokat pedzegető novella feldogozásával, olyat, amibe valószínűleg még sokat látott alkotóknak is beletörne a bicskája. Az atmoszférateremtés és a film magas színvonalú technikai kivitelezése azonban kecsegtető ígéret a jövőre nézve.
Mézes-mázos (r: Jurik Kristóf, Tóth Luca)
A kuglóf és a fánk macska-egér harca. A kuglóf mazsolázgat, a fánk pedig bután nézi. A fánk a jó öreg "Nézd, repülő!" trükkel eltereli a kuglóf figyelmét és benyakalja az összes mazsolát. A kuglóf erre bosszút esküszik. A végső kegyelemdöfés következik a gonosz cukormázas fánktól. A Mézes-mázos-ban - a Mime Appétit-hez hasonlóan - az a legjobb, hogy egy kedves mesesorozat egy epizódja is lehetne. Ugyanakkor árad belőle az egyetemista filmekre jellemző alkotói szabadság, nincs konformizmus, nincs izzadságszag, megfelelni akarás is csak a minőségi mutatók szintjén van jelen.
Ill Nino: Finger painting (r: Kádár Róbert)
Kádár Róber a NU metalt latinos elemekkel ötvöző new jersey-i Ill Niño zenekarnak készített abszolút MTV kompatibilis videoklipet Lilről, egy földre tévedt, beilleszkedési zavarokkal küszködő démonról. "Lil elindul felfedezni a számára izgalmasnak és szépnek vélt világot, ám ez a világ más, mint ahogyan azt Lil elsőre gondolta. Menekülnie kell az emberek előítéletei elől, ám az ámokfutást az Ill Nino is figyelemmel kíséri" - áll a szinopszisban. A pörgős computeranimáció egységes világa teljes összhangban van a zenével, és slusszpoénként még a zenekar is 'megelevenedik' a klipben.
Változás (r: Kiss Virág)
Egy fiatal lány, aki elsején eldönti, mától megváltozik. Nem eszik sokat, nem beszél butaságokat, megtanul főzni, sportol, nyitottabbá válik és naponta megismerkedik öt új emberrel, képzi a hangját és többet foglalkozik az ország ügyeivel. Persze folyton ott van a kísértés, a szomszédnéni, aki sütivel eteti, a szkeptikus én, aki kudarcra ítéli a dolgot és a jedivé változás próbája. "Mégis mit kezdjek a szabadságommal, ha fogalmam sincs róla, hogy mi a célom?" Gyorstalpaló egzisztenciális válságban szenvedő fiatal lányoknak, amely egy ponton keresztény tanmesébe fordul. Eredeti és letisztult a film kék-fehér-piros vonalrajzokból építkező képi világa, és Stevanovics Angéla is remek választás volt az egyszerre bizonytalan és eltökélt főhős szerepére.
Szent Péter Daciája (r: Kreif Zsuzsanna)
Cserna-Szabó András novelllája alapján készült a Szent Péter Daciája, amely groteszk története és a tobzódó képi gegek és vizuális világa miatt Kovásznai György animációit juttatta eszembe. Kreif Zsuzsanna vizsgafilmjének története szerint Balogh András (???) kőműves és munkatársai autópálya-építés közben megtalálják Szent Péter "alkatrészeit". A férfi célul tűzi ki, hogy bebizonyítja a világnak, az ő városa Szent Péter városa. Gyűjtésbe kezd, majd családjával és egy Daciával elindul a Vatikánba, hogy jobb belátásra térítse a Pápát. Az út végkimenetelét némileg homály fedi, annyi biztos, hogy a nagymama kimúlik az országúton, a Dacia pedig elrepül a Vatikán kapujában.
Sodrás - Corriente (r: Szabó Dorottya)
Pszichedellikus zenére készült meditatív animáció a víz alatti világról. Az egykedvűen sodródó vízből kimegyünk a színes és lüktető szárazföldre majd visszatalálunk a habok közé. De az is lehet, hogy valami egészen másról van, Szabó Dorottya filmje nem narratív film, hanem egy zenére épülő sodródás, egy afféle hangulatfilm, anamorfizálódó lényekkel. Az analóg és digitális technikákat ötvöző diplomafilmről opponense ekképp nyilatkozott egy blogon: "Inkább átérezhető, mint megfejthető a film, alkalmas arra, hogy beleringassuk magunkat a repetitív, önnemző, kormányozatlan, vágás nélküli látványvilágába, ahol a tudatmélyre süllyedt Atlantiszok szövevényes utcahálózatán mindig ott bolyong egy még meg sem született alteregónk."
Szofita land (r: Tari Zsófia)
A
Szofita Land egy vizuális orgia, tobzódik az ötletesebbnél-ötletesebb képi megoldásokban, már az elejefőcímnél megveszi a nézőt kilóra. A pár perces kisfilm alapján nem egyértelmű, hogy mi végre készült az animáció, de, amennyiben egy reménybeli mesesorozat spotfilmje, úgy a sorozat már biztosan számos drukkert gyűjtött maga köré. A filmben zseniális karakterek vonulnak fel, a hátterek eszméletlenül ötletesek és ízlésesek, a képi világ sokszínű, mégis abszolút egységes. A kisfilm angol nyelvű dalát kifejezetten ehhez az alkotáshoz készítették, noha a profi dallam, szöveg és hangzás alapján akár egy angol animációs stúdió is írathatta volna, készülő animációs sorozatának főcíme gyanánt. Tari Zsófia diplomafilmjében több iskolatársa is oroszlánrészt vállalt, a profin összerakott animációról, Szofita land-ról biztosan hallunk még.
Freeze (r: Tóth Balázs)
A Freeze a világűrben játszódik egy űrhajóban, amely talán Noé bárkája analógiájára menti ki a hibernált állatokat az utolsókat rúgó földről. Ám a kanos mosómedve egy műszaki hiba miatt kiszabadul a jeges búra alól és randalírozni kezd. Az űrhajó vezetője próbálja megakadályozni a fürge mókust, ám saját kardjába dől az elefánt visszafagyasztásakor. A Szofita landhoz hasonlóan egy nemzetközi viszonylatban is helytálló mesesorozat egyik epizódja lehetne a Freeze, leszámítva a 18+-os finálét, amelyben a kanos mókus magáévá teszi a mókuslányt. Tóth Balázs fimjét - több iskolatársáéval egyetemben - vetítették a Brussels Animation Film Festival Animated nights panoráma programjában.