Hogyan kell egymilliót lopni? (How to Steal a Million, 1966)

Ebben a habkönnyű vígjátékban két legendás filmsztár, Audrey Hepburn és Peter O’Toole próbál eltulajdonítani egy szobrot Párizs egyik szigorúan őrzött múzeumából. Persze, megkapjuk a a műfak szokásos kellékeit, a tervezési fázist, majd a rablást, de a lényeg itt az, hogy a két színész végigbohóckodhassa a játékidőt. A hátteret mindehhez a francia főváros nyüzsgő közterei, ódon épületei, és a felső tízezer által látogatott éttermei és bárjai adják. Hepburn és O’Toole frenetikusak együtt, ahogy egymással incselkednek, az a komédiázás magasiskolája.

Peter O'Toole és Audrey Hepburn a Hogyan kell egymilliót lopni című filmben (fotó: 20th Century Fox)

O'Toole eljátssza, hogy ő egy mestertolvaj, csak hogy az őzikeszemű szépség közelében maradhasson, Hepburn pedig erről mit sem sejtve felbérli a férfit, hogy lopja vissza apja szobrát a múzeumból, mielőtt még kiderülne, hogy az egymillió dollárra taksált szobor valójában hamisítvány. A rablás közepette természetesen megtörténik az elkerülhetetlen, és egymás karjaiban találják magukat. Ellenállhatatlan homorú, súlytalan, mint egy tollpihe, tökéletes randifilm.

A gyalogáldozat (Gambit, 1966)

A heist-filmek állandó attributuma az a jelenet, amikor a tolvaj előadja a lehetetlennek tűnő, de precízen végiggondolt mestertervét. Aztán később azon izgulhatunk, vajon a gyakorlatban ez hogyan valósul meg. A gyalogáldozat ebből a műfaji építőkockából csinál frappáns viccet: Michael Caine öntelt modora eleinte megtéveszt minket, a szemünk előtt pörög az elképzelt, tökéletes bűntény, hogy aztán később azon nevessünk, valójában mennyire kontár és kispályás is ez az önjelölt mestertolvaj.

Shirley MacLaine és Michael Caine A gyalogáldozat című filmben (fotó: Universal)

Egy felbecsülhetetlen értékű, antik szobrot próbál meglovasítani egy közel-keleti multimilliárdos lakosztályából, és hogy a rablás sikerüljön, felbérel egy táncosnőt, aki megszólalásig hasonlít a férfi elhunyt szerelmére. Shirley MacLaine elbűvölő, szép lassan kiderül a karakteréről, hogy sokkal talpraesettebb és eszesebb, mint a Caine által alakított szélhámos.

A Thomas Crown-ügy (The Thomas Crown Affair, 1999)

A gazdagok és szépek világában kellemes érzés elmerülni, hát még akkor, ha nem elégszenek meg a  dőzsöléssel, mint fő időtöltéssel. Pierce Brosnan finom modorú, sármos playboya például egy méregdrága Monet-festmény ellopásával pezsdíti fel a hétköznapjait. A filmet indító rablást látva alighanem, még a Ruben Brandt, a gyűjtő mestertolvaja, Mimi is elismerően csettintene.

René Russo és Pierce Brosnan A Thomas Crown-ügy című filmben (fotó: UIP-Duna Film)

A Monet eltulajdonítása csak a bonyodalmak kezdetét jelenti, feltűnik a színen egy kezdetben jégcsapként viselkedő, rendkívül intelligens nyomozónő (René Russo) is, akinek rögtön gyanús lesz a milliárdos üzletember. Thomas Crown amúgy a Metropolitan Museum of Art-ba, Brandték pedig a szintén Manhattanben található Museum of Modern Art-ba törtek be, hogy magukkal vigyék Andy Warhol Elvisét. Crown a film befejezésében ráadásul még vissza is tér a bűntett színhelyére, hogy az első lopásnál is szenzációsabb mutatványt hajtson végre.

A Hamis Izabella (1968)

Nagyítóval kell keresni a jó krimit a szocialista korszak magyar filmjei között, a kitartó kutakodás árán, viszont olyan gyöngyszemekre lelhetünk, mint A Hamis Izabella. Az alaphelyzet mai szemmel is izgalmas: a Ruttkai Éva által játszott gimnáziumi tanárnő véletlenül keveredik bele egy gyilkossági ügybe. Ő csak az egyik, napok óta hiányzó diákját kereste, helyette viszont egy hullát talált.

Kovács Kati A Hamis Izabella című filmben (fotó: Mokép)

És ha már ott volt, felcsap önjelölt nyomozónak, tovább keresi a kamaszlányt (Kovács Kati), a gyilkost, és lassan arra is fény derül, mi miatt szúrták le az öregasszonyt. Egy rendkívül sokat érő spanyol bélyeg miatt, amit természetesen többen is meg szeretnének szerezni. Ruttkai Éva krimihősnek is kiváló, a mellékszereplők közül a csodabogár férjét játszó Kállai Ferenc viszi a pálmát, aki a papírjai közül felnézve, csak a film legvégén szembesül azzal, milyen veszélyes ügybe is keveredett az ő Mártája.

A Pogány Madonna (1981)

A Tihanyi Apátság épületéből az éjszaka leple alatt ellopnak egy görög eredetű aranyszobrot, a címbéli Pogány Madonnát. Így kezdődik az elmúlt évtizedekben hatalmas sikert befutott Bujtor István-film, amiben a műkincsrablás tulajdonképpen csak egy apropó ahhoz, hogy aztán Ötvös Csöpi megmutassa, milyen is a magyar szuperzsaru.

Hernádi Judit és Bujtor István A Pogány Madonna című filmben (fotó: Mokép)

A receptet Bud Spencer pofozkodós vígjátékai szolgáltatták, azt ültették át magyarországi, illetve szocialista viszonyok közé. Ötvös verekszik, vitorlázik, helikopterről lóg, és még a dumája is hibátlan, Kardos doktor (Kern András) pedig állandóan éhes, és jobbára csak hátráltatja a nyomozást. A végén persze megtalálják az aranyszobrot, és ahogy az egy szocialista országhoz illik, a tettes a határon túlról, a bűnös Nyugatról érkezett. Ezerszer láttuk már, de még mindig jó nézni a retróvá nemesedett Balatont.