A berni követ első kockáival, kamaradráma-jellegével és választott műfajával bármennyire is azt sugallja, nem a forgatókönyvíró Köbli Norbert korábbi, A vizsga című filmjének utánnyomott változata kíván lenni. A svájci történet vállaltan kevesebb – kevésbé ambíciózus és konzervatívabb történetvezetéssel bíró fikció –, ugyanakkor talán akaratlanul is több, mint a csavaros kémthriller: egy kiforrottabb, érettebb és történelmi szempontból jelentősebb film.

Bár a történet két évvel a forradalom után játszódik, a rendező Szász Attila és Köbli filmje mégis egy ízig-vérig ’56-os sztori. Hősei szabadságharcosok, akik a forradalom értékeiért küzdenek, lehetőségeikhez mérten, idegenbe szakadva is. A valós eseményeken alapuló történelmi keret üdítően friss, egy ezidáig kevéssé ismert szálát boncolgatja a forradalom politikai utóéletének. Témaválasztásában jó arányérzékkel kerüli el a történelmi tablóalkotás nagyképű igényét, új nemzeti hősöket „termel ki” ugyan, de saját jogon, vagyis nem azzal, hogy megteremti, hanem hogy bemutatja őket.

bernikovet4 600

A szinte végig egy követség háromszintes épületében játszódó túszdrámán nem lehet számonkérni az izgalmat, a film szünet nélkül adagolja a feszültséget, egy pillanatra sem lassító cselekménye pedig fokozatosan eszkalálódik. Köblinek a film rendezésén is alaposan átsütő profizmusa ezen a fronton érzékelhető leginkább: maga az eseménysor hangsúlyosabbá válik, mint a képiség, amely csupán néhány lassításban, kitartott közeliben csúcsosodik ki. A forgatókönyv diktálta tempót elbírja ugyan a film, de más értékeiből veszít emiatt, a nézőnek pedig némi hiányérzete támad. A 76 perces játékidőbe egy átlagos hosszúságú nagyjátékfilm cselekményét sűrítették a készítők, és részben ennek tudható be, hogy egyes karakterek elnagyoltak, a háttértörténetek hiányosak vagy rövidre zártak, bizonyos motivációk pedig homályban maradnak.

A fordulatok és konfliktusok feszültségét A vizsgára szintén jellemző zárt, klausztrofób terek által dominált szerkesztettség támogatja. Míg ott a több külső jelenettel is dolgozó film szegényes utcaképein akaratlanul is az alacsony költségvetés nyomait láthattuk, itt a túszdráma-helyzet tökéletesen indokolta (másrészt a magyar tévéfilmes formátum motiválhatta) a zárt helyszínek fojtogató túlsúlyát.