Az Akik maradtak decemberben bekerült a legjobb nemzetközi film kategória szűkített listájára, a legjobb ötből viszont már kiszorult, nem lesz ott a február 9-i Oscar-gálán. Az Amerikai Filmművészeti és Filmtudományi Akadémia (AMPAS) tagsága a lengyel, a dél-koreai, a spanyol, a francia és az észak-macedón nevezéseket juttatta tovább szavazataikkal.
A legjobb nemzetközi film kategória Oscar-jelöltjei:
- Corpus Cristi (Lengyelország)
- Élősködők (Dél-Korea)
- Fájdalom és dicsőség (Spanyolország)
- A nyomorultak (Franciaország)
- Mézkirálynő (Észak-Macedónia)
Tóth Barnabás történelmi drámája így is egy szép sikertörténetet tudhat magáénak. Alacsony költségvetésű tévés produkciónak indult, amit viszont felkarolt a Menemsha Films nevű amerikai forgalmazó, majd nagy sikerrel debütált a rangos, sztárokkal teli Telluride Filmfesztiválon. Egyebek mellett a több Oscar-jelölést gyűjtő Házassági történetét amerikai premierét is a koloradói fesztiválon tartották. A magyar filmnek is kijutott a figyelemből, többek között a Variety közölt róla elismerő kritikát, majd további fesztiválszereplések követték az elsőt, Palm Springs-ben, Chicagóban vagy éppen a dél-koreai Busanban.
Szeptemberben dőlt el, hogy az Akik maradtak című filmet nevezi az Oscarra Magyarország, majd decemberben jött a szenzációs hír, hogy a 91 nevezés közül felkerült kategóriája szűkített listájára, többek között a cannes-i fődíjas Élősködők-kel és Pedro Almodóvar legújabb filmjével, a Fájdalom és dicsőség-gel együtt. A magyar mozikban 30 ezer nézőnél tart a történelmi dráma.
Az Akik maradtak egy lélekemelő történet a szeretet gyógyító erejéről a második világháború utáni Budapesten. A film főszereplői a Jászai Mari-díjas Hajduk Károly és a fiatal színésznő, Szőke Abigél. Az Akik maradtak F. Várkonyi Zsuzsa Férfiidők lányregénye című könyve alapján készült. A forgatókönyvet Tóth Barnabás és Muhi Klára írták, az operatőr Marosi Gábor, a vágó: Mógor Ágnes. A 92. Oscar-gálát február 9-én rendezik meg.
Ez a film olyan, mint egy hosszú, meleg ölelés
Az Akik maradtak ott veszi fel a fonalat, ahol a legtöbb holokauszttal foglalkozó film véget ér. Hogyan lehet feldolgozni a traumát? A túlélők számára lehetséges a visszatérés egy normálisnak nevezett életbe? Negyvenes nőgyógyászt eljátszó Hajduk Károly és a tizenéves Szőke Abigél egy bensőséges, szeretettel teli kapcsolatot tárnak elénk, aminek ugyanakkor van egy nyugtalanító vonulata. Szelíd, a belső folyamatokra koncentráló dráma, visszafogottsága mellett is nagy hatással tud lenni az emberre.
.