A rendező harmadik nagyjátékfilmjét sokan westernkét emlegették, és bár lesznek az alkotásban bizonyos elemek, amelyek megtalálhatók a western műfajában, valójában két igen különböző személyiségű férfi konfliktusát meséli el a Parkoló, amely végül egy párbajban csúcsosodik ki. "Szerintem a western romantikus műfaj abból a szempontból, hogy ott egy szereplő vagy negatív, vagy pozitív figura. A parkoló esetében a két főhős nem fekete-fehér karakter, hanem a napjainkban nagyon is tetten érhető embertípusok." - fogalmazta meg Angelusz Iván, a film producere.
A film helyszíne egy pesti bérházak között lévő parkoló, amelyet Légiós (Lengyel Ferenc), az ötven év körüli férfi őriz, és aki a munkahelyén felállított lakókocsiban él. "Igyekszik harmóniában lenni a világon minden élőlénnyel, a növényekkel, az állatokkal, a madarakkal. Óvja a kisállatokat a telepen feltűnő macskától. Olyan, mint egy zen buddhista, bár ő ezt nem tudja magáról."- írja körül a parkoló őr karakterét Lengyel Ferenc, aki nem csupán a főhőst alakítja, de Miklauzic Bence és Hegedüs Bálint mellett forgatókönyvírója is a filmnek. "Ez az életforma csupán menekülés. Mély fájdalmai és sérelmei vannak, amelyekről azt gondolja, hogy már elfelejtette őket."
A két főszereplőt instruálja Miklauzic Bence (fotó: Valuska Gábor)
A régi sérelmek azonban felszínre kerülnek, amikor feltűnik a parkolóban a Szervét Tibor által alakított Imre, a gazdag üzletember, és 1965-ös Ford Mustangjával éppen arra az egy helyre akar parkolni, ahová Légiós halott rigókat temet. "Imre elsőre kifejezetten negatív alaknak tűnhet - mesél Szervét Tibor Légiós ellenfeléről -, egy nagyon gazdag ember, aki láthatólag semmitől nem riad vissza, hogy akár a legkisebb dologban is az ő akarata érvényesüljön. És míg Légiós világa tele van emberi aspektusokkal, Imre életében szinte nincsen semmi emberi melegség. Rendkívül erős belső szabályok, és elvek szerint működő férfi, aki csak úgy tud létezni, hogy kontroll alatt tartja a világot. Az oldtimer Ford viszont valami szabad és féktelen vadságot jelenti neki, tulajdonképpen mindent, ami ő nem. És ettől válik talán mégis átélhetővé és megérthetővé az ő alakja is, hiszen ezt a szimbolikus tárgyat védi és félti annyira, hogy egyfajta szélsőséges párbajjá válik számára a parkolóban kialakuló konfliktus... - teszi hozzá Szervét.
Nézd meg a forgatáson készült videónkat!
A film kettejük egyre felfokozottabb küzdelmét meséli el az árnyékos parkolóhelyért. Imre kezdetben tárgyalással és pénzzel szeretné megkaparintani a helyet, majd egyre rafináltabb és élesebb eszközöket vet be, Légiós azonban kitart elhatározása mellett, és minden erejével igyekszik megóvni a területet. Egy idő után már nem arról a néhány négyzetméternyi területről szól a harc, sokkal inkább két magányos ember küzdelméről, akiknek saját életükkel kell szembenézniük.
Az események nem csupán a két férfi, de egy család életére is hatással vannak. Pokorny Lia, -aki Ildikót, a feleséget és édesanyát alakítja, - mesélt arról, hogy a férfiak furcsa harca miként befolyásolja a rendszeresen a Légiós munkahelyén parkoló család mindennapjait: "Egy olyan házasságban élek, ami már nem működik jól. Valószínűleg valaha nagy szerelem volt a két ember között, van egy közös gyerekük is, de valami mégis elcsúszik. Ott tartunk, amikor már nem is veszekszünk, csak csináljuk a hétköznapokat és nézzük, ahogy távolodunk egymástól. De van, amikor elég valakinek a jelenléte ahhoz, hogy a gyökeresen megváltozzon minden. A parkoló őr hoz a családunk életébe valami fontosat, ahogy mi is adunk neki." A Légiós és a család egy fajta kölcsönhatásban élnek, így amikor az őr világát megbolygatja Imre jelenléte, az a körülöttük lévő tér is besűrűsödik, és " egyszer csak szétesik minden, aminek szét kell esnie." - fogalmaz a színésznő.
Werkfotó (fotó: Szántó Gerzson / Katapult Film)
"Ez a film nagyon jól adja vissza azt a társadalmi feszültséget, amit a mindennapjainkban átélünk, amikor közlekedünk, amikor a metrón utazunk. Azt látjuk, hogy a legkisebb emberi konfliktusokból félelmetes hatások bontakoznak ki, és nagyon durva emberi reakciók keletkeznek. A Parkoló nagyon pontosan mutatja be ezt a jelenséget." - írja körül a producer, hogy miért is fogta meg első olvasásra a forgatókönyv. Angelusz, mint a Katapult Film producere az utolsó Simó- osztály majdnem minden tagjával forgatott már nagyjátékfilmet, így különösen örül, hogy végre most Miklauzic-csal is együtt dolgozhat.
(fotó: Valuska Gábor)
A Parkoló forgatókönyvét évek óta fejlesztette a három író, Miklauzic Bence, Lengyel Ferenc és Hegedüs Bálint, és nem csupán bejutott a ScriptEast közép-európai forgatókönyvek fejlesztésére szakosodott workshop sorozatra, de a cannes-i eseményen különdíjat is kapott. "A ScriptEast nagyon sokat lendített abban, hogy a végleges forgatókönyv létrejöjjön. Segített egyszerűsíteni a történeten, mert eleinte sokkal szövevényesebb volt. Nagyon hatékony, az egyszerűsítés felé mutató javaslatokat kaptunk, amik nagyon jó irányba terelték a történetet. A kaliforniai Tom Abrams volt egyik forgatókönyvíró, aki foglalkozott a könyvünkkel. Sokat dolgozott már amerikai filmeken, és nagyon jót tett az ő a teljesen más látásmódja a mi kelet-európai történetünknek." - osztotta meg a workshopon szerzett élményeit Miklauzic Bence.
Szervét Tibor interjút ad (fotó: Valuska Gábor)
Lengyel Ferenc és Miklauzic Bence barátsága hosszú évekre nyúlik vissza, hiszen Egressy Zoltán színdarabjából, a Portugálból készült játékfilm forgatása alatt ismerkedtek meg. Lengyel Ferenc az egyik főhőst formálta meg, míg Miklauzic rendezőasszisztensként vett részt a produkcióban. "Már Bence diplomafilmjében is játszottam, és azóta szinte az összes filmjében kaptam szerepet. Amikor évekkel ezelőtt először mesélt a parkolóban játszódó ötletéről, már úgy osztotta meg velem a tervét, hogy engem képzelt el a Légiós karakterének megformálására. Elkezdtünk beszélgetni a filmről és én is beszálltam a forgatókönyv megírásába. Levonultunk 3 napra egy alkotótáborba, ahonnan már kész szinopszissal jöttünk haza." - avat be a részletekbe Lengyel Ferenc.
Pokorny Lia és filmbeli férje, Rajkai Zoltán (fotó: Szántó Gerzson / Katapult Film)
Miklauzic eddigi játékfilmjeihez hasonlóan (Ébrenjárók, A zöld sárkány gyermekei), ismét fővárosi kisemberek konfliktusait mutatja be az alkotás, ám a rendező elmondta, hogy a Parkoló esetében a helyszín volt az, ami felkeltette az érdeklődését: " Nagyon megtetszett ez a két ház között húzódó üres telek. Elkezdett foglalkoztatni, mint filmes tér, és azon gondolkoztam, hogy milyen történetet lehetne írni hozzá. Bár nagyon féltem attól, hogyan fogunk tudni olyan képeket csinálni, amelyek nem lesznek egyhangúak, például ne lógjon bele mindegyik beállításba egy autó, de Valcz Gábor látványtervezőnek és Miklauzic Márton operatőrnek köszönhetően nem lett unalmas a film látványa. Szerintem érvényes és saját képi világot sikerült létrehozni."
A Miklauzic fivérek: Miklauzic Márton operatőr és Miklauzic Bence rendező (fotó: Valuska Gábor)
A további szerepekben Somody Kálmán, Egyed Attila, Horváth Kristóf, Bartsch Kata és Rába Roland lesz látható. Az alkotás jelmeztervezője Ferenc Zsófia, vágója pedig Czakó Judit lesz.
A Parkoló a Katapult Film gyártásában - RTL Klub koprodukciós közreműködésével - készül mintegy 300 millió forintból; a Magyar Nemzeti Filmalap 208,61 millió forinttal támogatta a produkciót.
A túlnyomó részben egy VII. kerületi parkolóban játszódó film szeptember 12-ig forog Budapesten, a mozikba pedig várhatóan egy év múlva, 2014 őszén érkezik.