A Tolmácsi János vezette Kultúrbarlang régóta ikonikus jelentőségű intézmény, amely csendesen, de szívósan, állandó megújulásra készen menti és teremti körülöttünk az értékeket. A legkülönbözőbb kiadványok tengerével, hol meghitt pesti boltocskában, hol online felületekre visszavonulva kitartóan folytatja misszióját, ez pedig idén az újabb fejezetet indító, saját márkás Filmanatómia-könyvsorozattal gazdagodott. Mindig öröm, ha az általában szembeötlően szegényes hazai filmes szakirodalom újabb kötettel bővül, az pedig remek (bár az utóbbi időben azért kevésbé egyedi) dolog, ha a megjelentetett munka deklaráltan műfaji vonalon mozog. A Filmanatómia célja, hogy a zsánermozi világában vágjon rendet, középfajú, igényes ismeretterjesztő írásokkal, elsősorban a filmrajongó érdeklődőket, magukat (tovább)képezni kívánó lelkes celluloidvadászokat megcélozva.

A széria első darabja, Kárpáti György Címlapsztori című könyve, az újságírószerep változását elemzi az amerikai hangosfilmben. Egy műfaji fókusszal bíró sorozat nyitányaként eleve merész húzás ezt a témát választani, hiszen az „újságírófilm” mint kategória eredendően kissé véleményes. A szerző doktori disszertációjából átdolgozott mű legnagyobb feladata éppen ezért az, hogy valamely közismert zsánerben való elmélyülés helyett, egy – legalábbis a hazai közönség számára – egészen új, mindazonáltal kétségtelenül legitim filmcsoportot vezessen be. Bár Kárpáti a bevezetőben maga is leírja ezt a problémát, és jelzi, hogy a továbbiakban önálló műfaj helyett egy speciális téma, az újságírószerep ábrázolásának fejlődésére koncentrál, a következő fejezetekben mégis minduntalan belegabalyodik ebbe a helyzetbe.