Sorozatunkban a streaming-szolgáltatók legfrissebb filmes és sorozatos kínálatából ajánlunk olyanokat, amikkel érdemes elütni az időt. A Netflix, az HBO Max, az Apple TV+, az Amazon Prime, a Filmio, a Cinego és más egyéb, Magyarországról elérhető platformok kínálatából szemezgetünk, utat mutatunk a ránk zúduló filmek sodrásában.

A pingvin

Hol és mikor? MAX és szeptember 20.

A feje búbjáig elmaszkírozott Colin Farrel kisebb, de emlékezetes szereplője volt Matt Reeves földhözragadt Batman-rebootjának, és ezt az HBO-nál is így gondolhatják, mivel külön minisorozatban fejtik ki jobban a kétszínű gengszter történetét. A denevérmentesített sztori ott veszi fel a fonalat, ahol a film véget ért: Gotham egy terrortámadás következményeit nyögi, a polgármester és a maffiafőnök is halott. A torz külseje és bicegése miatt röpképtelen madarának csúfolt Oz Cobb számára a káosz tökéletes alkalmat kínál, hogy átvegye az uralmat az alvilágban. Csakhogy előbb régi munkáltatóival, a Falcone család megmaradt tagjaival és a többi rivális bűnbandával is le kell számolnia. A pingvin nyers és erőszakos tónusát tekintve még messzebbre merészkedik a szuperhős franchise-tól, mocskos gengsztersztori, aminek a fő élvezeti értéke, hogy egy komplexusos, amorális, de mindenki által alábecsült antihős meglepő ravaszsággal játssza ki egymás ellen az öntelt ellenfeleit.

Agymanók 2.

Hol és mikor? Disney+ és szeptember 25.

 

Mindig öröm, ha a kisgyerekes szülők maguk is élvezik a mesefilmet, amire csemetéik miatt ülnek be a moziban. Az Agymanók pont ilyen, ráadásul nem csak remekül szórakozhatunk rajta, de néha igazán mélyre megy a felnőtteknek is. A film első részre 2015-ben jött ki és megismerhettük kiskamasz főhősét Riley-t, akinek csendes, kertvárosi élete a feje tetejére áll, amikor édesapja a nyüzsgő San Franciscóban kap munkát. És bemutatkoznak Riley érzelmei, Derű, Bánat, Harag, Majré és Undor is, akik a lány fejéből irányítják a lány reakcióit és döntéseit. Közel tíz évet kellett várni a második részre, amelyben Riley már az igazi kamaszkorba lép, és ezzel a lány fejében lévő Főhadiszállás egyik percről a másikra hatalmas átalakításon esik át - és hát mint minden felújítás, itt is először a káosz uralkodik el, a fejetlenség közepébe pedig új érzelmek is toppannak - Feszkó, Irigység, Uncsi, Ciki, és még Nosztalgia is néha megjelenik - akik teljesen összekuszálnak mindent. Az Agymanók 2. nyár elején érkezett a magyar mozikba és csupán három hónapot kellett várni, hogy meg érkezzen az otthonunkba is.

Mesterjátszma

Hol és mikor? Filmio szeptember 26.

 

Az Akik maradtak rendezője, Tóth Barnabás zseniális sakkozókat és '56-os menekülteket ültet fel egy gyanús alakoktól hemzsegő vonatra, ahol egyetlen rossz lépésnek is komoly ára van. A határ felé menekülők között van egy István nevű fiatal forradalmár és szerelme, a sakkbajnok Márta, akik csak egy jegyet vettek, és reménykednek benne, hogy ez a csempészeknek nem tűnik fel. Egy elegáns ismeretlen, Centovics úr ragaszkodik hozzá, hogy játsszanak egy partit a lánnyal. István fogadást köt az illetővel, az elsőt azok közül, amik később eldöntik majd a fiatal pár sorsát. A játszmát minden utas nagy izgalommal figyeli, még a pap is, aki eddig csendben meghúzta magát egy sarokban, de nem bírja tovább, és pontosan előrevetíti a helyes lépéssorozatot a játékosoknak. Stefan Zweig Sakknovellájának szabad adaptációjában Váradi Gergely, Varga-Járó Sára, Hajduk Károly, Mácsai Pál és Péterffy Bori látható.

Lefkovicsék gyászolnak

Hol és mikor? MAX szeptember 27.

Lefkovics Tamás (Bezerédi Zoltán) nyugdíjas bokszedző elveszíti a feleségét. A nő halálát követően Izraelből hazautazik rég nem látott fia, Iván (Szabó Kimmel Tamás), és ötéves, magyarul megszólalni sem hajlandó unokája, hogy az ortodox zsidó hagyományoknak megfelelően gyászt üljenek a családi házban. Csakhogy a valást a sporttal helyettesítő Tamás és az időközben hithű zsidóvá vált Iván között régi konfliktus feszül, és évek óta nem beszéltek egymással, ami igencsak megnehezíti a kényszerű összezártságot. Lefkovicsék keserédes története idén tavasszal minden eddigi Inkubátor Programban született alkotásnál nagyobb nézettséget ért el a mozikban, és Breier Ádám bemutatkozó filmje a Cinego, és a Netflix után már a MAXon is elérhetővé vált.

Két magányos farkas 

Hol és mikor? Apple TV+ és szeptember 27.

A filmtörténet leghíresebb problémamegoldóját Quentin Tarantino és Harvey Keitel keltette életre a Ponyvaregényben: a mindig elegáns Mr. Wolf bárhol és bármikor ugrasztható, ha véletlenül szétrobban egy fej az autó hátsó ülésén, pontosan tudja melyik mosószer tisztítja ki leghatékonyabban a vért. Precíz és vérprofi, a szakmája megköveteli tőle, hogy ne ejtsen hibákat. Két ilyen problémamegoldó farkas kerül szembe egymással Jon Watts akció-vígjátékában, ami nyilván nem véletlenül hajt fejet már a címében is a nagyöreg előtt. Keitel nincs, van viszont egy szakállas Clooney és egy Pitt, egy eltüntetésre váró hulla(?) és egy pár köteg gazdátlan kokain. A problémák halmozódnak, és közben fellángol a bromance, ahogy a két Nagyon Fontos Munkát végző férfinak akarata ellenére együtt kell dolgoznia. Az Ocean-sorozatban összeszokott párost akkor is jó nézni, ha mindenki más felejthető.

A nemzet lánya

Hol és mikor? Direct One/Direct Now és szeptember 30.

Ami a 21. században Britney Spears, a 20. században Diana hercegnő, az volt a 19. században a cseh nemzet lánya, Zdeňka Havlíčková, akinek Hamupipőke sztoriba oltott coming-of-age történetéről és szerelmi életéről szól. A Legjobb dolgokon bőgni kell és a Hétköznapi kudarcok rendezője, Grosan Cristina a cseh Matěj Chlupáček rendezővel közösen jegyzi a háromrészes sorozatot, ami a cseh újságírás megalapítójának, Karel Havlíček Borovský-nak a lányáról szól. Zdeňka Havlíčková apja korai halálát követően árvaságra jutott, ám a cseh a cseh nacionalisták nemzeti ikont próbáltak fargani belőle, és a Nemzet lányaként vált közismerté. Zdeňka viszont a saját feje után megy, és viszonyba kezdett egy lengyel, az osztrák seregben szolgáló tisztel, botrányosnak minősülő kapcsolatuk pedig árulóvá tette őt a cseh közvélemény szemében. A rendező itt mesélt nekünk a sorozat készítéséről. 

Téli szünet 

Hol és mikor? SkyShowtime és szeptember 30.

Alexander Payne rendhagyó karácsonyi filmje sajnos nem az ünnepi időszakra időzítve érkezik a nappalinkba, de mivel október környékén már meg szoktak jelenni az első karácsonyi díszek a plázákban, a Téli szünet is remek korai ráhangolódásként szolgálhat az előttünk álló kálváriára. Bár jó ünnepi filmhez méltón itt is szól a Jingle Bells és az Ó, Betlehem, a Téli szünet mégis onnan indít, hogy a karácsony egy igazi kínszenvedés lehet azoknak, akik egyedül vannak. Például a jó nevű bentlakásos iskola azon diákjainak és munkatársainak, akik valamiért nem utaznak haza a szünetre. Így kerül össze a családi okok miatt a suliban veszteglő különc tinédzser, Angus (Dominic Sessa), Mary (Da’Vine Joy Randolph), a fiát gyászoló, traumatizált konyhásnő és Hunham professzor (Paul Giamatti), aki megkeseredett, magányos pedagógusként kapja azt a feladatot, hogy vigyázzon az épületben rekedtekre. A mű kulcsa, ahogy Payne korábbi filmjeinél, úgy itt is a karakterekben rejlik. A Téli szünet bő két órája alatt mindhárom főszereplőt alaposan megismerjük és mindannyiuk magánya átélhetővé, érthetővé válik. A film nagy bravúrja, hogy az eleinte a karácsony frusztráló oldalát kidomborító történet a végére mégis az empátia és a valahova tartozás érzése mellett érvel. Az elesett figurák szép lassan egymásra találnak és szeretetteljes kapcsolat alakul ki közöttük, ez pedig végülis épp a szeretet ünnepének köszönhető. Ezt a nem épp zökkenőmentes átalakulást ráadásul sok humorral tarkítja a film. Paul Giamatti teljesen átlényegül a morcos, különc történészprofesszor szerepében, viszont bőven hagy teret az alakításáért Oscarral jutalmazott Da’Vine Joy Randolph visszafogott játékának és Dominic Sessa fésületlenségének is.

Az első kettő

Hol és mikor? Filmio és október 3.

Sasha és Boldizsár nem akar mást, csak megpecsételni hivatalosan azt, amit teljes szívből éreznek: ők összetartoznak. Az amerikai lány és a magyar fiú mégsem köthet házasságot. Banális bürokratikus szabály áll tervük valóra válásának útjában és állítja őket életük legnehezebb kérdése elé az utolsó pillanatban: áthidalható lesz-e ezután a több ezer kilométer távolság, hogy megőrizzék a szerelmüket? Szövényi-Lux Balázs első nagyjátékfilmje egy fiatal magyar-amerikai szerelmespár utolsó 24 óráját dolgozza fel Budapesten, mielőtt búcsút kell inteniük egymásnak kudarcba fulladt házassági tervük után. A film óda a szerelemhez, annak könnyedségéhez, szavak nélküli egyszerűségéhez.

A platform 2.

Hol és mikor? Netflix és október 4.

A Netflix egyik nagy dobása volt a négy évvel ezelőtti A platform. Galder Gaztelu-Urrutia rendesen felkavarta az állóvizet osztályharcos sci-fi-horror hibridjével, ami gyorsan mémesedett és hetekig beszédtémát szolgáltatott a pandémia első hulláma alatt. Ráadásul ezt úgy sikerült elérnie, hogy a történet nemcsak az akkoriban már divatos, a növekvő társadalmi különbségekre reagáló filmekből lehetett ismerős, de például a Kockából vagy épp az Útvesztő-sorozatból is. A közönség és a kritikusok is lelkesedtek az egyszerű, de kegyetlen alaphelyzetért: egy földalatti, több száz szintes börtön lakóit minden nap egy lefelé közlekedő páternoszter, a platform látja el élelemmel. A legfelső szinttől az étellift roskadásig megpakolva indul, és ha az egyes emeleteken nem pazarolnának és habzsolnának a rabok, akkor a legalul lévők is ételhez jutnának. A helyzetet bonyolítja, hogy bizonyos időközönként új emeletre költöztetik a foglyokat, így sosem lehet tudni, ki melyik szinten ébred fel legközelebb. A platform erejét nemcsak a direkt, de vaskos társadalomkritika, hanem a legmélyebb emberi gyarlóság explicit ábrázolása adta: a brutalista stílusú, komor börtön falai között vérre menő küzdelem zajlott az utolsó falatokért. A folytatás két új főszereplővel, Milena Smittel és Hovik Keuchkeriannal érkezik október elején. A rendezői székben ismét Gaztelu-Urrutia foglalt helyet, a történet pedig egy börtönlázadást és a rendszer mélyebb megismerését ígéri, így tömegjelenetek várhatók és a helyszín eddig ismeretlen részeit is megismerhetjük majd. Izgalmas kérdés, hogy ezt a karakteres, disztópikus világot milyen irányokba lehet még elvinni és hogy A platform 2. magán fogja-e viselni a sikertelen folytatások tipikus jegyeit.