"I hear the train a comin´
it´s rolling round the bend
and I ain´t seen the sunshine since I don´t know when,
I´m stuck in Folsom prison, and time keeps draggin´ on"
-- Johnny Cash


Visszaszívom az egészet: három éven át azon szenvedtem, hogy mennyire személytelen dolog plázákba plántálni a Filmszemlét, s bár tényleg nem valóak oda, de az Uránia pszeudo-szecessziós hodálya, a maga nulladik napi kongó ürességével a Ragyogás végeláthatatlan folyosóit idézi, amelyen egy apró gyerek rója köreit, hajtja a pedálos műanyag kisautóját, és a végeláthatatlan tér az otthona, és az is marad most már, örökre, örökre, örökre...

All work and no play makes Tégla a dull boy...

Hun tartottam? Ja igen. Egy pláza kavargásában legalább van élet, az üres Urániában nincs, és én ezt a mozit akkor sem szeretem, ha tele van. Csicsásan hideg. Inkább megyek egy dzsuvás késdobálóba, csak minimum a Mad Maxet adják.

A kollégák kőkemények, csakúgy mint én, bár csak negyedmagunk vagyunk a büfében: állítólag az egyik vetítésre láttak plusz három újságírót bemenni. Így hétfő délelőtt, nulladik napon még ez is kimondott teljesítmény. Bár harcedzett gyerekek vagyunk, a kávé ígéretétől elszakadnunk nehéz, így csak sokadjára sikerül rávennünk magunkat a vetítő felé való eltántorgásra. A terem előtt az ellenségre (=Index) bukkanunk, aki bevallottan nagy rajongóm. Megsimogatom a buksiját, majd megáldom, attól lesz púpos. Laudétúr, siótúr.

dok_millennium.borbasgyrgy
Millenium szobrásza

Az első film vetítése során 2 percet csúszik a hang. A vetítés alatt végig. A film háromnegyed órás. Tehát a hang 2 percet csúszik, háromnegyed órán keresztül. És senki nem veszi a fáradtságot, hogy megigazítsa. Vagy így lett leadva? Kétlem.

Na most ez a malőr nagyszerű asszociációs lehetőségeket generál. Legalább is bennem. Mikor az alkotás tárgyát, az egyébként valóban zseniális Zala György szobrászt alakító színész (igen, ez a dokuszekció, erről az apró anomáliáról majd mindjárt ejtek pár keresetlent) elkezd élete nehézségei által meggyötörten bemosakodni, és alatta megy a film főcímzenéjeként felhasznált trutykó-techno, akkor a röhögőgörcs első hulláma még csak épp hogy nyaldosni kezdett. Mikor a beszélő fejek interjúi keveredtek (egy középkorú szakértőnővel való beszélgetés alatt bariton férfihang értekezett a szobrász életművéről), akkor már kész voltam teljesen: keveredjenek a jelentésszintek, vegyüljön az agykéreg! Magyar Filmszemle, 2010.

És ahogy mondom, ez ollan doksi, aminek a felét rendkívül túljátszott, színészek által dramatizált jelenetek teszik ki. Az ilyesmi sosem sül el jól. Sosem. Ettől függetlenül elképzelhető, hogy a Millenium szobrásza jó film, de mikor ekkora bődületes szinkronbaki vonja el az ember figyelmét, ezt megállapítani nem lehet.

matyas3_500
Mátyás, mátyás


Felméri Cecília tavalyelőtti Kakukk című rövid meséje az utóbbi évek egyik legjobb kisjátékfilmje volt. Új munkája, a Mátyás, Mátyás szintén valami eredetivel próbálkozik: a hang valós, real-life kolozsváriak (a zenész, a szakember, a seftes, a trafikos, a lumpen, stb.) próbálják megidézni-felidézni Mátyás királlyal kapcsolatos ismereteiket, de a filmen már csak (?) mint rajzfilmfigurák vannak ott. Kedves, tetszetős kísérlet - nincs meg benne a Kakukk összhatása, ám ez nem akadályoz meg abban, Felméri tehetségével kapcsolatos meggyőződéseim tovább mélyüljenek.

Somogyvári Gergő és László Gergely Yad Hanna - A kollektív ember elnevezésű munkájának címe valamilyen szinten, ebben biztos vagyok, ironikus. Hiszen a széthullásról szól, arról, hogy építkezz bár a legtisztább reményekből, abszolút hévvel, az idő, az önzés, az emberi hülyeség, na meg persze a külvilág által reád eresztett körülmények szétrombolják, amit teremtenél. A Yad Hanna kibuc mára kerítésekkel telekaristolt kisbirtokok halmaza, ahonnan a kollektív szellem (a tiszta is meg a kvázi-kommunista is) rég elmenekült, a csalódás weltschmerzét hagyva hátra.

Papp Gábor Zsigmond Kelet-nyugati átjáró című dokumentumfilmje egy történelmi mérföldkövön vés, a vasfüggöny magyarországi szakaszának fokozatos lebontását szekálja, amely historikus pillanat lehetővé tette, hogy az NDK-ba visszatérni nem szándékozó kelet-németek nyugat felé elmasírozhassanak. Felvázolja a magyar diplomácia puhatolózó lépéseit a már végóráit élő komenista posványban, megszólaltatva az akkori magyar kormány prominens tagjait, a hangsúlyt azonban a kisemberi szituációkra helyezi, sikerül átéreztetnie tragédiát és évtizedeken átívelő örömöt egyaránt.

dok_ndk_utlevelesek2
Kelet-nyugati átjáró

Zámborszki Ákos Az utolsó előadás című filmje témaválasztásában ügyes, eltökéltségében lenyűgöző. A stáb egy évet tölt együtt a Solana utazó minicirkusszal, ezzel a hatfős családdal (és fluktuáló barátaikkal), akik keresztül-kasul járják az országot cókmókjukkal, felszerelésükkel, porond- és háziállataikkal teletömött szekereiken. A közönség adományaiból tartják fenn magukat, van, hogy befagy a seggük, de panasz, az nem hagyja el a szájukat, hiszen annak élnek, amit csinálni szeretnek, ráadásul a körülmények és a szakmai alázat-szenvedély rendkívül erős családi köteléket fon közéjük. Már-már epikus a film, hiszen nagyvolumenű a történet, sok a figura, sőt, még az élet elkerülhetetlen, tiszta melodrámája is belecsempésződik, hiszen mindig minden, így vagy úgy, a búcsúzással ér véget. Talán cseppet csiszolni kellene rajta, tíz percet csonkítani, és akkor akár nagy film is lehetne.

dok_utolsoeloadas

Utolsó előadás