Pontosság (fotó: Götze Krisztina) Rátóti Zoltán, Bertalan Ági, Tóth Ildikó és László Zsolt |
Az írói háttér
Zoltán Gábor 1997-ben jelentkezett a szépirodalmi életben Vásárlók könyve című kötetével, melyben a vásárlásra rímeltek az egyes novellák címei, majd 1999-ben jelent meg a fülszöveg tanúsága szerint is folytatásként értelmezhető Erények Könyve. „Nincs alapvető különbség a két kötet novellái között, mivel folyamatosan írtam őket” – mondta Zoltán Gábor. Az Erények könyvében tizenhét novella kapott helyett, belőlük lett kiválasztva az a három, amelyekből mozgókép készül: a Pontosság és az Állhatatosság valóban a kötetben jelent meg, ám Közvetlenség című novella nyomában hiába forgatjuk a kötetet. A Közvetlenség címet viselő forgatókönyv a Vásárlók könyvében megjelent Földet venni novella átdolgozásából készült.
Egyszerre csak egy ember vezethet Vecsernyés János (fotó: Götze Krisztina) |
A KinoFilm Studio gyártásában készülő produkció a Magyar Televízióval kötött bemutatásra kötelező szerződést. A Magyar szépség és a Paszport producereként ismert Berger József, valamint Babos Tamás és Lipót Krisztina producerek kérték fel a rendezőket: Pajer Róbertet és Miklauzic Bencét, Vecsernyés János munkájára pedig az egyik epizód megrendezése mellett fényképezés területén is számítottak (a Pontosságban ezért Márton Balázs vette a vállára a kamerát).
A három történet motivikus összefüggései ellenére különálló egységekként kerültek feldolgozásra - hátterükben azonban értelemszerűen felsejlik Zoltán Gábor írói világképe. „Nem esik szét a három történet, hiszen valamilyen módon egymást értelmezik a történetek” – tette hozzá Zoltán Gábor. Hogy a három film milyen kapcsolatba lép egymással, az nagyban függ majd a televíziós bemutató pozicionálásától, azaz hogy hány felé vágja a Magyar Televízió a filmek vetítését: egy napra, három napra, vagy három hétre szerkeszti a vetítéseket, ezzel mintegy szkeccsfilmet, illetve sorozatot generálva az epizódokból.
Állhatatosság Gazsó György és Murányi Tünde (fotó: Götze Krisztina) |
A három erény
A Pontosság című novellát Vecsernyés János rendezte. A történet során két házaspár (Bertalan Ági – Rátóti Zoltán, illetve Tóth Ildikó és László Zsolt) kapcsolatába nyerhetünk bepillantást. A megszokott társasági élet menetrendjét kizökkenti, hogy az egyik párnak sürgősen „el kell utaznia” – ennek okai szándékosan lebegnek a cselekményben. Az eredeti novellákhoz képest a Pontosság esetében volt a legnagyobb a nyitás a forgatókönyvvé dolgozás során: „A néhány oldalas novellából egy kerek történetet gyúrtam a forgatókönyvvé” - mondta Zoltán Gábor.
Az általuk megismert valóság határain túl Miklauzic Bence (fotó: Götze Krisztina) |
Az Állhatatosság című novellában, mintegy a Pontosság motivikus folytatóként egy hirtelenjében utazó család életébe csöppenünk. Miklauzic Bence rendezésében a Birkóczy család (Gazsó György és Murányi Tünde) Öcsi bácsi felé autózik, amikor egy benzinkútnál (Lengyel Ferenc és Janicsek Péter) több mint furcsa kalandba keverednek: a feminin párbajok során pedig egy anyától búcsút is vesz a történet. A road-movieként induló sztori valóságában bekövetkező változás megjelenik a film formanyelvében is. „A valóság finom megcsúszása talán az én történetemben a legerősebb – képekben, zenében, hangulatban is megjelenik ez a váltás, hogy az általuk megismert valóság határain túl vagyunk”. Az abszurd világba csöppenő főhös nem tud mit kezdeni a patás nők asztali harcával, a kimozdult valóságot kényszeresen megnevezéssel próbálja megragadni. („Ezt anyagot úgy hívják, hogy lurex - gondolta Birkóczy”)
Közvetlenség Jelenet a filmből (fotó: Götze Krisztina) |
A harmadik, Közvetlenség novellát a Vásárlók könyvéből emelte át az író. A Pajer Róbert által jegyzett történetben egy különösen pofátlan szomszéd érkezik a családhoz, és még annál is különösebb történeteket mesél és meséltet a jelenlévőkkel. „Az eredeti novellában van egy ördög-elbeszélő, aki kommentálja és véleményezi a dolgokat, őt ki kellett hagyjam, viszont a kamera tapintatlan, részvétlen jelenléte tökéletesen helyettesíti az elbeszélőt.” – mondta Zoltán Gábor író az elkészült filmről. „Amikor készhez kaptam a novellát, akkor rögtön azt éreztem, hogy igazán hiteles mondatok vannak benne, úgyhogy hiteles figurákra van szükségem a feldolgozásához.”
A három fő karaktert Cserna Antal, Csuja Imre és Király Levente formálja meg. „Kiderül, hogy semmi sem most történik, minden mondat elhangzott már valaha – mindenki behelyettesíthető más történetek szereplőivel.” Egy helyszínen egy időben játszódik a cselekmény, nincs benne „filmes furmány”, még zenét sem használt fel a rendező.
Úgy megy tovább, mintha mi sem történt volna Pajer Róbert (fotó: Götze Krisztina) |
A kiírás szerint az alkotóknak a műveket 2005. március 31-ig el kell készíteni, és átadni a televízióknak sugárzásra – az Erények könyve gyakorlatilag készen van, már csak az utolsó simításokat végzik az alkotók.