![]() |
Szürrealista teleportálásra épülő elbeszélésmód Eszenyi Enikő a taxiban |
A filmhu kiszállásának napján a tévéfilm hőse éppen egy jósnőnél (Törőcsik Mari) jár, aki néhány ártalmatlan szakmai kérdéssel rögtön fájó gyermekkori emlékeket ébreszt fel a fiatal fiúban. A kamera elsuhan nemzetünk körhintán edzett színészkirálynőjének feje felett, s a foci-világbajnokság idejéből ismerős mátrixképernyőn megjelenő New York-i felhőkarcolókat pásztázza, majd megállapodik Eszenyi Enikő napszemüveges-sapkás figuráján, aki a sárga taxik árnyékában kisfiának telefonál. Hosszú snitt és még nincsen vége. A rendezőt láthatóan lenyűgözik a műterem kínálta lehetőségek.
filmhu: Mennyire mobil ez a díszlet?
![]() |
Nincsenek falak, nincsenek határok Törőcsik Mari |
filmhu: A ma rögzített történéseken kívül mi folyik még ebben a térben?
T.F.: Havazunk, komplett kocsisorok állnak a dugóban, nincsenek falak, nincsenek határok. Nem realista kisdíszleteink vannak, hanem az összes tér átjárható. Éppen ezért kevéssé építünk a vágásra, hiszen hosszú beállításokkal tudunk dolgozni. Ellentétben a klasszikus tévéfilmekkel, ahol szemmagasságba lerakták a kamerát, aztán pörögtek a méterek, mi minimum 90 fokot fordulunk minden beállításban. A kép perspektívája folyamatosan változik: rendszerint fölülről indulunk, és utána elcsavarodunk. Újra kell definiálni a műfajt, hogy a nézők szemében ne jelentsen egyet a szappanoperával. Ha lenne egy normális magyar tévécsatorna, akkor hetente, fix időpontban láthatnánk egy tisztességes és igényes tévéfilmet, jó színészekkel. Szinte borzongok a gyönyörtől, ha felsorolom, kikkel dolgozunk most: Törőcsik Mari, Eszenyi Enikő, Ónodi Eszter, Hámori Gabi, Balla Eszter és még jó páran játszanak a Csodálatos vadállatok között. Egy játékfilm esetében nem merülne fel ez a sok szép név egy csokorban, részben anyagi okokból, részben pedig mert igazán nagy színészeket korábban csak epizódszerepekre mertem felkérni. Eszenyi ennek a filmnek csont főszereplője, és számomra döntő kísérlet az együttműködésünk, melyből kiderül, hogy képes vagyok-e jól dolgozni egy ilyen kaliberű színésznővel, ráadásul kisebb felelősség mellett – ennek a filmnek a költségvetése ugyanis a harmada egy játékfilmének. Meg aztán nincsen filmszemle-para és harmadik-film-para sem. Ez egy derék televíziós munka, amely talán a világ legjobb filmje és életművem csúcspontja lesz, talán nem, de legalább nincsen zabszem a seggemben. És persze az egész projekt is kisebb lélegzetvételű dolog: körülbelül fél év az előkészítés, és két-három hét a forgatás.
filmhu: Addig sem kell reklámokat forgatnod…
![]() |
Ne jelentsen egyet a szappanoperával Vajdai Vilmos és Hámori Gabriella |
filmhu: Hogyan került képbe Garaczi írása?
T.F.: Kántor László producer megvette a Csodálatos vadállatok jogait, majd felkért engem rendezőnek, és miután én rábólintottam a drámára, pályáztunk és beindult a gépezet. Ez volt az első olyan alkalom életemben, hogy nem én voltam az első láncszem a produkció történetében. Korábban én találtam egy témát, én akartam valamit elmesélni, most azonban egyszerűen felkértek. Amint elvállaltam a feladatot, rögtön beugrott persze, hogy kicsit meg kell bolondítanom a dolgot, kísérleteznem, trükköznöm kell. Kiváló lehetőség ez olyan formai dolgok kipróbálására, amiket máskor nem mernék, mert a sztorira és egyebekre jobban kell koncentrálnom.
filmhu: Figyelembe véve, hogy 16 milliméterre forgattok, lehet ennek az anyagnak tévén túli élete is?
T.F.: Ha az ember 16-ra dolgozik, nem zár ki semmilyen lehetőséget. Ebből még akár lehet egy rövidfilm is, ha megfogjuk a legjobb részeket, neadjisten hosszabb film is. Tisztelem a HD technikát, tudom, hogy jóval tartósabb a BETA-nál, de a 16mm számomra továbbra is a fennmaradásról, az állandóságról szól.