A Tilda Swinton és lánya, Honor Swinton Byrne főszereplésével készült pszichológiai dráma képekkel mesél a legerősebb érzelmeinkről. Johanna Hogg Szuvenír című filmje az egészséges fél nézőpontjából mutatja meg, hogy milyen nehéz együtt élni egy szenvedélybeteggel. Julie rendezőnek tanul, mindeközben nyomon követjük szerelmi kapcsolatát egy drogfüggő férfival.

A világítótorony, Robert Eggers játékfilmje egy tengerbe nyúló kis sziklán lévő világítótoronyba vezet. Hosszú gyalogút után érkezik szolgálatra két nem túl bizalomgerjesztő fickó: a tapasztalt öreg (Willem Dafoe), és a korábban favágóként dolgozó újonc segédje (Robert Pattinson). A vágyaik, a félelmeik, a szuggesztív környezet és a magány egyre nagyobb hatást gyakorol rájuk és katartikus módon determinálja a két férfi kapcsolatát.

Robert Eggers: A világítótorony (fotó: Cinefest)

Brian Welsh Beats – Lüktetés című alkotása a kilencvenes évek elektronikus zenei világába, az rave- partik kavalkádjába kalauzolja nézőt. Abba a korba, amikor a konformistább briteknek annyira elegük lett a fiatalok rendszeres „tuc-tuculásából”, hogy 1994-ben még a büntetőtörvénykönyvbe is belevették a monoton lüktetésű zene körüli gyülekezés „bűncselekményét”. Ez csak kiindulópontja a filmnek, amely valójában két skót kisvárosi fiatal valószínűtlen barátságának a diadaláról szól, mindenféle sallang nélkül, rengeteg humorral ecsetelve.

Lebilincselő coming of age történet Mumbai szegénynegyedéből a Gully Boy, Zoya Akhtar filmje. Akhtar (aki immár nyugati stílusban forgatja filmjeit) elkészítette a Csillag születik indiai verzióját, amely bármelyik amerikai szuperprodukcióval felveszi a versenyt. Sok zenével és érzelemmel telített képsorokban követhetjük nyomon, hogyan lesz Murad Ahmed átlag egyetemistából Gully Boy, a rapper. Jelenleg Zoya Akhtar napjaink egyik leghíresebb bollywoodi rendezőnője.

Brian Welsh: Beat (fotó: Cinefest)

Egy távoli hegyvidéken, valahol Latin-Amerikában, egy kamaszokból álló fegyveres különítményről szól Alejandro Landes Monos című alkotása. Rambo, Törpe, Répa, Hosszúláb, Farkas, Lady és Bumbum azt a parancsot kapja a Szervezettől, hogy egy külföldi túszt (Julianne Nicholson) és egy fejős tehenet tartsanak életben. A frontvonalak gyors mozgása nyomán azonban a könnyűnek hitt, paradicsomi küldetésük pokoljárásba fordul. Alejandro Landes (Porfirio, Cocalero) harmadik nagyjátékfilmje a kamaszok szemszögéből idézi meg a kolumbiai polgárháború borzalmait.

A nemzetközi produkciók mellett a CineFest nagyjátékfilm szekció egyetlen magyar versenyfilmje Tóth Barnabás alkotása. Az Akik maradtak című film egy kamaszlány és egy középkorú férfi egymásra találásának megható hangvételű története a második világháború után. Mindketten sokat veszítettek, mindketten szeretnének új életet kezdeni, miközben körülöttük már a Rákosi-rendszer diktatúrája alakul. Vajon túl lehet-e élni a múlt tragédiáit, ha összekapaszkodnak azok, akik még megmaradtak? A film forgatásáról itt számoltunk be. 

CINEFEST 2019 VERSENYFILMEK

Beats – Lüktetés (r.: Brian Welsh)

A világítótorony (r.: Robert Eggers)

A dzsungel kegyelme (r.: Joel Karekezi)

Akik maradtak (r.: Tóth Barnabás)

Teherán: A szerelem városa (r.: Ali Jaberansari)

A rendszer (r.: Rodrigo Sorogoyen)

Kontroll nélkül (r.: Nora Fingscheidt)

Gully Boy (r.: Zoya Akhtar )

Monos (r.: Alejandro Landes )

Szuvenír (r.: Johanna Hogg )

A mennyországnak kell lennie (r.: Elia Suleiman)

Jeanne (r.: Bruno Dumont)

Saint Frances (r.: Alex Thompson)

Féltestvérek (r.: Damjan Kozole)

Light from light (r.: Paul Harrill)

Prospect (r.: Zeek Earl, Christopher Caldwell)

Forrás: Cinefest / Borító: Akik maradtak