A világítótorony, Robert Eggers játékfilmje egy tengerbe nyúló kis sziklán lévő világítótoronyba vezet. Hosszú gyalogút után érkezik szolgálatra két nem túl bizalomgerjesztő fickó: a tapasztalt öreg (Willem Dafoe), és a korábban favágóként dolgozó újonc segédje (Robert Pattinson). A vágyaik, a félelmeik, a szuggesztív környezet és a magány egyre nagyobb hatást gyakorol rájuk és katartikus módon determinálja a két férfi kapcsolatát.
Robert Eggers: A világítótorony (fotó: Cinefest)
Brian Welsh Beats – Lüktetés című alkotása a kilencvenes évek elektronikus zenei világába, az rave- partik kavalkádjába kalauzolja nézőt. Abba a korba, amikor a konformistább briteknek annyira elegük lett a fiatalok rendszeres „tuc-tuculásából”, hogy 1994-ben még a büntetőtörvénykönyvbe is belevették a monoton lüktetésű zene körüli gyülekezés „bűncselekményét”. Ez csak kiindulópontja a filmnek, amely valójában két skót kisvárosi fiatal valószínűtlen barátságának a diadaláról szól, mindenféle sallang nélkül, rengeteg humorral ecsetelve.
Lebilincselő coming of age történet Mumbai szegénynegyedéből a Gully Boy, Zoya Akhtar filmje. Akhtar (aki immár nyugati stílusban forgatja filmjeit) elkészítette a Csillag születik indiai verzióját, amely bármelyik amerikai szuperprodukcióval felveszi a versenyt. Sok zenével és érzelemmel telített képsorokban követhetjük nyomon, hogyan lesz Murad Ahmed átlag egyetemistából Gully Boy, a rapper. Jelenleg Zoya Akhtar napjaink egyik leghíresebb bollywoodi rendezőnője.
Brian Welsh: Beat (fotó: Cinefest)
Egy távoli hegyvidéken, valahol Latin-Amerikában, egy kamaszokból álló fegyveres különítményről szól Alejandro Landes Monos című alkotása. Rambo, Törpe, Répa, Hosszúláb, Farkas, Lady és Bumbum azt a parancsot kapja a Szervezettől, hogy egy külföldi túszt (Julianne Nicholson) és egy fejős tehenet tartsanak életben. A frontvonalak gyors mozgása nyomán azonban a könnyűnek hitt, paradicsomi küldetésük pokoljárásba fordul. Alejandro Landes (Porfirio, Cocalero) harmadik nagyjátékfilmje a kamaszok szemszögéből idézi meg a kolumbiai polgárháború borzalmait.
A nemzetközi produkciók mellett a CineFest nagyjátékfilm szekció egyetlen magyar versenyfilmje Tóth Barnabás alkotása. Az Akik maradtak című film egy kamaszlány és egy középkorú férfi egymásra találásának megható hangvételű története a második világháború után. Mindketten sokat veszítettek, mindketten szeretnének új életet kezdeni, miközben körülöttük már a Rákosi-rendszer diktatúrája alakul. Vajon túl lehet-e élni a múlt tragédiáit, ha összekapaszkodnak azok, akik még megmaradtak? A film forgatásáról itt számoltunk be.
CINEFEST 2019 VERSENYFILMEK
Beats – Lüktetés (r.: Brian Welsh)
A világítótorony (r.: Robert Eggers)
A dzsungel kegyelme (r.: Joel Karekezi)
Akik maradtak (r.: Tóth Barnabás)
Teherán: A szerelem városa (r.: Ali Jaberansari)
A rendszer (r.: Rodrigo Sorogoyen)
Kontroll nélkül (r.: Nora Fingscheidt)
Gully Boy (r.: Zoya Akhtar )
Monos (r.: Alejandro Landes )
Szuvenír (r.: Johanna Hogg )
A mennyországnak kell lennie (r.: Elia Suleiman)
Jeanne (r.: Bruno Dumont)
Saint Frances (r.: Alex Thompson)
Féltestvérek (r.: Damjan Kozole)
Light from light (r.: Paul Harrill)
Prospect (r.: Zeek Earl, Christopher Caldwell)